قطع ۳۰۵۷ انشعاب آب در هفته‌ گذشته

قطع ۳۰۵۷ انشعاب آب در هفته‌ گذشته

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام خبر قطع انشعاب ۳۰۵۷ مشترک پرمصرف گفت: به این مشترکین برای رعایت الگوی مصرف یکماه فرصت داده بودیم اما در فاز اول قطع انشعاب به دلیل نبود توجیه، انشعاب مشترکینی که ۲۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌کردند را بدون هشدار قطع کردیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)محمد پرورش در پاسخ به این پرسش که در فاز اول قطع موقت انشعاب مشترکین پرمصرف چه دستاوردی عاید شرکت آب و فاضلاب شد گفت:‌ قطع هفت ساعته آب به منظور اطلاع‌رسانی به مشترکین است که بدانند مصرف بالایی دارند و فقط برروی کاغذ به عنوان مشترکین پرمصرف ثبت نمی‌شوند البته برای اخذ نتایج مسلما مصوبات سختگیرانه دولت نتیجه بخش خواهد بود و تاثیر بیشتری دارد.

 

وی با اشاره به این‌که یک ماه به مشترکین پرمصرفی که بیش از ۵۰ مترمکعب آب مصرف می‌کردند، فرصت برای کاهش مصرف داده‌ایم گفت: ۳۰۵۷ مشترک شناسایی شده بودند که پس از یک ماه، در روز ۲۴ و ۲۵ شهریورماه به مدت هفت ساعت از ۱۰ تا ۱۷ انشعاب آن‌ها قطع شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: هشداری که به مشترکین مذکور داده شد به خاطر مبحث مشتری مداری که همواره به آن توجه‌ داریم بود وگرنه مصرف ۲۰۰ مترمکعب آب هیچ توجیهی ندارد و در فاز اول بدون دادن فرصت، انشعاب آن‌ها قطع شد.

پرورش با تاکید بر این‌که اقدامات سختگیرانه‌تری صورت می‌پذیرد گفت: پس از کارشناسان اقدامات سختگیرانه با مشترکین پر مصرف صورت می‌گیرد تا مصرف بیش از حد آب کاهش پیدا کند.

نصب تجهیزات کاهنده آب مشترکین پرمصرف

همچنین وزیر نیرو اظهار کرده است که در جلسه هیات دولت قرار شد تا افزایش قیمتی در پله‌های بالای تعرفه پلکانی انجام شود تا مشترکان پرمصرف به دلیل انگیزه اقتصادی مصرف خود را کاهش دهند.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو پیش از این در جلسه هیات دولت در نشست خبری با اشاره به اخبار مطرح شده طی روزهای اخیر در مورد کمبود منابع آب و بحران آب، خاطرنشان کرده بود در جلسه هیات دولت گزارش تشریحی در مورد منابع و مصارف آب در شهر تهران ارائه شد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از این گزارش خاطرنشان کرد:‌ در تهران ما حدود ۲۵ از کل آب شرب مصرفی کشور را تولید و مصرف می‌کنیم و با توجه به اینکه جمعیت تهران ۱۲ درصد جمعیت کل کشور است، این حجم آب مصرفی نشان می‌دهد که تهرانی‌ها دو برابر کل متوسط کشور آب مصرف می‌کنند.

وزیر نیرو با توجه به نرخ رشد جمعیت کشور در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر ۱/۸ درصد بوده است اما سرانه مصرف آب در کشور با سه درصد افزایش مواجه بوده است.

چیت‌چیان با اشاره به تامین آب شرب تهران از سه سامانه شرقی، غربی و جنوب شرقی تهران اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر در تهران درصد برداشت از آب چاه‌ها افزایش پیدا کرده است. به طور مثال در سال ۱۳۹۱ در چهار سد اطراف تهران حدود ۷۱۶ میلیون متر مکعب آب ذخیره بود اما امروز این حجم به ۳۵۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه شرایط طبیعی ما را در تنگنای جدی قرار داده است، اظهار کرد: چنانچه به منابع آبی اطراف تهران نگاه کنیم درمی‌یابیم که ظرفیت برای انتقال آب وجود ندارد و تنها راه باقی‌مانده مدیریت مصرف آب است. ما باید خود را با وضعیت فعلی وفق دهیم.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه تنها اقدام متصور برای تامین آب تهران، انتقال آب از سد ماملو است گفت: در حال حاضر تنها راه انتقال آب به تهران سد ماملو است. در همین راستا هم‌اکنون سامانه انتقال آب از سد ماملو به تهران در حال اجرا و تکمیل است و تصفیه خانه مربوطه نیز در حال تاسیس است.

چیت‌چیان با اشاره به مصوبات هیات دولت در مورد نحوه برخورد با مشترکین پرمصرف خاطرنشان کرد: در یکی از این مصوبات مقرر شد که آب مصرفی مشترکین پرمصرف ابتدا قطع شود و در صورتی که مصرف بیش از حد آن‌ها ادامه پیدا کند، تجهیزاتی متصل گردد که اجازه مصرف بیش از حد مقدار به مصرف‌کنندگان پرمصرف را ندهد.

وی اضافه کرد:‌ در این جلسه همچنین مقرر شد که در نظام تعرفه پلکانی که برای قیمت آب وجود دارد برای مشترکین شهر تهران افزایش قیمتی در پله‌های بالای مصرفی انجام شود تا آن دسته از مشترکانی که بیهوده آب را مصرف می‌کنند به دلیل انگیزه اقتصادی مصرف خود را کاهش دهند.

وزیر نیرو در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نحوه جلوگیری از هدررفت آب در حوزه مصارف کشاورزی خاطرنشان کرد: این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری و وزیران دولت قرار گرفته است. برای این موضوع سه راه اصلی از جمله اصلاح الگویی، اصلاح شیوه‌ها آبیاری و استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و تغییر نوع کشت وجود دارد.

چیت‌چیان در مورد وادات آب از کشور تاجیکستان نیز خاطرنشان کرد: این بحث در مدت طولانی مطرح شده است و حتی در سفر اخیر مسئوولان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بحث واردات آب به کشور هم‌اکنون در حال بررسی و مطالعه است و نمی‌توانیم در این‌باره نتیجه قاطعی اعلام کنیم.

وزیر نیرو درباره اتصال شبکه برقی کشور به شبکه برقی اروپا اظهار کرد: در حال حاضر ما با هفت کشور همسایه در شبکه برقی ارتباط داریم و مبادلات خوبی بین ما برقرار است. اما اتصال برق به شبکه برقی اروپا فعلا در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.

وی همچنین با اشاره به قراردادهای وزارت نفت برای تولید برق تاکید کرد: در نظام، دولت و نظام اجرایی کشور کارها تقسیم‌بندی شده و وظایف قانونی هر دستگاه مشخص است. موضوع تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال، صادرات و واردات آن‌ها بخشی از مواردی است که از وظایف قانونی وزارت نیرو به حساب می‌آید.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه فرماندهی شبکه برقی کشور یکی از مهم‌ترین مراکز تصمیم گیری و فرماندهی به حساب می‌آید، اظهار کرد: فرماندهی شبکه برق کشور کاری قابل تفکیک و تقسیم نیست و در صورتی که فرماندهی واحد شبکه برق کشور مختل شود، این مردم هستند که نخستین ضررها را متحمل می‌شوند چرا که بدون مدیریت واحد در شبکه برقی امکان تامین برق وجود نخواهد داشت.

وزیر نیرو با اشاره به طرح موضوع ادغام وزارت نفت و نیرو تصریح کرد: موضوع ادغام وزارت نفت و نیرو در دولت یازدهم تاکنون مطرح نشده است.

چیت‌چیان در پایان با اشاره به بومی شدن فناوری ساخت سد و نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با توانمندی که شرکت‌های ایرانی در زمینه فناوری ساخت سد و نیروگاه پیدا کرده‌اند، به لطف خدا امروز در کشورهای متعددی شاهد صدور خدمات فنی مهندسی هستیم.

 

ایسنا

    نظرات