قیمت "اوراق مسکن" ارزان می شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی، کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن را نگران کننده خواند و درباره افزایش قیمت اوراق مسکن در فرابورس، گفت: تمهیداتی در نظرگرفته ایم که امیدواریم در چند هفته آینده قیمت اوراق وام مسکن ارزان شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان گفت : تصمیم هایی گرفته شده است که باید پس از اجرایی شدن اطلاع رسانی شود.

بنابراین گزارش قیمت هر برگ امتیاز اوراق مسکن که دی ما سال گذشته ۳۸ هزار تومان بود ، در روزهای اخیر به بیش از از ۹۷ هزار تومان رسیده است.

قیمت اوراق وام مسکن در هفته گذشته با افزایش مواجه شد و به بیش از ۸ میلیون تومان برای وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن رسید که قدرت خرید را کاهش می‌‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکود بازار مسکن، افزود: کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن نگران کننده است چون در دیگر بخش های اقتصاد مانند اشتغال هم تاثیر گذار است.

کارشناسان معتقدند تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن بسیار بیشتر از عرضه بوده و به همین دلیل، بازار با کمبود اوراق روبروست.

محمد کفاش پنجه شاهی ، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن اظهار داشت: در پی افزایش تقاضا برای خرید این اوراق و استفاده از آن، آمار معاملات و قیمت این اوراق افزایش یافته است و تقاضای خرید از این اوراق که هر ماه صادر می شد، بیشتر شده و عرضه کمتر از تقاضاست.

وی ادامه داد: وام مسکن نیز از ۲۵ به ۴۵ میلیون تومان رسیده و تقاضا از اردیبهشت ماه برای خرید مسکن افزایش یافته است.

کفاش متذکر شد: نماد اوراق تسهیلات مسکن به صورت ماهانه بازگشایی می شود و هم اکنون مصرف این اوراق بیشتر از انتشار آن است به این دلیل که غیر از افراد متقاضی خرید مسکن، انبوه سازان نیز از این وام بهره می برند.

ابراهیم عنایت، مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان هم درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار داشت: نوسان قیمت مسکن پس از تعطیلات نوروز بسیاری از قشر متوسط جامعه را برای خرید مسکن به عنوان پس انداز ترغیب کرده است و این قشر برای افزایش توانایی خود برای خرید روی به وام های مسکن آورده اند.

وی در باره تمهیدات فرابورس در این زمینه افزود: فرابورس تمام کارهایی را که باید برای این بازار به خرج می داد ، انجام داده است در حالی که فرابورس نه ناشر این اوراق است نه دارنده این اوراق.

عنایت ادامه داد: باتوجه به تمام تلاش های فرابورس، مکانیزم خاصی که این اوراق دارد و در بانک مسکن طراحی و در بانک مرکزی تأیید شده نشان دهنده این است که درخواست برای معاملات مسکن افزایش دارد.

مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان خاطرنشان کرد : البته سابق بر این دلالی هایی در این اوراق دیده می شد اما با قوانین سازمان بورس و تمهیدات فرابورس به مراتب جلوی این دلالی ها گرفته شده است.

وی در باره نامتعادل بودن عرضه و تقاضای این اوراق گفت : تقاضای بیش از عرضه ، بازار را مجاب به افزایش قیمت این اوراق کرده است در حالی که فرابورس در جلسه خود با حقوقی ها از آنها درخواست کرد همه اوراق تسهیلات مسکن خود را عرضه کنند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات