مسولیت سنگین شهرداری ها در برابر صدور پایانکار ساختمان ها

مسولیت سنگین شهرداری ها در برابر صدور پایانکار ساختمان ها

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: مسوولیت شهرداری ها در صدور پایان کار ساختمانهایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت نکرده اند بسیار جدی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،دکتر سعید سعیدی جم عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان و رئیس گروه تخصصی عمران اظهار داشت: در بعضی از شهرهای استان مواردی مشاهده می شود که به دلیل سودجویی سازندگان یا ضعف در ضوابط معماری و شهرسازی که تراکم و ارتفاع غیراقتصادی در شهرها تعریف کرده است مالکان تمایل پیدا می کنند که بر خلاف نقشه های مصوب معماری و سازه منضم به پروانه ساختمانی، در مرحله اجرا ساختمانهایی با ارتفاع یا تراکم بالاتر احداث نمایند.

 

وی تصریح کرد: علی رغم آنکه مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان معمولا به موقع گزارش تخلف مالک را به شهرداری ارسال می کنند اما شهرداری اقدامی در جهت جلوگیری از تخلف آنها انجام نمی دهد و پروژه بدون کنترل مجدد نقشه ها و کنترل رعایت مقررات ملی به اتمام می رسد.
سعیدی جمافزود: این روند در مرحله پایان کار با ارجاع به کمیسیون ماده صد و اخذ جرائم و نهایتا با اخذ تاییدیه ای به نام استحکام بنا توسط یک مهندس فقط جهت تکمیل پرونده خاتمه یافته و مالک خاطی به نتیجه مطلوب خود می رسد.
وی در ادامه گفت: آنچه در این میان مغفول می ماند ایمنی، رفاه و سلامت خریداران و ساکنین این ساختمانهای مسکونی، تجاری و ... است.
رئیس گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان همدان اظهار داشت: شهرداران سراسر استان باید آگاه باشند که صدور پایان کار بدون اخذ تاییدیه سازمان نظام مهندسی ساختمان به معنای پذیرفتن کلیه مسوولیت های فنی و ایمنی ساختمان توسط شهرداری است. فرد تایید کننده برگه های استحکام بنا بدون تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان در واقع دچار تخلف شده است.
سعیدی جم افزود: روند معقول در این بحث به صورت ریشه ای بازنگری در ضوابط شهرسازی است تا مالکان از ابتدا در چارچوب قانونی اقدام به تهیه نقشه و اجرا تا آخرین مرحله بر اساس نقشه های منضم به پروانه ساختمانی باشند. اما تا زمان اصلاح ضوابط، روند قانونی شامل جلوگیری از ادامه ساخت در شروع تخلف و سپس تهیه نقشه های جدید معماری و سازه توسط طراح ذیصلاح و کنترل آن در سازمان نظام مهندسی است تا ایمنی سازه بر اساس مقررات ملی رعایت شود.
این عضو هیات مدیره نظام مهندسی گفت: تایید فردی به جز طراح و ناظر رسمی پروژه بدون تایید سازمان نظام مهندسی، به هیچ عنوان از بار حقوقی مسوولیت شهرداری در ارائه پایان کار به ساختمان نمی کاهد.
دکتر سعیدی جم در پایان خاطرنشان کرد به منظور حفظ حقوق مردم که با هزینه ای قابل توجه، سرپناهی ایمن جهت خانواده خود خریداری می کنند لازم است شهرداری ها با هر نوع تخلف در حین اجرا به موقع برخورد و بدون صدور تاییدیه ها و پایان کار نظام مهندسی از صدور پایان کار جهت ساختمانها جلوگیری کنند.

    نظرات