برای صدور خدمات مهندسی پتانسیل فنی ایران سنجیده شود

برای صدور خدمات مهندسی پتانسیل فنی ایران سنجیده شود

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: توسعه خدمات فنی و مهندسی در گرو شناخت پتانسیل و حصول ارزیابی مناسب از وضعیت کنونی است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمهندس امیر متینی فرد افزود: طی سال های گذشته اقدامات مناسبی برای توسعه خدمات فنی و مهندسی در سطح کشور صورت گرفته است، اما با توجه به اینکه ظرفیت بالایی به نام واحدهای مختلف آموزشی در سطح علوم پایه در مقاطع مختلف از جمله مقاطع تکمیلی و فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد با تجربه در سطح کشور وجود دارد که با توجه به وجود چنین پتانسیل‌هایی باید برنامه ریزی ویژه ای انجام شود.

وی توسعه خدمات فنی و مهندسی در سطح کشور و روستاها را یکی از اصول خط مشی شورای مرکزی برشمرد و گفت: در این خصوص در داخل کشور فعالیت هایی صورت گرفته است.
متینی فرد با بیان اینکه برای صدور خدمات باید پتانسیل فنی ایران و موقعیت و پتانسیل دیگر کشورها سنجیده شود و پس از آن نسبت به صدور خدمات اقدامات لازم صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور ما تعداد بیشمار فارغ التحصیلان در رشته های فنی است و متاسفانه در حال حاضر این تصور وجود دارد که نظام مهندسی مرجعی برای اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل است، در حالی که باید این مهندسان جوان در کارها و پروژه های عمرانی مشغول فعالیت باشند.

وی گفت: بسترسازی مناسب برای گسترش حضور شرکت های مهندسی در بازارهای بین المللی با اولویت کشورهای منطقه و مشارکت فعال و گسترده بخش خصوصی، گسترش صدور دانش مدیریتی، خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی و اجرایی ضروری است.
به گفته متینی فرد بررسی و ایجاد هماهنگی بین صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی برای توسعه این حوزه امری اجتناب ناپذیر است.
رئیس نظام مهندسی همدان در ادامه یادآور شد: بهره گیری از نظرات مشورتی بخش خصوصی به منظور ارایه پیشنهادات تخصصی در راستای سیاستگذاری و اجرای راهبردهای توسعه خدمات فنی و مهندسی نیز ضروری است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان همدان همچنین بر انجام نظارت، کنترل و پایش راهبردها، برنامه ها و فعالیت های توسعه و صادرات خدمات فنی مهندسی تاکید کرد و افزود: تهیه و ارایه گزارش عملکرد در مقاطع مختلف فصلی، شش ماهه، سالانه و موردی در این خصوص الزامی است.

متینی فرد در پایان با تاکید بر اینکه توسعه خدمات فنی و مهندسی و صادرات آن به کشورهای مختلف باید با اولویت کشورهای منطقه صورت گیرد، اظهار داشت: موقعیت منطقه‌ای مناسب ایران از لحاظ همجواری با کشورهایی که توان تکنولوژیکی کمتری داشته و در عوض مشترکات فرهنگی بسیاری با ایران دارند، می‌تواند مزیتی برای ایران در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم کند.

    نظرات