وضعیت نامناسب مسکن یک میلیون خانوار

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون خانوار در کشور در یک اتاق زندگی می‌کنند و وضع مناسبی ندارند در عین حال نیز باید حاشیه‌نشینی مردم در شهرها و وضعیت نابسامان آنها را مورد توجه قرار داد و سالانه یک میلیون مسکن به بازار تقاضا اضافه کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی در همایش تبیین سیاست‌های دولت در بسته خروج از رکود تورمی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مسکن و با انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها تاکید کرد: بانک‌ها باید موظف به بازسازی ساختار مالی باشند.

 

وی با بیان اینکه برآورد سالانه ما برای مسکن یک میلیون تقاضاست، گفت:‌ حتی اگر قرار باشد که ۳۰ درصد بازار مصرف را پوشش دهیم باید حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان فعالیت اقتصادی ایجاد شود.

آخوندی با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی در مورد تامین منابع مسکن گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که بتوان در شهرهای مختلف ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش واحد مسکونی را از طریق بانک و پس‌اندازی که توسط خود متقاضیان در بانک‌ها انجام می‌شود تامین کرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: منظور از تامین منابع از طریق صندوق پس‌انداز مسکن استفاده از منابع بانک مرکزی نیست بلکه بدون استفاده مستقیم از این منابع و افزایش پایه پولی تنها با تخصیص بهینه منابع انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بخش مسکن از جمله بخش‌هایی است که کمترین پول را به همراه دارد می‌تواند بیشترین اشتغال را ایجاد کند.

آخوندی به مسائل موجود در بخش حمل و نقل اشاره و اظهار کرد: در بخش ریلی پیش‌بینی ما تا حدود ۲۵۰ میلیون تن افزایش همراه با رشد اقتصادی است.

وی ادامه داد: باید بیش از ۶۰۰ واگن مسافربری ساخته شود تا بتوانیم به تقاضای بخش ریلی پاسخ دهیم بر این اساس باید ۳۰ هزار واگن باری و حدود هزار لوکوموتیو جدید هم باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم ریالی لازم برای دستیابی به اهداف مد نظر در بخش ریلی بین سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۷ میلیارد دلار است، گفت: حتی در صورت صرفه‌جویی به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج است که فعلا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت جاده‌ها گفت: حدود ۴۰۰ هزار دستگاه کامیون در جاده‌های ما در حال رفت و آمد هستند که ۱۲۷ هزار دستگاه بیش از ۲۵ سال کار کرده‌اند که در این شرایط سوخت مصرفی آنها ۶۰ درصد بیشتر از کامیون‌های جدید است.

آخوندی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم بخش حمل و نقل جاده‌ای را ساماندهی کنیم ظرف سال جاری تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸۴ هزار میلیارد تومان در انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات