خودکفایی رنگی و صادرات کم‌رنگ!

خودکفایی رنگی و صادرات کم‌رنگ!

http://www.bananews.ir/امروزه یکی از صنعت‌هایی که کشور در تولیدات آن به خودکفایی رسیده، صنعت رنگ و رزین است که تقریبا همه نیاز داخلی را تولیدکننده‌های ایرانی تامین می‌کنند اما این در حالی است که با وجود ظرفیت بسیار خوب این صنعت برای صادرات، متاسفانه برنامه مدونی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irایران در هر سه نوع رنگ ساختمانی، صنعتی و حفاظتی تولید کافی و با کیفیت مناسب را دارد و به گفته صنعتگران این بخش ظرفیت نصب شده تولید حدود یک میلیون تن رنگ در سال را داریم در صورتی که نیاز کشور به زحمت به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد اما متاسفانه زیرساخت‌های مناسبی برای تولید با حداکثر توان و صادرات مازاد بر نیاز نشده است.

در همین زمینه عباسعلی حسینی، عضو هیات مدیره سندیکای رنگ و رزین ایران با بیان این‌که برخی از کارخانه‌های کشور در حال حاضر با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند، به ایسنا گفت: مشکل اصلی صنعتگران این بخش کمبود نقدینگی، بالا بودن قیمت تمام شده و فراهم نشدن زمینه‌های صادراتی است در صورتی که ایران به صورت بالقوه امکانات صادراتی فراوانی را در زمینه محصولات متنوع دارد.

وی همچنین با بیان این‌که واردات در صنعت رنگ و رزین بسیار کم و به صورت محدود انجام می‌شود، اظهار کرد: واردات معمولا به صورت خرد انجام می‌شود؛ برای مثال کشتی‌های کوچکی که نیاز به رنگ‌آمیزی دارند در مسیر خود برای تعمیرات رنگ خریداری و به داخل کشور وارد می‌کنند.

این عضو هیات مدیره سندیکای رنگ و رزین ایران با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد از نیاز داخلی رنگ و رزین کشور در داخل تولید می‌شود، درباره صادرات این محصولات نیز گفت: پیشرفت نسبی در صادرات داشته‌ایم اما امکانات برای تولید گسترده محدود است.

حسینی با بیان این‌که ظرفیت‌های نصب شده در کشور برای تولید یک میلیون تن رنگ در سال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این درحالی است که مصرف داخلی به زحمت به ۳۰۰ هزار تن می رسد اما زیرساخت‌های لازم در این زمینه باید انجام شود تا بتوانیم از این پتانسیل برای افزایش تولید خود و توسعه صادرات استفاده کنیم.

وی مسائل ارزی را یکی از مشکلات گسترش تولید رنگ در کشور دانست و افزود: در عین حال ضایعات در ایران بالا است وبرخی سیستم‌های تولیدی هنوز خیلی مدرن و به روز نیستند که بتوانند با تکنولوژی‌های جدید دنیا اقدام به تولید رنگ کنند.

این صنعتگر با بیان این‌که رنگ و رزین تولید شده در داخل کشور کاملا تامین کننده نیازهای داخلی است، اظهار کرد: به طور کلی سه نوع رنگ اعم از ساختمانی، حفاظتی و صنعتی وجود دارد که در همه این موارد تولید داخل کافی و با کیفیت است.

وی با بیان این‌که رنگ‌های ساختمانی بیشتر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این رنگ‌ها شامل رنگ‌های روغنی و پلاستیک است که از قدیم در کشور ما بوده و همچنین به شکل رنگ‌های اکلریک پایه آب وجود دارد که در مورد دوم حلال‌های شیمیایی و مواد مضر برای محیط زیست از آن‌ها حذف شده است.

این عضو هیات مدیره سندیکای رنگ و رزین ایران همچنین با اشاره به استفاده از رنگ‌های صنعتی به صورت پوشش روی محصولات صنعتی گفت: از جمله این محصولات لوازم خانگی است که هم جنبه تزیینی و زیبایی و هم بهداشتی و جلوگیری از زنگ زدگی را دارد که این گروه از رنگ‌ها نیز به مقدار کافی و با کیفیت بسیار خوب توسط واحدهای تولیدی داخلی عرضه می‌شوند.

حسینی با بیان این‌که رنگ‌های حفاظتی عمدتا در جلوگیری از خردگی در مجتمع های بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و ... استفاده می شوند، ادامه داد: این رنگ‌ها بیشتر درمناطق جنوبی که مه نمکی در آن‌ها وجود دارد و بسیار خرنده است استفاده می شود.

 

ایسنا

    نظرات