تا ۱۱ سال دیگر دو سوم جمعیت دنیا در شهرها ساکن می‌شوند

تا ۱۱ سال دیگر دو سوم جمعیت دنیا در شهرها ساکن می‌شوند

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو سوم این جمعیت، ساکن شهرها شوند.

به گزارش بنانیوز ؛ عباس آخوندی امروز - دوشنبه - در مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر اظهار کرد: توسعه شهری یک پدیده جهانی است و بیشترین رشد توسعه شهری در کشور‌های در حال توسعه مشاهده می‌شود؛ به‌طوری که بیش از ۹۰ درصد از شهرنشینان جدید دنیا در این بخش مستقر خواهند بود.

وی با بیان این‌که این جمعیت در شهرهای بزرگ کشور‌های در حال توسعه متمرکز شده‌اند، افزود: از هر چهار نفر یک نفر در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر و از هر ۱۰ نفر یک نفر در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

آخوندی افزود: امروزه شهرها نیروی محرکه‌ رشد اقتصادی، تامین‌کننده اشتغال و خدمات مختلف و امید‌بخش ارتقای کیفیت زندگی هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که امروزه شهرها شاهد رشد سریع، گسترش وسائل نقلیه موتوری، افزایش محله‌های پر ازدحام، فقیر‌نشین و نابه‌سامانی هستند، ادامه داد: این مسائل خود می‌تواند تهدیدی برای بهداشت، محیط زیست و منابع اکولوژیکی به‌شمار رود و نابه‌سامانی‌های فوق اقتصاد شهری را به مخاطره اندازد که امکانات زندگی شهری را محدود می کنند.

وی در ادامه گفت: در طی دهه‌های گذشته شاهد بروز نابه‌سامانی‌هایی در سازمان فضایی - کارکردی و اجتماعی شهرها به ویژه کلانشهرها و شهرهای بزرگ بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که گسترش بی‌رویه کالبدی و استقرار نامتعادل جمعیت در نواحی شهری سبب گسترش عرصه‌های نابسامان شهری به شکل‌های مختلف شده‌، تصریح کرد: مراکز شهری به علت نزول کیفیت زندگی با ترک ساکنین اصیل و بومی مواجه شده‌اند.

آخوندی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی با حداقل امکانات، زیرساخت‌ها و خدمات شهری که عمدتا در حاشیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ رشد و گسترش یافته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کرد: سکونتگاه‌های روستایی ادغام‌شده واقع در محدوده شهرها و شکل‌گیری بافت‌های فرسوده با پیشینه روستایی در این نواحی، گسترش پهنه‌هایی با کاربری ناکارآمد اعم از کاربری‌های صنعتی – کارگاهی، انبار، نظامی و همچنین بسیاری از اراضی بایر و رها شده در محدوده شهرها و همچنین محلات پیرامونی مراکز شهری با ساختاری ناپایدار و حداقل خدمات مورد نیاز ساکنین از مهم‌ترین محدوده‌های نابه‌سامان در عرصه شهرها به‌شمار می‌روند.

وی با بیان این‌که در مواجهه با مسائل عرصه‌های شهری تاکنون سیاست‌ها و برنامه‌های متعددی مطرح و برخی به اجرا رفته‌اند، ادامه داد: با آسیب‌شناسی اقدامات صورت گرفته می‌توان زمینه‌های لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این برنامه‌ها شناسایی کرد.

آخوندی ادامه داد: تجارب گذشته نشان داده‌اند که توجه صرف به ابعاد زیبایی شناسانه و کالبدی بدون توجه به نیاز ساکنان و همچنین عدم حضور آنها در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری سبب ناکارآمدشدن بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که امروزه مهم‌ترین ویژگی رویکرد‌ و چشم‌انداز آینده برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری، ساماندهی و توانمند‌سازی سکونتگاه‌های غیررسمی است ادامه داد: تلاش برای تقویت حضور و مشارکت گسترده ساکنان، مالکان و سایر دست‌اندرکاران امر بهسازی و نوسازی شهری در این فرآیند است.

    نظرات