چرا مقررات ملی ساختمان جدی گرفته نمی‌شود؟

چرا مقررات ملی ساختمان جدی گرفته نمی‌شود؟

http://www.bananews.ir/مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: دانشگاه‌های کشور در عرصه صرفه‌جویی انرژی نقش خود را ایفا نکرده‌اند و مهمترین مشکل این است که مقررات ملی ساختمان که به انرژی مربوط است آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir، شهرام دلفانی در همایش پیشکسوتان و برگزیدگان صنعت ساختمان استان کرمان اظهار کرد: صنعت ساختمان را چند مساله آزار می‌دهد نخست اینکه حدود ۴۰ درصد از نفت و انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود.

 

وی ادامه داد: در خانه‌های ما آسایش مورد توجه قرار نمی‌گیرد از این رو مصرف انرژی نیز بسیار بالا می‌رود.

دلفانی تاکید کرد: تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سازمان بهینه‌سازی در زمینه مصرف انرژی انجام شده است اما علی‌رغم تلاش‌های جامعه فنی کشور، تاثیر چندانی را در سطح کشور شاهد نبوده‌ایم که باید علل این نابسامانی پیدا شود.

مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: با متهم کردن یکدیگر نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم از این رو بایستی این مساله را آسیب‌شناسی کرد.

تا ۱۵ سال دیگر نفتی برای صادرت نخواهیم داشت

دلفانی یادآوری کرد: متاسفانه مصرف انرژی در ساختمان‌ها به حدی بالا رفته که باتوجه به آمارها شاید تا ۱۵ سال دیگر، نفتی برای صادرات وجود نداشته باشد زیرا مصرف انرژی در ایران سه برابر کشورهای پیشرفته است.

وی گفت: اولین مورد توجه به مهندسین و در نظر گرفتن مقررات ملی ساختمان است که این مساله شامل سه بخش است؛ نخست ایمنی ساختمان، دوم بهداشت و آسایش آن و سوم ساماندهی هزینه‌ها برای مصرف انرژی.

دلفانی افزود: مهمترین مشکل این است که مقررات ملی ساختمان به ویژه مباحث ۱۴، ۱۶، ۱۷ و ۱۹ آن که به انرژی مربوط است آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود.

وی اظهار کرد: مشکل بعدی این است که برنامه مدون و کاملی برای هدایت و صرفه‌جویی در صنعت ساختمان وجود ندارد و وقتی که بحث مصرف بالای انرژی در خانه‌ها مطرح می‌شود انگشت اتهام به سوی مهندسین تاسیسات است در حالیکه من معتقدم این افراد در بروز چنین مشکلی سهم اندکی دارند و مشکل آنجاست که دانشگاه‌های کشور در عرصه صرفه‌جویی انرژی نقش خود را ایفا نکرده‌اند.

دلفانی بیان کرد: اقدامات دانشگاهیان در بسیاری موارد به درد امنیت ساختمان در حالیت اجرایی کشور نمی‌خورد و کمترین ارتباط علمی با این صنعت وجود دارد.

مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: به عنوان مثال در دانشگاه‌های متعدد کشور مقالات زیادی پیرامون انرژی خورشیدی ارائه شده است اما چرا این مبحث اجرایی نمی‌شود" به دلیل اینکه مشکل مصرف‌کننده نیست بلکه عدم تطابق این سیستم تاسیساتی با واقعیات ساختمان‌های کشور است.

وی ادامه داد: از دانشگاهیان تقاضا می‌شود مقداری به واقعیات صنعت ساختمان به ویژه تاسیسات آن نزدیک‌تر شوند.

ایران فرصت سعی و خطا ندارد

دلفانی گفت: کشور ما دیگر فرصت سعی و خطا ندارد بنابراین باید با ایرانیزه کردن طرح‌های استاندارد سایر کشورها، از این فعالیت‌ها در سطح کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: از جامعه مهندسی کشور به ویژه در استان کرمان انتظار می‌رود تا موارد مربوط به صنعت ساختمان را بیان و از ورود ما به ورطه کارهای تئوری جلوگیری و خطاها را به ما گوشزد کنند.

مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: اولین گام در مصرف انرژی توجه ب معماری و سپس فیزیک آن است از این رو بایستی شیشه‌های دوجداره، عایق و ... توسط افرادی که طراح ساختمان هستند لحاظ شود ضمن اینکه طراحی تاسیساتی درست و محاسبه کردن بار گرمایشی و سرمایشی صحیح در ساختمان از ضروریات است.

دلفانی اظهار کرد: مرحله بعد سرویس دوره‌ای و منظم تاسیسات و پایش درست کار کردن آنها است در این صورت باید همگی کمک کنیم تا مصرف انرژی به شرایط صحیح برسد زیرا ایران هم اکنون از لحاظ مصرف انرژی شرایط خوبی را سپری نمی‌کند.

گران شدن حامل‌های انرژی تاثیری در مصرف بهینه ندارد

وی یادآوری کرد: برخی فکر می‌کنند با گران شدن سوخت و حامل‌های انرژی مصرف بهتر خواهد شد در صورتیکه این اتفاق تاکنون نیفتاده و علت این نیست که مردم نمی‌خواهند بلکه راهکار به درستی تعبیه و خوراک مناسبی به جامعه مهندسان داده نشده است.

مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مقصر اصلی کسانی بودند که در دولت حضور داشته و نتوانستند برنامه درست و جامعی در راستای مصرف صحیح انرژی تدوین کنند و بنا بر این شرایط باید همه دست به دست هم بدهیم تا این مساله حل شود زیرا مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند.

 

ایسنا

    نظرات