۱۵ ساله شدن اقساط، مهم‌ترین خواسته متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر

۱۵ ساله شدن اقساط، مهم‌ترین خواسته متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر

http://www.bananews.ir/در آستانه تحویل واحد‌های پروژه مسکن ویژه تهرانسر، متقاضیان این واحد‌ها با بیان این‌که توانایی پرداخت مبلغ اقساطی منازلشان را در مدت ۱۰ سال ندارند، از مسوولان سازمان ملی زمین و مسکن خواستند مدت این اقساط را به پانزده سال افزایش دهند.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسرانجام پس از کش و قوس‌های فروان، ۲۳۱۰ متقضای مسکن ویژه تهرانسر مراحل انتخاب واحد خود را براساس اولویت در زمان ثبت نام انجام دادند و قرار است با تحویل تعداد ۵۳۰ واحد تا چند روز آینده اولین مرحله‌ی تحویل واحد‌های این پروژه کلید زده شود.

 

انجام ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط مسکن ویژه تهرانسر در زمان دولت سابق و از شهریورماه ۱۳۹۱ کلید خورد و تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید.

طبق قولی که مسوولان در دولت گذشته داده بودند بنا بود کلیه‌ی واحد‌های این پروژه در سال ۱۳۹۲ تحویل متقاضیان شود، اما همزمان با نوسانات شدید در بازار مسکن و گران‌شدن مصالح ساختمانی، پروژه مسکن ویژه تهرانسر نیز در خواب کامل فرو رفت. این موضوع باعث دل‌نگرانی شدید متقاضیان این پروژه شد که ۸۰ میلیون سرمایه زندگیشان را با همه سختی‌ها و مشقات به امید این‌که پس از سال‌ها صاحب سرپناه شوند پرداخت کرده بودند. در حالی‌که این پروژه در شش ماه دوم سال ۱۳۹۲ کاملا شاهد هیچ فعالیتی نبود، متقاضیان نگران هر هفته در محل پروژه گردهم جمع شدند و حتی تجمعاتی نیز در مقابل سازمان‌های مسوول برگزار کردند تا حرف‌هایشان را به گوش دست‌اندرکاران برسانند.

این بلاتکلیفی ادامه داشت تا این‌که اوایل امسال با نظر مسوولان سازمان ملی زمین و مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، یک هیات عامل برای مدیریت پروژه مسکن ویژه تهرانسر تشکیل شد و یک ساختمان نیز در نزدیکی محل پروژه برای نظارت دقیق‌تر بر نحوه‌ی عملکرد پیمانکاران و همچنین پاسخگویی به متقاضیان ایجاد شد. مهندس بیژنی – مدیر عامل سابق متروی مشهد - نیز به عنوان مجری طرح فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین مسوولان از برخورد قاطع با پیمانکاران کم‌کار و متخلف خبر دادند و حتی آنها را تهدید به کنار گذاشتن از پروژه کردند. همه این موارد باعث شد سرعت عملیات پروژه از ابتدای سال ۱۳۹۳ چند برابر شده و تعداد کارگران و عوامل فنی که در سال ۱۳۹۲ به زحمت به حدود یکصد نفر می‌رسید به چیزی در حدود دو هزار نفر برسد.

متقاضیان تاکنون مبلغ ۸۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند و برای گرفتن کلید منازل خود باید مبلغ ۴۵ میلیون تومان نیز به صورت نقدی پرداخت کنند و باقی مبلغ خانه را نیز که به‌طور میانگین رقمی حدود ۱۳۰-۱۱۰ میلیون تومان است را در مدت ۱۰ سال به صورت اقساط ماهیانه و به شکل تصاعدی پرداخت کنند. این درحالی است که عموم این متقاضیان از قشر با درآمد پایین جامعه محسوب می‌شوند و توانایی پرداخت اقساط از ۹۰۰ هزار تا نزدیک دو میلیون تومان در ماه را ندارند.

بسیاری از متقاضیان که تا اینجای کار صبوری زیادی از خود داشته‌اند از مسوولان سازمان ملی زمین و مسکن درخواست دارند مدت اقساط را از ۱۰ به پانزده سال تغییر دهند و سودی نیز از متقاضیان دریافت نشود. مطمئنا افزایش مدت اقساط باعث قدرت بیشتر متقاضیان در پرداخت اقساط خواهد شد.

بیشتر متقاضیان در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کردند آورده نقدی خود را با هزاران زحمت و گرفتن وام‌هایی با سود کلان از بانک‌ها گرفته‌اند و پرداخت اقساط این وام‌ها نیز مزید بر علت شده تا خواستار افزایش مدت اقساط به پانزده سال باشند. آنها همچنین خواستار این هستند که پرداخت اقساط در صورت امکان پس از یکسال از زمان سکونت در واحد‌ها آغاز شود تا به گفته خود فرصتی برای تنفس داشته باشند!

البته آنها خواستار رسیدگی مسوولان در مواردی نظیر مشخص شدن سود سپرده‌های خود و احتساب آن در پرداخت آخرین آورده نقدی، اختصاص کنتورهای آب مجزا برای هر واحد، مشکل پرداخت حق انشعاب فاضلاب در سال‌های آینده، تضمین پاسخگوبودن پیمانکاران در صورت به وجود آمدن مشکلات احتمالی در قسمت‌های مختلف ساختمان، چک لیست نهایی و تحویل قرار‌داد به متقاضیان، مهیا شدن امکانات رفاهی همزمان با سکونت مقاضیان نظیر فضای سبز، روشنایی معابر، آسفالت، امکانات رفاهی و خدماتی و غیره هستند.

متقاضیان اظهار می‌کنند حال آنکه ما تاکنون همکاری خوبی با مسوولان پروژه داشته‌ایم، این درخواست‌ها نیز مدنظر مسوولان قرار گیرد تا بتوانند با خیالی آسوده‌تر پس از سال‌ها خانه به دوشی در خانه‌های خود مستقر شوند.

 

ایسنا

    نظرات