احضار پیمانکاران و مهندسان ناظر به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در مسکن مهر

احضار پیمانکاران و مهندسان ناظر به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در مسکن مهر

http://www.bananews.ir/سخنگوی کمیسیون عمران از احضار پیمانکاران و مهندسان ناظر با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور به کمیسیون متبوعش برای بررسی علل استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در پروژه مسکن مهر و پرداخت غرامت به مالکان مسکن مهر خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،منصور آرامی با ابراز تأسف از استفاده از مصالح بی‌کیفیت در مسکن مهر، گفت: متأسفانه به دلیل تعجیل دولت قبل امتیاز ساخت مسکن مهر به افراد فاقد صلاحیت داده شد و حالا مردم گرفتار عملکرد نادرست این افراد هستند.

 

نماینده مردم بندرعباس با تشریح سازه به کار رفته در مسکن مهر شهرستان‌های آبدانان و مورموری در استان ایلام که در زلزله اخیر خسارت کلی دید، گفت: گاهی اوقات برخی پیمانکاران برای سرعت دادن به ساخت مسکن از تردی پنل در ساخت دیوار استفاده می‌کنند. اگر در نصب تردی پنل دقت لازم نشود، این وسیله به درستی به سازه متصل نشده و با کوچکترین فشار یا لرزش کج شده و ترک می‌خورد. وقتی این حادثه به وقوع بپیوندد تصور فرونشست سازه در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

وی با تأیید رعایت نشدن استانداردهای فنی در مسکن مهر برخی استان‌ها، گفت: بنده قبول دارم که در برخی پروژه‌های مسکن مهر رعایت نکات فنی و اجرایی نشده است. سرعت در تحویل پروژه مسکن مهر موجب تحت تأثیر قرار گرفتن کیفیت شد. متأسفانه به این مسأله استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت را هم باید افزود.

آرامی یادآور شد: سازمان استاندارد در بسیاری از موارد کیفیت مصالح ساختمانی را تأیید نکرد. مصالحی در مسکن کشور مصرف می‌شود که حتی کشورهای آسیای میانه نیز از این مصالح استفائه نمی‌کنند. این وضعیت در مسکن مهر نمود چشمگیری دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران ساخت مسکن مهر توسط پیمانکار غیرمتخصص و کارنابلد را مورد اشاره قرار داد و افزود: متدسفانه بخشی از مسکن مهر کشور توسط سازندگان غیرمتخصص و غیرفنی و نابلد ساخته شد به همین دلیل این مسکن فاقد استانداردهای فنی لازم است.

نماینده مردم بندرعباس پیمانکاران و مهندسان ناظر را مسئول مسکن مهر بی‌کیفیت دانست و افزود: پیمانکار مسکن مهر باید ۱۲ ماه را برای تحویل قطعی اختصاص می‌داد. در طول این مدت نیز هرگونه نقص و ایرادی اعم از نشست، ترکیدگی لوله و خسارت‌هایی که ناشی از عملکرد نادرست پیمانکار است، باید رفع نقص شود.

وی با نقد فرآیند قرارداد مسکن مهر گفت: فرآیند قرارداد مسکن مهر، فرآیند نادرستی بود و پیمانکاران و سرمایه‌گذران هیچ ضمانتی نسپردند، همین مسأله موجب شد پروژه مسکن مهر در برخی مناطق روند نادرستی را طی کند. پیمانکاران امتیاز ساخت مسکن مهر را دریافت کردند که صلاحیت فنی و اجرایی لازم را نداشتند و نامشان در فهرست شرکت‌های دارای رتبه‌بندی (گرید) معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی یا وزارت راه و شهرسازی نیست.

آرامی یادآور شد: به دلیل عجله مسئولان دولت قبل هر فرد یا شرکتی که به آقایان مراجعه کرده ساخت مسکن مهر را به او سپردند و حالا مالکان مسکن مهر گرفتار عملکردهای نادرست شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون عمران حق شکایت را برای مالکان مسکن مهر خسارت دیده به دلیل زلزله یا عملکرد ضعیف پیمانکار محفوظ دانست و افزود: شاکیان مسکن مهر به ادارات راه و شهرسازی استان مراجعه کرده و طرح دعوا کنند، اگر به نتیجه نرسیدند شکایت خود را به کمیسیون عمران مجلس انتقال دهند. کمیسیون عمران نیز شکایت‌ها را بررسی و پس از بازرسی از محل پروژه پرونده متخلفان را به کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارسال می‌کند تا این کمیسیون به تخلفات رسیدگی کند.

نماینده مردم بندرعباس از بازدید میدانی مسکن مهر استان ایلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: عکس‌های مسکن مهر تخریب شده بر اثر زلزله استان ایلام را مشاهده کرده‌ام و به احتمال زیاد از محل بازدید خواهم کرد.

به گفته وی احتمال تخریب مسکن مهر در سایر مناطق و استان‌های کشور بر اثر زلزله وجود دارد و باید به این موضوع با دید ملی نگاه کرد و تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی کمیسیون عمران از احضار پیمانکاران و مهندسان ناظر مسکن مهر بی‌کیفیت، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون متبوعش خبر داد و افزود: شخصا" موضوع مصالح ساختمانی بی‌کیفیت به کار رفته در پروژه مسکن مهر را پیگیری می‌کنم تا متخلفان به سزای عمل‌شان برسند.

 

ایسنا

    نظرات