افزایش قیمت خانه همگام با تورم

افزایش قیمت خانه همگام با تورم

http://www.bananews.ir/افزایش قیمت در بازار مسکن بیشتر از سطح تورم عمومی در جامعه نخواهد بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،بهرام غفاری – مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور – درباره‌ تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر روند ساخت‌ و ساز و هزینه‌های تمام شده مسکن اظهار کرد: با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، قرار است تا انتهای امسال تورم به ۲۵ درصد برسد و قیمت خانه هم همسطح با میزان تورم خواهد بود نه بیشتر.

وی افزود: تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌ شده یک ساختمان حدود شش درصد ارزش ساختمان است که این شش درصد وقتی با ۲۵ درصد افزایش همراه شود، نهایتا ۱٫۵ درصد کل قیمت ساختمان خواهد بود.

غفاری تاکید کرد: بنابراین افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاثیر چندانی در افزایش قیمت ساخت‌وساز نخواهد داشت.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این‌که قیمت مسکن بیشتر از تورم عمومی افزایش نمی‌یابد، تصریح کرد: میزان تغییرات قیمتی در این بازار مربوط به موازنه عرضه و تقاضاست؛ بنابراین افزایش قیمت سوخت با وجود خالی بودن ۱۰ هزار واحد مسکونی تغییری در میزان تقاضا به وجود نمی‌آورد بدین ترتیب افزایش قیمت پیش‌بینی نمی‌شود.

غفاری با بیان این‌که افزایش قیمت مصالح در قیمت تمام شده ساختمان‌ها تاثیر‌گذار است، اظهار کرد: به‌طور کلی هزینه‌های ساخت مسکن از نیروی کار، مصالح و زمین تشکیل می شود به همین دلیل وقتی قیمت مصالح افزایش پیدا می‌کند تاثیر مستقیم در قیمت ساختمان خواهد داشت.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: این میزان افزایش قیمت مصالح در روند ساخت‌وساز تاثیر‌گذار نیست چون پروانه‌های ساختی که با قیمت‌های بالا گرفته شده مالکان را وادار به ساخت‌وساز می‌کند.

وی درباره اولویت‌های دولت در این بخش تاکید کرد: بهترین کاری که دولت می‌تواند در این بخش انجام دهد این است که مداخله و حضور خود را در این بازار به حداکثر برساند چرا که حضور هر دولتی حتی دولت‌های عقل‌گرا نیز در این بازار سازوکار طبیعی را بهم می‌ریزد.

غفاری با بیان این‌که افزایش قیمت در راستای تورم حتما در بازار اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: این افزایش قیمت معادل تورم عمومی خواهد بود؛ به‌طوری که منحنی آن شیب تندی نخواهد داشت.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره‌ میزان افزایش تسهیلات بانکی و تاثیر آن بر بازار گفت: این میزان افزایش وام هیچ کمکی به بازار مسکن نکرده و بدین ترتیب در یک دهه دیگر هم نمی‌تواند کمکی باشد چراکه این مبالغ از قبل پیش‌خور شده است.

وی با اشاره به این‌که رونق به بازار مسکن بر نمی‌گردد، تاکید کرد: اگر رونق به این بخش بازگردد می‌تواند اشتغالزایی زیادی را در جامعه منجر شود اما ما بلد نیستیم رونق بی‌تورم به اقتصاد کشورمان باز گردانیم.

 

ایسنا

    نظرات