ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن نباید جزء اولویت‌های کوچک‌سازی دولت باشد

ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن نباید جزء اولویت‌های کوچک‌سازی دولت باشد

www.BanaNews.irنماینده مردم شیراز در مجلس گفت: کاهش تعداد وزارتخانه‌ها مصوبه مجلس و جزو اولویت‌های دولت است اما در بحث ادغام وزارتخانه‌ها و کاهش تعداد آنها، اولویت ادغام با وزارتخانه‌هایی نظیر صنایع، وزارت تعاون و کار، وزارت رفاه و بهداشت و درمان و وزارت‌های نفت و نیرو است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ادغام دو وزارتخانه "مسکن و شهرسازی " و "راه و ترابری " اظهار داشت: در برخی کشورها وزارتخانه‌ زیربنایی وجود دارد اما با این حجم تصدی‌گری‌ها و مسئولیت‌هایی که در وزارت راه و ترابری وجود دارد، این ادغام باید مورد بررسی دقیق و ظریف‌تر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و ترابری در هر استان ۹ اداره کل دارد، گفت: این بدان مفهوم است که وزارت راه و ترابری وزارتخانه‌‌ای عریض و طویل و در واقع عیال‌وار است.

قادری با بیان اینکه حوزه کاری این دو وزارتخانه کاملاً با یکدیگر متفاوت است، افزود: در وزارت راه و ترابری فعالیت‌های گسترد‌ه‌ای در حیطه دریایی، هوایی و زمینی انجام می‌گیرد، همچنین وزارت مسکن نیز از نظر حجم کاری و مسئولیتی بسیار گسترده‌ است زیرا مسکن جزو اولویت‌های اصلی دولت است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأیید مزایای "کاهش تصدی‌گری دولت‌ و کوچک کردن آن "، توضیح داد: سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامه‌ریزی در هر یک این حوزه‌ها، عملیاتی وسیع و گسترده را می‌طلبد و دولت در مدت زمان کوتاهی نخواهد توانست تمامی فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت ناچار خواهد بود برخی از فعالیت‌های اجرایی فعلی را خود بر عهده بگیرد، ادامه داد: وزارت راه و ترابری، خود یک وزارتخانه گسترده با مسئولیت‌های متفاوت، متنوع و متعدد است و به نظر نمی‌رسد این ظرفیت را داشته باشد که حوزه فعالیت جدیدی را در خود بگنجاند.

قادری با بیان اینکه هدف از ادغام وزارتخانه‌ها، افزایش بهره‌وری و ترکیب حوزه‌های مرتبط است، تصریح کرد: در صورتی که چندین حوزه غیرمرتبط با یکدیگر ادغام شوند، به بروز مشکلاتی می‌انجامد که برطرف کردن آنها نیازمند هزینه و زمان است که این مسئله به ایجاد ناهما‌هنگی می‌انجامد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: کاهش تعداد وزارتخانه‌ها مصوبه مجلس و جزو اولویت‌های دولت است اما در بحث ادغام وزارتخانه‌ها و کاهش تعداد آنها، اولویت ادغام با وزارتخانه‌هایی نظیر صنایع، وزارت تعاون و کار، وزارت رفاه و بهداشت و درمان و وزارت‌های نفت و نیرو است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: قطعاً طی این شرایط در صورت اولویت‌بندی نیز اگر هم ضرورتی احساس شود مبنی بر اینکه که وزارت راه و ترابری باید با وزارت مسکن ادغام شود، لازم است این ادغام در مراحل پایانی ادغام وزارتخانه‌ها بررسی شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: ادغام باید در شرایطی بررسی شود که تصدی‌گرها را ابتدا تا آنجا که امکان دارد واگذار کنیم و مسئولیت‌های وزارتخانه‌ها را کاهش دهیم و سپس به ادغام وزارت‌ راه و مسکن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ادغام این دو وزارتخانه، عملی غیرتخصصی است که مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: در صورتی که تمامی تصدی‌گری‌ها در این دو وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شود، موضوع ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی قابل بررسی است در غیر این صورت به دلیل حجم سنگین مسئولیت‌های دو وزارتخانه استراتژیک مسکن و راه و ترابری، ممکن است ادغام مشکل زا باشد و نتوان نتیجه لازم را از این موضوع گرفت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد، ادغام صورت گیرد لازم است هم وظایف وزارتخانه جدید حاصل از ادغام و هم وزیری که باید برای وزارتخانه جدید منصوب شود، از مجلس رأی اعتماد گیرد.

قادری تصریح کرد: اگر تا سه ماه آینده ادغام دو وزارتخانه مسکن و راه صورت نگیرد، دولت باید وزیری را برای وزارت راه و ترابری جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

 

 

    نظرات