آغاز اجرای سد هراز بدون تصویب مطالعات زیستمحیطی
در حالی عملیات اجرایی سد هراز سال گذشته آغاز شده که به گفته مدیر اجرایی سد هراز هنوز مطالعات زیستمحیطی این پروژه به تصویب نرسیده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شب گذشته در یک جلسه سه ساعته مسائل و مشکلات شهرستان آمل با حضور معاون عمرانی استاندار مازندران، مدیران کل دستگاههای اجرایی و برخی نمایندگان دستگاهها در محل فرمانداری این شهرستان بررسی شد.
مسائل و مشکلات سد هراز به عنوان نخستین و مهمترین پروژه در این جلسه مطرح شد.
*هنوز نگرانم
فرماندار آمل در این نشست با اشاره به اینکه کلنگ اجرای سد هراز توسط معاون اول رئیس جمهور به زمین زده شده است و ایشان قول دادند این سد در زمان حیات دولت دهم به اتمام برسد، گفت: با وجود بازدید استاندار و معاونان استانداری از این پروژه و قول اجرای کامل این سد هنور در این زمینه نگرانم.
وی با اشاره به اینکه درباره معادن شن و ماسه دستور وزیر صنایع و معادن را داریم که صدور مجوز در مسیر جاده هراز ممنوع شده است، افزود: با این وجود زمانی که ما برای صدور مجوز مخالفت میکنیم باز هم در استان مجوزها صادر میشود و معادن جدیدی در این مسیر شکل میگیرد.
* معدن شن و ماسه جسم جاده هراز را میخورد
به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، مدیر اجرایی سد هراز نیز در این نشست با بیان اینکه سد هراز از افتخارات استان مازندران به شمار میرود، افزود: پروژه سد هراز تنها احداث یک سد نیست بلکه این سد جزئی از یک بسته عملیاتی است که به صورت همزمان شامل سد، راه جایگزین، شبکه انتقال و بخشهای دیگر است.
حسن احمدپور با اشاره به اینکه ما میخواهیم سرعت اجرای این پروژه افزایش یابد، گفت: یکی از مهمترین بحثهای این طرح مطالعات زیستمحیطی است، میخواهیم بدانیم چرا هنوز این مطالعات مصوب نشده است.
وی با اعلام اینکه در سال ۸۷ زمانی که سد را آغاز کردیم این طرح به مسئولان محیط زیست ارائه شد، تصریح کرد: نقطه نظرات خود را در این زمینه ارائه کردیم اما هنوز خبری از تصویب این مطالعات نیست.
احمدپور با اعلام اینکه یک جاده جایگزین به طول ۱۱کیلومتر جایگزین جاده فعلی هراز در مسیر سد میشود، ادامه داد: یک معدن شن و ماسه در این مسیر وجود دارد که جسم جاده را میخورد با وجود اینکه گفته شده در این مسیر به کسی اجازه معدن داده نشود اما این فرد هنوز مشغول کار و برداشت بیرویه است.
وی با بیان اینکه مقرر شده بود بر اساس یک برنامهریزی تمام معادن شن و ماسه این مسیر در یک زمانبندی تعطیل شوند، گفت: نه تنها این امر محقق نشده بلکه معدن جدید در این بخش به جان جاده افتاده است و در حال نابودی زیرساختهای این جاده را برای احداث جاده جایگزین است.
* سد هراز تحت هیچ شرایطی تعطیلپذیر نیست
معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه درباره مشکلات و مسائل زیستمحیطی تاکنون بیش از ۱۰ جلسه در دفتر من جلسه تشکیل شده و ایجاد مسیر جایگزین مصوب شده است، افزود: در همان زمان هم برای مشکل معاون شن و ماسه مصوب و ابلاغ شد، این صورتجلسات بسیار مهم است و باید اجرایی شود.
عیسی هاشمی حیدری با اشاره به اینکه مقرر شده بود به دلیل فشار نیاوردن به سرمایهگذار وظایف هر دستگاه را در این بخش مشخص کردیم، اظهار داشت: اگر این موضوع به سازمان صنایع و معادن برای اجرا ابلاغ شده است، تعجب میکنم چرا اجرایی نمیشود و این سازمان باید در این زمینه پاسخگو باشد.
وی با اعلام اینکه واقعا نمیشود با این شرایط کار کرد و تحت هیچ شرایطی این وضعیت را نمیپذیریم، ادامه داد: یک سری از معادن این مسیر باید در سال ۸۸ تعطیل میشدند و این امر به امضای مدیران کل دستگاههای اجرایی رسیده است.
هاشمی تصریح کرد: حالا که بدنه و جسم و جان این راه مورد تهدید قرار گرفته است یا نمیتوانیم در این مسیر جاده جدید بزنیم یا اینکه باید پل با هزینه اضافی برای این مسیر احداث شود.
وی با بیان اینکه مگر بیتالمال چقدر توان دارد که هزینههای مکرر و اضافی به آن تحمیل کنیم، افزود: دستگاهها مکلفاند دستورالعملها را رعایت کنند.
* شکایت یک معدن شن و ماسه به دیوان عدالت اداری
نماینده سازمان صنایع و معادن نیز در این جلسه در برابر سخنان معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه این شرکت شن و ماسه به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است، گفت: ایشان در زمانی حکم جلب رئیس سازمان صنایع و معادن را دریافت کرده بود.
در این نشست مدیرکل محیط زیست مازندران قول مساعد داد تا شنبه هفته آینده نسبت به تصویب مطالعات زیست محیطی این سد اقدام کند، همچنین درباره معدن شن و ماسه نیز معاون عمرانی استاندار مازندران ۲۴ ساعت به ادارات کل مربوطه برای برطرف شدن این مشکل فرصت داد.
نظرات