راه‌اندازی فاز اول قطارشهری اهواز

راه‌اندازی فاز اول قطارشهری اهواز

http://www.bananews.ir/معاون عمرانی استاندار خوزستان از پیگیری جدی برای بهره‌برداری از فاز اول قطار شهری اهواز در سال ۹۴ خبر داد.
به گزارش بنانیوز ؛ احمد سیاحی در حاشیه دیدار از روند پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در نشستی که با حضور عوامل شرکت کیسون در محل کارگاه داشت، اظهار کرد: پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز مناسب نیست و درحالی‌که طبق برنامه باید پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته باشد، فقط ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: در این طرح ابهام جدی در ارتباط با تضمین‌های مربوط به فاینانس وجود داشت که با همت شهردار اهواز این تضمین‌ها به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به بانک تجارت پرداخت شد.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: در شهرداری و استانداری موضوع آورده ۱۵ درصد را نیز پیگیری کردیم و مبلغ آن کاملا مهیا است.
سیاحی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی ایستگاه و ریل‌های خریداری شده به طول ۹ کیلومتر نیز انجام شده؛ اما متاسفانه اگر فاینانس اجرا نشود نمی‌توانیم فاز اول پروژه قطار شهری را به بهره‌برداری برسانیم.
معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: قرار بود کنسرسیومی برای تامین فاینانس تشکیل شود که صورت‌جلسه آن در دولت قبل تشکیل شد و برخی از بانک‌ها درصدهای مشخصی را تقبل کردند؛ ولی از زیر بار مسوولیت شانه خالی کردند.
سیاحی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل با معاون راهبردی رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشتیم، افزود: درخواست ما این است که یا مجوزی ارائه شود تا از ارز موجود در کشور چین برای ورود واگن‌ها و تاسیسات مربوطه استفاده کنیم یا بانک مرکزی بانک تجارت را مکلف کند که تعهد کل فاینانس را به میزان ۴۵۰ میلیون دلار تقبل کند.
معاون عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: به مردم تعهد داده‌ایم که نیمه اول سال ۹۴ فاز اول پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و به‌صورت جدی این کار را پیگیری می‌کنیم.
شهردار اهواز نیز تامین فاینانس را اصلی‌ترین مشکل اصلی پروژه قطار شهری اهواز عنوان کرد.
سید خلف موسوی از حل مشکلات داخلی با همکاری معاونت عمرانی استانداری خبر داد و افزود: مساله برق و بحث با پیمانکار ازجمله مشکلات داخلی بوده که طی مذاکراتی رفع مشکل شده‌اند.
شهردار اهواز اظهار کرد: یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهور حل بحث فاینانس قطار شهری اهواز بوده است. مشکل اصلی این پروژه بر اساس قراردادی که تنظیم شد مبحث تامین فاینانس و بخش دلاری اعتبارات است.
موسوی ادامه داد: تا قرارداد فاینانس عملیاتی نشود، نمی‌توانیم تجهیزات مورد نیاز قطار شهری را تامین کنیم.
وی در خصوص حل نشدن مشکلات پروژه قطار شهری اهواز و به‌ویژه مشکل فاینانس آن توضیح داد: پیگیری‌های استانی نتیجه‌ای نداشت و بانک مرکزی زیر بار نمی‌رفت، از زمان دولت دهم مترو اهواز در انتظار دستور رئیس‌جمهور برای باز شدن ال.سی است که اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند، مشکل ما همچنان حل‌نشده باقی می‌ماند.
شهردار اهواز عنوان کرد: به این منظور یک تضمین ۴۵۰ میلیون دلاری که بیش از مبلغ مورد نیاز فاینانس است به بانک تجارت داده شده است و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و فقط باید منتظر اختصاص فاینانس به پروژه قطار شهری اهواز بود.

    نظرات