وام مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان/ نیاز به ۱۰ میلیون واحد مسکونی تا ۱۴۰۴

وام مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان/ نیاز به ۱۰ میلیون واحد مسکونی تا ۱۴۰۴

http://www.bananews.ir/مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن معاونت امورمسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، گفت: مبلغ وام مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان است که میزان بازپرداخت ماهیانه آن از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می‌شود بنابراین بهتر است اجاره نشینانی که این میزان را اجاره می‌دهند، قسط وام مسکن پرداخت کنند تا در منزل مسکونی خود ساکن شوند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی چگینی با تاکید براینکه مسکن بخش مهمی است که هم برای خانوار و هم برای دولت می‌تواند رونق را در پی داشته باشد، به طوری که ۱۳ درصد از اشتغال کشور را بخش مسکن تأمین می‌کند، بیان داشت: اگر یک درصد رشد در بخش مسکن داشته باشیم ۲٫۷ درصد رشد در تولید ناخالص داخلی داریم، بنابراین سیاست‌های مسکن باید هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا به صورت توأم دیده شود.

 

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن گفت: با توجه به شرایط رکود تورمی که اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باید شرایط اقتصادی را به گونه‌ای بچینیم که در کنار تورم قابل قبول رونق اقتصادی نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در ۸ سال گذشته تنها طرف عرضه مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: در طول این ۸ سال شاهد بودیم که وام مسکن هیچ افزایشی نداشت، اما قیمت مسکن ۶ برابر شد، بنابراین تنها عامل اصلی افزایش قیمت مسکن را نباید وام در نظر گرفت.

چگینی با بیان اینکه فقط یک عامل در افزایش قیمت مسکن اثرگذار نیست، افزود: به عنوان مثال در یک سال گذشته شاهد بودیم که قیمت وام مسکن افزایش پیدا کرد، اما قیمت مسکن تنها یک درصد رشد داشت بنابراین قیمت مسکن تنها متاثر از وام خرید نیست، بلکه عوامل مختلفی در آن تأثیرگذار است که نمونه بارز آن رشد قیمت مسکن در سال ۸۶ است.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن معاونت امورمسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات خرید مسکن، اظهار داشت: در کشور سیستم پس‌انداز نداریم اما مردم باید به پس اندازعادت کنند چرا که باید بسته‌ای از برنامه‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم مسکن را به مقصد خود برسانیم.

وی تصریح کرد: پس بانک‌ها می‌توانند وام بدهند و سیاست وام‌دهی خود را تقویت کنند زیرا در سال ۷۷ بیش از ۱۰ هزار وام خرید داده شد و ۳ میلیون خانوار ایرانی خانه‌دار شدند. در حقیقت می‌توان هم برنامه کاهش قیمت ساخت مسکن را انجام داد و هم از سوی دیگر با پرداخت وام مردم را توانمند کرد.

چگینی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های دولت در بخش مسکن حمایت از تقاضا است، گفت: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و برای این کار باید اجازه دهیم که بازار رهن در کشور شکل بگیرد. همچنین باید اجازه دهیم دولت به شیوه‌هایی که طراحی کرده به تولید و عرضه مسکن کمک کند.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن در خصوص میزان وام مسکن، اظهار داشت: مبلغ وام مسکن بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان است که میزان بازپرداخت ماهیانه آن از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می‌شود بنابراین بهتر است اجاره نشینانی که این میزان را اجاره می‌دهند، قسط وام مسکن پرداخت کنند تا در منزل مسکونی خود ساکن شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌خواهد صندوق پس انداز مسکن در همه بانک ها ایجاد شود، گفت: همه بانک‌ها در کنار بانک مسکن می‌توانند این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنند و دولت وامی که پرداخت می‌کند، مابه‌التفاوت نرخ سود آن را پرداخت کنند.

چگینی در خصوص برنامه دردست اجرای وزارت راه وشهرسازی در حوزه مسکن، اظهار داشت: مسکن مهر پروژه بزرگی است که هنوز حدود یک میلیون واحد مسکونی آن تمام نشده است و در زمینه خدمات زیربنایی و خدمات روبنایی آن مشکلاتی وجود دارد. برنامه دولت ساماندهی این وضعیت است و تلاش خود را انجام می‌دهد که مسکن مهر را تمام کند و در حوزه تأمین مالی آن به جای استفاده از پول پرقدرت که تورم‌زا است از بازپرداخت اقساط تسهیلات مردم استفاده کند و همانطور که مشاهده می‌کنید، کاهش تورم حاصل شده است.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن در خصوص اینکه آیا پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی موجب گران شدن قیمت مسکن می‌شود، گفت: در تمام دنیا سیستم وام‌دهی و تسهیلات دادن برای بخش مسکن وجود دارد و معتقدیم که پرداخت وام مسکن شاید اثر جزئی داشته باشد، اما اثر زیادی بر قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: پرداخت ۱۵۰ یا ۳۰۰ هزار فقره وام مهم نیست بلکه مهم، راه‌اندازی صندوق پس انداز است. ما می‌خواهیم سازوکار صندوق راه بیفتد و بانک‌ها اجازه ورود به این عرصه را داشته باشند تا به گروه‌های مختلف با اشکال مختلف وام پرداخت کنند. به عنوان مثال پرداخت وام با نرخ حمایتی برای اقشار کم درآمد و یا اولویت دادن به بافت فرسوده، صنعتی‌سازی یا خانه اولی‌‌ها یا اینکه تولید صنعتی را حمایت کنیم.

چگینی با اشاره به حمایت از صندوق‌های پس‌انداز مسکن گفت: باید از این نوزاد حمایت کنیم، تا این صندوق‌ها راه بیفتد، تا ببینیم در یکی دو سال آینده چگونه عمل خواهد کرد.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه سعی داریم، از بخش تقاضا نیز حمایت کنیم، افزود: هم‌اکنون وام خرید مسکن ممنوع است، اما وام ساخت مسکن که ممنوع نیست.

وی با بیان اینکه حرف‌های عامه‌پسند زدن خوب است اما باید منابع و توان خود را بسنجیم و بعد به دنبال پرداخت وام باشیم، بیان کرد: تقاضای سرمایه‌ای مسکن در سال جاری به حداقل رسیده است و اگر معاملات مسکن را به صورت ماهیانه رصد کنید، در زمانی که معاملات افزایش پیدا می‌کند، معاملات سرمایه‌ای وجود دارد و هنگامی که کاهش پیدا می‌کند، معاملات سرمایه‌ای از آن خارج شده است به طوری که در سال جاری تقاضای سرمایه‌ای مسکن به حداقل خود رسیده است.

چگینی تصریح کرد: در ۸ سال گذشته سیاست‌هایی مربوط به تقاضا و آئین‌نامه ماده ۱۴ کلا تعطیل شده بود و برنامه‌های طرح جامع مسکن ۹ محور و ۵۵ برنامه اجرایی داشت که فقط به حق بهره‌برداری از زمین عمل کردند و بقیه را رها کردند.

مدیرکل برنامه ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن هنوز قطعی نشده است و قرار است در ماه آینده از آن رونمایی شود، گفت: براساس طرح جامع مسکن اعلام کردیم تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و از سوی دیگر نرخ تورم نیز به حدود ۱۰ درصد و یا کمتر از آن می‌رسد.

 

مهر

    نظرات