رشد ۶ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

رشد ۶ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با توجه به آمار بانک مرکزی، میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از ۳۸ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۴۴٫۳ درصد در حال حاضر رسیده است و این رقم بسیار قابل توجه است اما مسیر صعب استاندارد سازی و افزایش کیفیت ساختمان ها مسئله ای است که باید به آن توجه شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irفریبرز واحدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره وضعیت صنعت ساختمان سازی در کشور اظهار کرد: همگان می دانند که صنعت ساختمان تاثیر زیادی بر اقتصاد کلان ، همچنین اشتغال و سایر فاکتورهای یک زندگی آرام و معقول دارد، اما متاسفانه آمارهای هرز رفتن سرمایه ها در این صنعت، خبری است که تقریباً همیشه از تریبونهای رسمی و غیر رسمی اعلام شده است.

 

وی افزود: حال می توان پرسید طریقه استفاده از امکانات و توانمندی ها در ایران چقدر صحیح بوده ؟ آیا اصلاً صحیح بوده است ؟ چرا ساختمانهای ما عمری بیشتر از ۳۰ سال ندارند ؟

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه دولت های ادوار گذشته دست به اقداماتی عام مانند استفاده از چسب زخم زده اند تصریح کرد: اما واقعیت این است که هیچ کدام نتوانسته باعث تغییر بزرگ در رویه ها شود.

واحدی تاکید کرد: حرکتهای مقطعی و کوچک هیچگاه نتوانسته اند موضوع مهم مورد غفلت کیفیت ساختمان را احیا کنند ، به نظر می رسد توجه و به روز کردن فاکتورهایی در مسیر افزایش کیفیت ساختمان اصولی و مهم تلقی می شود که باید سرلوحه کار قرار بگیرد .

احیاء اساسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

وی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی مهمترین فاکتور در افزایش استاندارد سازی ساختمان محسوب می شود ،گفت: مهمترین نیروهای انسانی صنعت ساختمان حال حاضر کشور در سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها جمع شده اند .

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: به کرات شنیده می شود که سازمان نظام مهندسی به اندازه کافی اختیار برای اجرای کامل قانون ندارد ، اما سوال اینجاست؛ آیا در حد همین اختیارات کنونی ، سازمانهای نظام مهندسی استان ها توانسته اند در حد انتظار ظاهر شوند؟ سازمان نظام مهندسی مطابق قانون، یک سازمان غیر انتفاعی محسوب می شود اما باید بپذیریم که در حال حاضر بنا به دلایل مختلف با سازمان انتفاعی روبرو هستیم .

واحدی با بیان اینکه ورود مدیران کل استانها برای ساماندهی و بررسی کارکرد این سازمان امری مهم به نظر می رسد تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان دستاوردهای کلی در زمینه افزایش کیفیت ساختمان نداشته است و جلوگیری از تخلفات در صنعت ساختمان نیاز به همت و یکپارچگی دارد .

وی در ادامه گفت: اتفاق بد دیگری که افتاده این است؛ بسیاری تشکلهای صنعت ساختمان صرفاً با هدف سهم خواهی تاسیس شده اند و گهگاه وظایف موازی را دنبال می کنند که باید دفتر تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی جایگاه اصلی خود را بپذیرند تا میدان بیشتری به این تشکلها داده شده و از آنها حمایت شود .

مسئولیت شهرداری ها

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه فقط نباید تیغ تیز انتقاد را به سمت تشکلهای حرفه ای ببریم و شهرداری ها هم سهم عمده ای در ساخت و ساز آشفته کشور دارند افزود: شهرداری ها رسالتی بایسته و شایسته برای خودشان در رابطه با کیفیت ساخت و سازهای شهری قائل نیستند .

واحدی تاکید کرد:مهمتر از آن اینکه دادن پروانه ساختمان به منبع کسب درآمد اصلی شهرداری ها بدل شده است که این مسئله در نوع خود آفت بزرگی محسوب می شود .

وی با بیان اینکه دو اتفاق نا بسامان دیگر در شهرداریها تراکم فروشی و تغییر کاربریها است که در کیفیت زندگی مردم موثر است تصریح کرد:همشهریان باید به ساختمان به عنوان یک ثروت ملی نگاه کنند و به شهر به عنوان هویت زندگی ، با این دید بصری و نگاه ذهنی امور مربوط به ساخت و سازها قانونمند و مجریان ملزم به اجرای قانون خواهند شد .

استاندارد سازی مصالح ساختمانی

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه مصالح استاندارد اولین و مهمترین رکن در صنعت ساختمان محسوب می شود گفت:ببینید امروز در تهران مصالح غیر استاندارد بازار را پر کرده است ودر شهرستان ها وضعیت به مراتب بدتر گزارش می شود.

واحدی تاکید کرد: سازمان استاندارد باید ضمن جلوگیری گسترده و منسجم از تولید مصالح غیر استاندارد ، بررسی برنامه ریزی شده و ماهانه از واحدهای دارای نشان استاندارد را نیز در دستور کار خود قرار بدهد .

استفاده از فناوری های نوین و توان علمی دانشگاهها

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین در صنعت ساخت پای دانشگاهها را به ساخت و ساز باز می کند تصریح کرد: در حال حاضر گسست عمیقی بین حوزه صنعت و دانشگاه در ساخت و سازها مشاهده می شود ،به گونه ای که دانشگاه ها روند خودشان را دنبال و صنعت ساختمان مسیر خودش را می رود.

واحدی تاکید کرد :ادارات کل راه و شهرسازی استانها با ایجاد دفاتری در این زمینه می توانند به پالایش ایده ها به صورت اساسی جهت داده و به عنوان یک پل ارتباطی عمل کنند .

وی ادامه داد: به همین میزان وزارت راه و شهرسازی نیز باید در این زمینه برنامه داشته باشد و حمایت های خاص برای دانشجویان و در راستای طرح های قابل اجرا ارائه کند ، بی گمان وزارت راه و شهرسازی می تواند جذابیت های خاصی برای دانشجویان نخبه در این زمینه فراهم آورد .

صنعتی سازی ساختمان

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت :با توجه به آمار بانک مرکزی میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن از ۳۸ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۴۴٫۳ درصد در حال حاضر رسیده است و این رقم بسیار قابل توجه است .

واحدی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از سرمایه کشور را بخش مسکن به خودش اختصاص داده است افزود: ما ناگزیریم که به سمت پیاده سازی اصول و مبانی صنعتی سازی برویم وبا تولید صنعتی نه تنها شاخص های پایه یعنی منابع زمان و کیفیت ، مدیریت می شود بلکه شاخص های اساسی نظیر ایمنی ، پایداری و مصرف بهینه انرژی نیز تحقق می یابد .

وی با بیان اینکه روشهای سنتی دیگر پاسخگوی ساخت و ساز سالانه یک میلیون واحد مسکن در کشور نیست تصریح کرد: باید از روشهای مدرن صنعتی سازی به صورت گسترده استفاده شود .

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران خاطر نشان کرد: ادعا می شود ۴۰ درصد ساخت و سازها در کشور به صورت صنعتی سازی صورت می گیرد ، که بنده به این آمار اعتقادی ندارم ، اما هنوز هم شاهد هیچ پیشرفتی در این زمینه نیستیم زیرا عمر ساختمانهای ما حدود ۲۰ سال است در حالی که در صنعتی سازی باید عمر مفید ساختمان ها به ۶۰ تا ۷۰ سال افزایش یابد .

 

ایسنا

    نظرات