جزئیات تشکیل صندوق توسعه مسکن/ پیشنهاد پرداخت مطالبات معوق بانک‌ها توسط دولت

جزئیات تشکیل صندوق توسعه مسکن/ پیشنهاد پرداخت مطالبات معوق بانک‌ها توسط دولت

http://www.bananews.ir/معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از جزئیات تشکیل صندوق توسعه مسکن خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده است که از تجربه آمریکا برای حل مشکل مطالبات معوق استفاده شود، به طوریکه دولت تمامی مطالبات بانک‌ها را بپردازد و خود به دنبال وصول آنها برود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان با اشاره به پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه مسکن اظهار داشت: ایجاد این صندوق به این صورت است که وقتی خریداران مسکن قصد پرداخت وامهایشان را داشتند به جای اینکه اقساط آنها به حساب بانک مرکزی برود در این صندوق ذخیره شود.

 

وی با بیان اینکه مدت زمان بازپرداخت این وامها ۲۰ ساله است بنابراین پول به تدریج تزریق می شود، گفت: به دلیل اینکه این پول قبلاً اثر تورمی در بازار داشته بنابراین در زمان بازپرداخت اثر تورمی ندارد بر این اساس تورم هم در کشور افزایش نمی یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: این پول که در دوره ۲۰ ساله به بانکها تزریق می شود به آنها کمک می کند تا اقتصاد را رونق دهند.

وی با اشاره به این که بانکها از اهداف خود برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید دور شده اند گفت: بانکها توان اینکه اقتصاد را از رکود خارج کنند ندارند زیرا برخلاف کنوانسیون های بین المللی و توصیه های بال به بنگاه تبدیل شده اند.

مظاهریان با اشاره به این که بانکها در پرداخت تسهیلات اولویت را به بنگاه های اقتصادی خود می دهند گفت: این در حالی است که بانکها فقط باید تسهیلات را به بنگاه های اقتصادی بدهند تا اقتصاد کشور از رکود خارج شود.

وی با اشاره به این که مشکل دیگر بانکها مطالبات وسیع آنها است، گفت: ما پیشنهاد دادیم تا از تجربه کشور آمریکا در این زمینه استفاده کنند به این صورت که دولت تمامی مطالبات بانکها را بپردازد و خود به دنبال وصول آنها برود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل همکاری بیشتر قوه قضائیه و دولت آنها در این زمینه موفق تر عمل می کنند بنابراین بانکها هم سالم سازی می شوند و توان تسهیلات دهی بیشتری دارند.

وی با اشاره به این که سیاست های بخش مسکن با وجود عملکرد ضعیف بانکها قابل اجرا نیست، گفت: تا زمانی که بانکها خود را از این وضعیت نجات ندهند امکان اجرای سیاست های اقتصادی در کشور نیست.

مظاهریان با تاکید بر اینکه بانکها باید ۸۵ درصد از منابع خود را تسهیلات بدهند بیان کرد: در حال حاضر بانکها مشغول ساختمان سازی و توسعه بنگاه های خود هستند در حالی که باید این پول را به تولید تزریق کنند.

 

مهر

    نظرات