وضعیت معماری نگران‌کننده است/ شهرداری‌ها شهرهایشان را می‌فروشند

وضعیت معماری نگران‌کننده است/ شهرداری‌ها شهرهایشان را می‌فروشند

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت معماری در ایران نگران‌کننده است و شهرهای کشور از درون دچار فرسودگی شده‌اند که یک خطر اجتماعی است. از سوی دیگر در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها با کمبود بودجه روبرو می‌شوند و شهرهای خود را می‌فروشند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،عباس آخوندی در سالروز تاسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده، اصلی‌ترین بحث در حوزه مسکن است که در این بخش مقاومت‌های بسیاری در مقابل نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اتفاق افتاده است.

 

وی افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده یک امر اجتماعی است که نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن به دولت بازمی‌گردد اما در ایران مردم علاقه‌مند به حضور و مداخله دولت هستند که این امر خود باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است.

آخوندی خاطر نشان کرد: طی ۱۷ سال گذشته تلاش شده یک قانون ساماندهی در بخش مسکن ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در حال حاضر تمایل به ساخت در خارج از شهرها بسیار زیاد است، تصریح کرد: شهرهای کشور دچار مشکل هستند و از درون دچار فرسودگی شده‌اند که این مساله خود تبدیل به یک خطر اجتماعی نیز شده است.

آخوندی با بیان این‌که برای بهسازی بافت‌های فرسوده و قدیمی دو نهاد به نام شهرداری و دولت دخالت می‌کنند، اظهار کرد: در ایران چیزی به نام حکمروایی محلی وجود ندارد باید تلاش کنیم چنین نهادی ایجاد شود تا بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی در حکمروایی محلی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در امر مالیه کشور افراط و تفریط وجود دارد به گونه‌ای که بودجه شهرداری به دولت وابسته بوده است اما در حال حاضر بودجه شهرداری جدا شده و در بسیاری از شهرها شهرداری‌ها با کمبود بودجه روبرو می‌شود و دست به فروش شهرهای خود می‌زنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که این امر با بحث عدالت جغرافیایی بسیار فاصله دارد، تصریح کرد: حکمروایی محلی بخشی است که در ایران شکل روشنی ندارد و باید با اجرای آن تعادل را ایجاد کنیم.

آخوندی اظهار کرد: وضعیت معماری درایران نگران کننده است و مساله مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بهسازی بافت‌ها کهن هستند که باید برای آن یک راه حل جدی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک نظام حکمروایی برای بهسازی بافت‌های فرسوده در کشور بسیار ضروری است.

وزیر در پایان با تاکید بر این‌که در حال حاضر باید شهروندان را محور قرار دهیم، افزود: بدین وسیله می توانیم یک گام به جلو برداریم و برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید پیشرفت کنیم.

 

ایسنا

    نظرات