شاخص دسترسی به مسکن به ۱۲ سال رسید

شاخص دسترسی به مسکن به ۱۲ سال رسید

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هفت چالش بخش مسکن گفت: شاخص دسترسی به مسکن به ۱۲ سال رسیده است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان امروز در «چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران» گفت: در دهه ۷۰ به ازای ۱۰۹ خانوار، ۱۰۰ خانه وجود داشت اما الان در سال ۹۳ به ازای هر ۱۰۵ خانوار، ۱۰۰ خانه وجود دارد.

مظاهریان بیان کرد: در ۲۴ سال گذشته چهار دوره رکود و رونق مسکن داشتیم که این نشانگر این است که نظام تامین مالی ناکارآمد است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات ناشی از این است که زمین تبدیل به کالا شده است، افزود: باید با وضع مالیات، این موضوع را کنترل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح جامع مسکن مطرح شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۵ هزار هکتار زمین شهری نیاز داریم که رسیدن به این رقم نیاز به تجدیدنظر در سیاست‌های زمین است.

مظاهریان به توسعه سیاست‌های شهری اشاره کرد و گفت: اگر شهرسازی درست شود، مشکل مسکن هم حل می‌شود و ناچاریم دست به اصلاح نرخ خدمات طرح‌های توسعه عمران شهری بزنیم.

وی با بیان اینکه در این طرح‌ها فقط کاربری بخش مسکن را می‌بینیم، بیان کرد: عدم وجود نظام تامین مسکن اجتماعی فراگیر هم از دیگر چالش‌های این بخش است و دولت باید مسئولیت خود را در این حوزه بپذیرد تا شکاف‌ها کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در یک استان ۳۰ درصد از جمعیت را دهک‌های ۱، ۲ و ۳ تشکیل می‌دهد، در حالی که در استان دیگر این سهم دو درصد است که این شکاف با یک نظام فراگیر باید برطرف شود.

مظاهریان، شاخص دسترسی به مسکن را در سال ۹۳، ۱۲ سال عنوان کرد و گفت: جزو اهداف ۱۴۰۵ است که این شاخص به هشت سال کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه رابطه مدیریت شهری با مسکن اجتماعی باید تعیین تکلیف شود، چالش دیگر را عدم تطابق الگوی تولید مسکن با تنوع و تعداد تقاضاها دانست و افزود: در دو دهه ۱۲۵ درصد رشد جمعیت داشتیم اما تعداد خانوارها ۱۷۵ درصد افزایش یافت.

مظاهریان افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که ۳۰۰ هزار واحد در شهر تهران و بیش از ۴۰۰ هزار واحد در استان البرز و استان تهران است که نشانگر عدم توجه تقاضا در بخش مسکن است.

وی به افزایش روند اسکان غیر رسمی اشاره کرد و گفت: ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده و ۵۶ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در کشور داریم که ۲۱ میلیون جمعیت شهری را در خود جای داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه در یک کلانشهر یک سوم از جمعیت حاشیه‌نشین هستند، گفت: این موجب نابسامانی در ابعاد مختلف اجتماعی و امنیتی می‌شود که ناشی از نابسامانی در اسکان جمعیت است.

مظاهریان به ناکارآمدی نظام تولید صنعتی در ساختمان اشاره کرد و افزود: هنوز صنعتی‌سازی در باور سازندگان رشد نداشته و تصور آنها این است که صنعتی‌سازی منجر به افزایش قیمت و طول زمان می‌شود.

وی، چالش آخر را کیفیت مسکن عنوان کرد و گفت: مسکن محلی برای رضایت مردم است و مقوله‌ای فرهنگی است، بنابراین باید الگوهایی را القا کنیم که موجب رضایتمندی مردم باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حدود ۱۷ مترمربع به ازای هر نفر مسکن حداقل داریم. در سه دهه میانگین مسکن از ۱۴۷ مترمربع به ۱۱۰ متر کاهش یافت اما همچنان پس از آمریکا و کانادا، سومین کشور هستیم.

مظاهریان به کوچک‌سازی مسکن اشاره کرد و گفت: کوچک‌سازی به معنای کوچک کردن انسان‌ها نیست اما وقتی یک خانه را کوچک می‌کنیم، باید خواسته‌ها را در جای دیگری پاسخ بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای ساخت مسکن مهر آئین‌نامه کیفیت معماری تصویب شد و کمیته‌هایی تعیین شدند، افزود: اما در همان ماه‌های ابتدایی دستور تعطیلی این کمیته‌ها را دادند، زیرا مانع از عملکرد نادرست آنها می‌شدند.

 

مهر

    نظرات