احتمال کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن مهر

احتمال کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن مهر

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه مشوق‌های مالی و تخفیف ۲۰ درصدی به سرمایه‌گذاران در شهرهای جدید خبر داد و گفت: برخی خرید و فروش‌های مسکن مهر خارج از شرکت‌های عمران صورت می‌گیرد که امکان کلاهبرداری در آنها وجود دارد زیرا اسنادی که بین فروشنده و خریدار رد و بدل می‌شود مورد تایید شرکت عمران و بانک‌ها نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحسن نریمان - مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید - در نشستی که به مناسبت برگزاری نمایشگاه بزرگ فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد، درباره‌ خرید و فروش واحد‌های مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر اگر دو میلیون واحد داشته باشد فقط ۲۰ درصد آن در شهرهای جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دو شرط اساسی برای فروش مسکن مهر وجود دارد که یکی پایان ساخت واحد و صدور پایان کار برای آن است و دوم آنکه مراجعه به بانک عامل و شرکت عمران شهر جدید است؛ بنابراین هیچ‌گونه خرید و فروشی نباید خارج از نظارت مسوولان بانک و شرکت‌های عمران انجام شود.

وی با بیان این‌که برخی خرید و فروش‌ها خارج از شرکت‌های عمران صورت می‌گیرد، گفت: امکان کلاهبرداری در آنها وجود دارد زیرا اسنادی که بین فروشنده و خریدار رد و بدل می‌شود مورد تایید شرکت عمران و بانک‌ها نیست.

 

نریمان تاکید کرد: در شیوه‌نامه خرید و فروش مسکن مهر تاکید شده که واحد مشخص شده حداقل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و شیوه‌های خاصی هم برای واجدین شرایط مشخص شده است که اگر خریدار واجد‌الشرایط مسکن نباشد از وام چهار درصدی استفاده نکند و بدین ترتیب شرایط وام تغییر می‌کند.

وام مسکن مهر ۳۰ میلیون تومان می‌شود

 معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ افزایش قیمت مسکن مهر نیز گفت: افزایش قیمتی در مسکن مهر نخواهیم داشت، چرا که دنبال این هستیم تا مبلغ وام را از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: قرار‌داد‌های منعقد‌ شده در قبل به صورت علی‌الحساب بوده و تاکنون واحد‌ها ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که بدین ترتیب متقاضیان هم باید تاکنون ۷۵ درصد آورده را تامین می‌کردند اما تاکنون فقط ۵۰ درصد از آورده از سوی متقاضیان پرداخت شده است.

۱۰۰ هزار مسکن مهر منتظر تامین خدمات زیربنایی

نریمان با بیان این‌که دیگر وزارتخانه‌ها نیز برای تکمیل خدمات زیربنایی در شهرهای جدید مسوول هستند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور آماده شده که به دلیل تکمیل نبودن خدمات زیربنایی مانند آب و برق امکان تحویل آنها وجود ندارد.

تمایل وزارت مسکن برای خود مالکی شدن مسکن مهر  

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره‌ تغییر واحد‌های مسکن مهر ۹۹‌ ساله به مسکن مهر ملکی در شهرهای جدید گفت: وزارت راه و شهرسازی تمایل دارد که مسکن‌های مهر را ملکی کند چرا که دو برابر هزینه‌ اجاره‌ای که دریافت می‌شود باید برای پرسنلی که این اجاره را دریافت می‌کند پرداخت شود.

وی تاکید کرد: باید در هر بلوک همه واحد‌ها متقاضی تبدیل واحدشان باشند تا این طرح قابلیت اجرا داشته باشد.

صرف ۱۲۰۰ میلیارد تومان در پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم

نریمان در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت قبل درباره ساخت واحد‌های مسکن مهر گفت: در دولت قبل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در شهر پردیس هزینه شده در صورتی که در دولت یازدهم ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و در دولت قبل ۸۰ درصد از تسهیلات بانک استفاده شده در صورتی که در دولت یازدهم ۸۰ درصد از آورده مردم استفاده شده است.

تورم‌زادیی مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در دولت قبل فشار بسیاری بر روی بانک‌ها وجود داشت به همین دلیل ۴۰ درصد تورم مربوط به پروژه مسکن مهر بود در حالی که ما با استفاده از آورده متقاضیان توانستیم تا حدودی تورم‌زدایی هم داشته باشیم.

وی اظهار کرد: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید به استناد مفاد ماده ۹ و ۱۵ قانون تاسیس این شرکت و بند‌های ۱۲ و ۱۶ ماده ۱۲ اساسنامه خود در راستای توسعه هدفمند و تامین زیرساخت‌های خدماتی ساکنین شهرهای جدید ایجاد شد.

وی افزود: به منظور ایجاد پویایی و تحریک توسعه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید و نهایتا رقابت‌پذیری بیشتر با شهرهای موجود مشوق‌های مالی و مشوق‌های تسهیل‌گری اعطا شده است.

نریمان تاکید کرد: در این مجموعه منظور از شهرهای گروه «الف» شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد، اندیشه، فولادشهر، بهارستان، گل‌بهار، صدرا، سهند هستند، همچنین شهرهای گروه «ب» شهرهای جدید مجلسی، بینالود، مهاجران و عالی‌شهر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرهای گروه «ج» شهرهای جدید علوی، رامین، شیرین‌شهر، رامشار و امیرکبیر هستند.

تخفیف ۲۰ درصدی به سرمایه‌گذاران شهرهای جدید

وی با اشاره به ارائه مشوق‌های مالی به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگانی که در طول دوره برگزاری نمایشگاه با شرکت‌های عمران جدید کشور تفاهم‌نامه امضاء می‌کنند، تصریح کرد: در پروژه‌های مشارکت مدنی که برآورد هزینه‌های آن تا سقف ۳۰ میلیارد ریال باشد، با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا ۲۰ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا ۱۵ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا ۱۰ درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

نریمان خاطر نشان کرد: پروژه‌هایی که برآورد هزینه‌ آن تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال باشد با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب که مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا ۱۵ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا ۱۰ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا پنج درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پروژه‌هایی که برآورد هزینه آن بالاتر از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد، ادامه داد: با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا هشت درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا شش درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا چهار درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه درباره‌ کاهش سهم اجاره زمین توسط شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: به همراه افزایش طول بهره‌برداری در شهرهای گروه «ج» تا ۱٫۵ سال مازاد در زمان بهره‌برداری محاسبه شده و در فراخوان شهرهای گروه «ب» تا یکسال مازاد در زمان بهره‌برداری محاسبه شده در فراخوان و در شهرهای گروه «الف» تا ۹ ماه مازاد در محاسبات توجیه اقتصادی از زمان بهره‌برداری محاسبه شده و در فراخوان به اختیار هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه، اولویت‌بندی و به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

نریمان با بیان این‌که توسعه پایدار باید در این شهرها طراحی شود تا برای افراد ایجاد جاذبه کند، افزود: به تعبیر دیگر باید مشوق زندگی برتر باشیم به‌طوری که در شهرهای سنتی امکان ایجاد ابداع و ابتکاراتی که در دنیا به آن می‌رسیم در شهرهای سنتی نیست اما شهرهای جدید این امکان را دارد که هر حرکت نوین که در جهان شناخته شده زمینه‌ ایجاد آن را در شهرهای جدید داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مدیران شهرهای جدید اگر درک درستی از پویایی داشته باشند دستشان باز است که این امکان را در شهرهای جدید ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که دولت به تنهایی قادر به تامین این قبیل نیازها نیست، تصریح کرد: از این جهت است که تصمیم گرفتیم به کمک مردم و بخش خصوصی و استفاده از روابط و مقرراتی که بسترسازی و مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در شهرهای جدید عملیاتی کنیم.

نریمان ادامه داد: یکی از اقداماتی که در نیمه دوم سال گذشته به آن تاکید داشتیم و باید اجرایی شود برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و کلیه‌ شرکت‌های عمران شهرهای جدید در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زمینه‌ تعامل در رفع نیازهای شهرهای جدید وجود دارد و ما معتقد هستیم که به صورت انحصاری به نیاز این شهرها پاسخ دهیم.

وی با بیان این‌که راهکار مهم که به نوعی می‌توان گفت نوعی از رویکرد اقتصاد مقاومتی است، گفت: این است که بتوانیم از امکانات و مدیریتی که در بخش خصوصی وجود دارد استفاده کنیم و کلیه اموری را که مربوط به شهرهای جدید است بر آن نظارت کلی داشته باشیم.

نریمان تاکید کرد: دستیابی به اهداف در شهرهای جدید میسر نیست مگر آنکه بخش خصوصی را فعال کنیم و با اعمال سیاست‌های برد برد می‌خواهیم وارد میدان شویم و کسانی که مایل هستند را وارد سرمایه‌گذاری‌ها کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که در طرح‌های زیربنایی و روبنایی که مورد توجه قرار دارد این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم، تصریح کرد: با توجه به بسته‌های سرمایه‌گذاری که آماده شده امکان سرمایه‌گذاری برای افراد متقاضی را فراهم می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در شهرهای جدید با حدود ۵۰ هزار هکتار محدود مصوب داریم یعنی ما می‌توانیم بستر کاری‌مان را حدود ۵۰ هزار هکتار در نظر بگیریم و با همین برآورد ۶۰ هزار میلیارد تومان را با تعامل و مشارکت بخش خصوصی در بخش‌های مختلف انجام دهیم. این طرح‌ها در شکل‌های مختلفی مثل مترو در دستور کار قرار دارد.

نریمان درباره‌ طرح‌های مسکونی که در این نمایشگاه ارائه خواهد شد، اظهار کرد: محله‌ای را به مشارکت می‌گذاریم به‌طوری که زمین از ما و ساخت توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش‌های تجاری، خدماتی، تفریحی و توریستی با روش‌ها و قیمت‌های مناسب و برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها با روش‌های تعاملی مناسب که تعداد زیادی از بسته‌های سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود ارائه می‌دهیم.

وی با بیان این‌که ما بزرگ‌ترین ملاک شهرهای جدید هستیم، افزود: باید با برنامه‌ریزی و تنظیم شیوه‌نامه‌های صحیح و ایجاد زمینه‌ برای سرمایه‌گذاران، با سیاست برد برد پیش‌ رویم که این امکان در حال حاضر وجود دارد و مشارکت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

ایسنا

    نظرات