بحران آب شوخی‌ نیست

بحران آب شوخی‌ نیست

http://www.bananews.ir/‌یک استاد دانشگاه گفت: بحران آب یک موضوع شوخی نیست، طی ۴۰ سال اخیر ۷۰ درصد منابع آب مصرف شده و امروز با قنات‌ها و چشمه‌ها و تالاب‌های خشک شده مواجه هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی‌مراد حسنلی در جلسه اتاق فکر محیط زیست استان فارس گفت: صرفه‌جویی در کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، باید در ذات فرهنگی جامعه نهادینه شده باشد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان نیاز به همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها در برنامه‌سازی هستیم، گفت: یک کشاورز تا زمانیکه نداند چه میزان آب از منابع زیرزمینی برداشت و مصرف می‌کند، نمی‌تواند مدیریت کند.

این استاددانشگاه با تاکید براینکه تنها زمانی قادر به مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم که اندازه‌گیری مناسبی داشته باشیم، گفت: امروز با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، تداخل منابع آب شور و شیرین، توسعه بیابان‌زایی، از بین رفتن پوشش‌های گیاهی، تخریب جنگل‌ها و مراتع، تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و ... مواجه هستیم.

وی خواستار توجه جدی به توسعه منطقی و متوازن و متناسب فضای سبز شهری شد و گفت: اینکه هر روز چمن‌های شهر شیراز آبیاری می‌شود یک درد است، چرا باید در زمانی که با بحران آب مواجه هستیم، دائم چمن‌ آب بدهیم!؟ آیا امکان استفاده از گیاهان جایگزین وجود ندارد.

حسنلی با تصریح اینکه می‌توان از گیاهان مقاوم به کم‌آبی مانند رزماری و استخودوس، به جای چمن در نقاط مختلف شهر استفاده کرد، گفت: باید کارگروهی در شیراز ایجاد شده و موضوع متناسب‌سازی کاشت گیاهان با اقلیم شهری را دنبال کند.

این استاد دانشگاه و فعال زیست محیطی همچنین خواستار توجه بیشتر به بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی، کاهش مصرف سوخت و ارتقا فرهنگ مردم شد و گفت: چرا در کشور ما هنوز خودروهایی تولید می‌شود که درصد مصرف سوخت آنها بیش از ۱۰ درصد است، حال آنکه کشورهای جهان به سمت تولید و استفاده از خودروهایی رفته‌اند که مصرف در آنها ۴ درصد است.

 

ایسنا

    نظرات