آخوندی نخستین قدم را برای تکمیل آزادراه تهران – شمال برداشت

آخوندی نخستین قدم را برای تکمیل آزادراه تهران – شمال برداشت

http://www.bananews.irوزیر راه و شهرسازی در حکمی رسمی علی نورزاد مدیر عامل شرکت ساخت را به عنوان نماینده تام الاختیار این وزارتخانه در آزادراه تهران – شمال منصوب کرد؛ حکمی که می‌توان آن را نخستین اقدام رسمی آخوندی در تکمیل این آزادراه مهم تلقی کرد.

به گزارش بنانیوز ؛ آخوندی که از ابتدای تحویل گرفتن وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم سخن از اولویت بندی برخی از پروژه‌های احداثی به دلیل محدودیت منابع مالی گفته بود در یکی از نخستین بازدیدهای رسمی به آزادراه تاریخی تهران – شمال سر زد.

پس از این بازدید وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد هر گونه زمان بندی و یا تاریخ رسمی برای آغاز به کار این آزادراه باید به پایان مراحل بررسی و ارزیابی‌های کارشناسی موکول شود، زیرا با توجه به حجم بالای کار باقیمانده در این محور وعده بدون بررسی دادن امکان عملیاتی شدن نخواهد داشت.

بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم درحالی آغاز شد که به جز قطعه چهار آزادراه تهران – شمال که در دولت دهم به افتتاح رسید تنها کار عمرانی در قطعه یک آن آغاز شده و هنوز تکلیف قطعات میانی دو و سه مشخص نیست.

کار عمرانی قطعه یک نیز که از سال‌ها پیش با محوریت بنیاد مستضعفان آغاز شده و حتی مشارکت خارجی کشور چین را در بر داشته نیز هنوز به مرحله نهایی نرسیده و درحالی که کار تا حدی پیش روی داشته که به دلیل برخی اختلاف نظرها و البته محدودیت منابع مالی سرنوشتی مبهم در بر داشته است.

در طول ماه‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی در رابطه با سرنوشت بررسی‌های خود درباره این آزادراه مهم اظهار نظر قطعی نکرد و تنها بحث ها به این جا خلاصه شد که با توجه به اولویت‌ بندی های انجام شده تعریض و چهارخطه شدن محور هراز و تکمیل قزوین – رشت در اولویت قرار دارند.

 

از این رو بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که با توجه به نامعلوم بودن سرنوشت دو قطعه اصلی این آزادراه شاید وزارت راه و شهرسازی و دولت یازدهم نیز از پیگیری این پروژه صرف نظر کرده تا این آزادراه تاریخی به دولت بعد به ارث برسد.

اما این پایان ماجرا نبود و وزیر راه و شهرسازی معاون خود و رییس شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای کشور را به عنوان نماینده تام الاختیار وزارتخانه در بررسی ابعاد مختلف احداثی این آزادراه منصوب کرد تا آخوندی اولین قدم را در این زمینه بردارد.

در حکم ماموریت نورزاد تلاش برای تعیین وضعیت قطعی این آزادراه همراه با استفاده از مقررات احداث پروژه عمرانی وزارت راه از طریق مشارکت بانک‌ها مدنظر قرار گرفته و از این رو به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی پیش از هر چیز به دنبال جذب و قطعی کردن منابع مورد نیاز برای ساخت این آزادراه بسیار مهم است. هر چند هنوز نماینده وزیر دراین رابطه اظهارنظری نکرده اما شاید این انتصاب به معنای تعیین وضعیت آزادراهی باشد که سال‌ها است نیمه تمام باقی مانده و بسیاری از آن قطع امید کرده‌اند

    نظرات