تحویل ۸۵۰ هزار مسکن مهر توسط تعاونی‌ها/ ساخت مسکن ارزان برای کارگران

تحویل ۸۵۰ هزار مسکن مهر توسط تعاونی‌ها/ ساخت مسکن ارزان برای کارگران

http://www.bananews.ir/معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام عضویت ۳ میلیون نفر در تعاونی های مسکن کشور گفت: تاکنون از سوی تعاونی ها، ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته و تحویل شد و ۵۰۰ هزار واحد نیز در دست ساخت است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،غلامحسین حسینی نیا درباره وضعیت شرکت های تعاونی مسکن گفت: طبق سامانه الکترونیکی آمارهای ثبتی تعاونی ها، تاکنون بالغ بر ۲۶ هزار تعاونی مسکن با عضویت
۳ میلیون نفر در کشور تشکیل شده است.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: هم اکنون حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تعاونی در این بخش در حال فعالیت بوده و نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تعاونی نیز به هدف رسیده و یا منحل شده و غیرفعال هستند.

حسینی نیا تاکید کرد: تعاونی های مسکن متعارف در سال های گذشته با دریافت زمین های ارزان قیمت و نیز حذف سود، واحدهای مسکونی را ارزانتر از دیگران به اعضا تعاونی ها که اکثرا از قشر متوسط جامعه (کارمندان و کارگران) هستند واگذار کرده‌اند. از محاسن دیگر تعاونی های مسکن، دریافت تدریجی هزینه‌های مسکن متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸ درصد از واحدهای مسکونی کشور توسط تعاونی ها احداث می‌ شود گفت: فزونی نسبت حضور تعاونی ها از ۱۲ درصد به ۲۸ درصد حاکی از اقبال مردم برای مشارکت در ساخت و ساز مسکن از طریق تعاونی ها به ویژه در طرح مسکن مهر ارزیابی می شود.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه ادامه داد: با اجرای طرح مسکن مهر تعداد ۷ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی با عضویت بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر تشکیل شده که به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی و نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار نفر آنها واجد شرایط مسکن مهر شناسایی شدند.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: تاکنون توسط تعاونی ها بالغ بر ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده و حدود ۵۵۰ هزار واحد نیز در دست ساخت قرار دارد. گرانی و کمبود زمین دارای کاربری و شرایط مناسب برای استفاده شرکت های تعاونی مسکن و عدم وجود منابع و اعتبارات کافی برای توسعه تعاونی های مسکن در بودجه سنواتی و تسهیلات در اختیار دولت؛ از جمله مشکلات تعاونی های مسکن است.

وی عدم توان تأمین همزمان سهم آورده برخی از اعضا متناسب با اجرای طرح و پایین بودن دانش فنی و ظرفیت اجرایی برخی از مدیران تعاونی ها را از دیگر مشکلات تعاونی های مسکن برشمرد و گفت: بالا بودن تعداد اعضا و اجرای همزمان چندین پروژه در برخی از تعاونی ها، عدم تناسب زیرساخت ها و اماکن عمومی با پیشرفت واحدهای مسکونی، افزایش هزینه‏ های تمام شده واحد مسکونی و عدم تناسب آن با ارقام پیش ‏بینی و اعلام شده قبلی و طولانی شدن دوره ساخت و اجرای پروژه؛ از دیگر مشکلات موجود در این بخش است.

حسینی نیا اختصاص تسهیلات بانکی متناسب و تقویت اتحادیه‌های تعاونی و واگذاری وظایف تصدی گری وزارت متبوع به اتحادیه‌های توانمند را از راهکارهای بهبود عملکرد بخش تعاون دانست و گفت: اصلاح و ابلاغ اساسنامه تیپ تعاونی های مسکن با هدف تبیین اختیارات و مسئولیت های اعضا و هیئت مدیره، رفع خلاهای قانونی، احصا تخلفات ممکن و پیش بینی تنبیهات متناسب با آنها، تنظیم نحوه مراحل واگذاری زمین و یا واحد مسکونی و سایر موضوعات مرتبط نیز می تواند به تقویت عملکرد تعاونی ها منجر شود.

 

مهر

    نظرات