سد نهب تا سه سال آینده آماده بهره برداری می شود/ مدیریت آب قزوین جهادی است

سد نهب تا سه سال آینده آماده بهره برداری می شود/ مدیریت آب قزوین جهادی است

http://www.bananews.ir/استاندار قزوین گفت: با توجه به کمبود شدید آب در بخش کشاورزی و شرب عزم جدی داریم تا اولین سد استان با حمایت های مالی و کارشناسی استانداری با سرعت در سه سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری شود تا بتوانیم جوابگوی مردم و کشاورزان باشیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمرتضی روزبه عصر دوشنبه به همراه منوچهر حبیبی معاون عمرانی، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی و حمید قزوینی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ضمن بازدید از عملیات اجرایی سد نهب از نزدیک در جریان نحوه ساخت و پیشرفت فیزیکی این پروژه قرار گرفت.

 

استاندار قزوین همچنین در نشست با کارشناسان و مجریان این طرح ملی که در کارگاه ساخت سد صورت گرفت اظهارداشت: پس از وقفه نسبتا طولانی که در اجرای این سد رخ داد خوشبختانه پیمانکار توانمند و ماهری وارد کار شده که ما را امیدوار می کند تا عقب ماندگی ها جبران شود.

استاندار قزوین بیان کرد: با جدیت و عزم ملی تلاش خواهیم کرد تا این پروژه با سرعت به اتمام برسد و دچار وقفه نشود که خوشبختانه مدیریت جهادی در آب منطقه ای دیده می شود اما انتظار داریم از کمک وزارتخانه هم برخوردار شوید تا سرعت کار بالا برود.

وی افزود: به نظر می رسد اجرای همزمان ساخت سد و کانال انتقال آب، پیشنهاد کارشناسی خوبی است که با حضور پیمانکار مجرب این کار شدنی است و از طرفی می بایست برای کاهش میزان تبخیر موضوع انتقال با لوله هم بررسی شود.

روزبه اظهارداشت: با افزایش چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز و نیز مصرف بی رویه بدون شک با بحران آب روبرو هستیم و در آینده نیز چالش ها جدی است لذا قبل از این که دچار معظلی جبران ناپذیر شویم باید طرح های دراز مدت مانند سد نهب را بسرعت آماده بهره برداری کنیم و در کنار آن آبیاری مدرن را نیز در دستور کار قرار دهیم تا منابع آبی مدیریت شود.

استاندار گفت: مطالعات ما باید دقیق و کارشناسی باشد و موضوع ریختن فاضلاب به رودخانه "خر رود" هم از هم اکنون باید پیگیری شود تا در آینده با مشکلات زیست محیطی روبرو نشویم و این آب ارزشمند آلوده نشود.

روزبه یادآورشد: اعتبارات مورد نیاز سد سنگین است اما با جلساتی در وزارتخانه امیدواریم بتوانیم سهم خود را دریافت کنیم تا کار از سرعت قابل قبولی برخوردار باشد و عقب ماندگی جبران شود.

وی افزود: البته هنر مدیریت توانمند این است که در تنگنا و شرایط سخت و دشوار بتواند کارها را جلو ببرد و اجازه ندهد کارها متوقف شود که در این میان از آقای رجاء که سابقه مدیریتی در اجرای طرح های بزرگ را دارند انتظار داریم طرح و پیشنهاد و مشاوره لازم را برای تامین اعتبار از منابع مختلف مانند اوراق مشارکت ارائه کنند تا پیگیری شود.

استاندار تصریح کرد: علیرغم داشتن دشت قزوین که از استعداد و ظرفیت بی نظیری برخوردار است هنوز یک سد در استان وجود ندارد لذا سد نهب برای ما بسیار ارزشمند است و امیدواریم نمونه خوبی برای ساخت سدهای دیگر مانند بورمانک و بالاخانلو باشد و بتوانیم با این چند سد منابع آبی مورد نیاز استان در سال های آینده را بخوبی تامین و مدیریت کنیم.

روزبه در پایان گفت: پیش بینی ها و برنامه ریزی در ساخت سد باید دقیق و کارشناسی باشد تا کار دچار وقفه نشود زیرا این طرح ملی برای استان بسیار مهم است و برای تامین اعتبار آن همه توان و تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا از هر روش و منبعی بتوانیم هزینه آن را تامین کنیم.

صمد رجاء مدیرعامل هلدینگ قرارگاه خاتم الاوصیاء هم که ساخت سد را بر عهده دارد گفت: اعتبار اولیه این طرح ملی حدود ۱۱۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است که با اجرای آن در ۳۰ ماه آینده به نظر می رسد با تحولات اقتصادی و کاهش قیمت نفت بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل سد نیاز باشد.

رجاء افزود: امسال نیاز ما ۳۰ میلیارد تومان و سال آینده ۶۵ میلیارد تومان است که امیدواریم مسئولان استان برای تامین آن اقدام کنند که خوشبختانه تاکنون بسیار خوب عمل کرده اند.

وی بیان کرد: فروش اوراق مشارکت یکی از راههای تامین منابع مورد نیاز برای ساخت سد است که امسال باید دستگاههای اجرایی آن را انجام دهند که شاید کار سخت شود و دستگاهها تمایلی برای اجرای آن نداشته باشند اما باید برنامه مدون و دقیقی برای تامین اعتبار لازم پیش بینی شود تا کارها شتاب گیرد.

حبیبی: سد نهب و بالاخانلو مشکل آبی استان را برطرف می کند

منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین هم گفت: سد نهب و بالاخانلو از پروژه های مهم استان است که به دلیل وضعیت کم آبی در اولویت اجرا قرار دارند.

حبیبی بیان کرد: امیدواریم موضوع آب استان با حضور مسئولان عالیرتبه کشور و استان بزودی به صورت ویژه بررسی شود تا بتوانیم با تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح ها را با سرعت بیشتری اجرایی کنیم.

معاون عمرانی استانداری تصریح کرد: با همدلی و همکاری بیشتر مسئولان و تامین بموقع اعتبارات امیدواریم سد نهب با پیش بینی انجام شده در ۳۰ ماه به پایان برسد.

ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین هم پیشنهاد کرد برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی گروه تخصصی مشاوران حقوقی سد نهب هم تشکیل و کار خود را آغاز کند.

استاندار قزوین در پایان از قسمت های مختلف ساخت سد بازدید کرد و روند پیشرفت فیزیکی آن را مطلوب دانست.

 

مهر

    نظرات