۱۲هزار پرونده شکایت شهرداری تهران باز است

۱۲هزار پرونده شکایت شهرداری تهران باز است

http://www.bananews.ir/معاون حقوقی شهرداری تهران گفت: ۱۲ هزار پرونده در مورد شکایت شهرداری از نهادهای مختلف و شکایت علیه شهرداری مفتوح است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدکتر نادر نوروزی در نشست خبری پیرامون تشریح جلسه کمیته حقوقی دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: دبیرخانه کلانشهرهای کشور دارای کمیته‌های زیادی است که یکی از این کمیته‌ها، کمیته حقوقی است که در راستای وحدت رویه حقوقی بین کلانشهرها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در جلسه تخصصی مباحثی همچون مصوبات شورای شهر و عوارض متعدد مورد بررسی قرار گرفت، اظهارکرد: در شورای شهرهای کوچک، در مورد عوارض مختلف همچون حق‌العرض، تفکیک اراضی و بانک‌ها، عوارضی در نظر گرفته شده است که در سه کارگروه تخصصی بررسی و نتیجه آن به دبیرخانه کلانشهرها ابلاغ شد.

 

معاون حقوقی شهرداری تهران با اشاره به جلسه صبح امروز کمیته حقوقی با دکتر منتظری رییس دیوان عدالت اداری کشور گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت که در نهایت مقرر شد کارگروه حقوقی کلانشهرها با کمیسیون تخصصی شهرداری‌ها ایجاد شده و به بحث و بررسی مسائل کلانشهرها، خلاء قانونی و ابهامات در قانون مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه در برخی از موارد نیازمند تشریح و تفسیر درست قوانین و در برخی موارد نیازمند اصلاح هستیم.

وی همچنین در مورد بیشترین شکایات ثبت شده از شهرداری‌های کلانشهرها گفت: عمده شکایات مربوط به اعتراض به آرای ماده ۱۰۰ که در مورد تخلفات ساختمانی است به ثبت رسیده است. همچنین شکایت اعتراض به آرای کمیسیون ماده ۲۷، اعتراض به تصمیمات شهرداری در مورد املاک موجود در طرح‌ها و درخواست حقوق مالکانه و همچنین الزام به صدور پروانه در صدر بیشترین شکایات از شهرداری‌ها قرار دارد.

نوروزی افزود: بیشترین و کمترین شکایات رقم خام است و باید با توجه به گسترش بافت، جمعیت و تردد به آرا توجه شود.

معاون حقوقی شهرداری تهران با اشاره به میزان شکایات از شهرداری تهران افزود: شکایت از شهرداری تهران با توجه به گسترش ساختمان چشمگیر نبوده است، چرا که براساس آمار میزان شکایت از شهرداری به نسبت فعالیت‌ها حتی کاهش نیز داشته است.

وی در مورد جلسه کمیته حقوقی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با رییس دیوان عدالت اداری گفت: دکتر منتظری توصیه کردند که در راستای پیشگیری از دعاوی جدید، میزان آگاهی مردم از حقوق‌شان را افزایش داده و براین اساس کلاس‌های زیادی در مورد حقوق شهروندی در حوزه مقررات ساخت و ساز، اشتغال در شهر، تردد، محیط زیست و... برگزار شده است.

نوروزی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های شهرداری جلوگیری از افزایش عرصه شهر است، تصریح کرد: شهرداری با ساخت و سازهای بالاتر از خط ۱۸۰۰ برخورد کرده و قطعا در این زمان معترضان نسبت به طرح شکایت اقدام می‌کنند، اما شهرداری در راستای اجرای قانون هیچ‌گاه اجازه ساخت و ساز در پهنه شمالی را نمی‌دهد.

معاون حقوقی شهرداری تهران با اشاره به تجمع برخی از کارمندان یک تعاونی مسکن مقابل دیوان عدالت اداری گفت: شهرداری اجازه ساخت و ساز در پهنه شمال شهر را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری هیچ‌وقت برای حفظ چشم‌انداز به یک ساختمان برخلاف قانون کار نمی‌کند، گفت: هر پلاکی که براساس قانون اجازه ساخت و ساز داشته باشد، شهرداری به آن پروانه ساخت می‌دهد و شهرداری براساس مقررات شهرسازی فعالیت می‌کند.

نوروزی در مورد شکایت شهرداری از نهادهای مختلف به دیوان عدالت اداری گفت: عرصه شهر محل فعالیت نهادهای زیادی است و بعضا اگر سازمانی مقررات را رعایت نکند، این طرح دعوا، پیش می‌آید؛ اما شهرداری سعی می‌کند در جلسات حل اختلاف، مساله را حل کند و موضوع به دادگاه کشیده نشود، البته در بسیاری از موارد با تعامل به نتیجه رسیدیم و در برخی از موارد نیز با تهاتر و رد و بدل کردن زمین، مساله حل و فصل و گاها نیز دعوا به مراجع قضایی کشیده می‌شود که بسیاری از معارضات با پادگان‌های نیروهای مسلح، اداره اوقاف، بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)و... با تعامل مثبت رفع شده است.

معاون حقوقی شهرداری تهران در مورد فروش پارک پردیسان نیز گفت: با پیگیری شهرداری تهران این مصوبه هیات وزیران سابق مبطل شد و با جدیت این مساله را پیگیری کردیم اما در مورد زمین پارک پردیسان باید بگویم که اداره پارک‌ها و فضاهای سبز باید به شهرداری واگذار شود، چراکه نگهداشت این فضاهای سبز با شهرداری است؛ اما برخی از نهادها یا دولت بر روی برخی پارک‌ها سند مالکیت دارند که می‌توانند آن را به شهرداری واگذار کنند.

وی در مورد طبقه منفی ۳ و هفتم علاءالدین نیز گفت: این ساختمان به دلیل تخلفات ساختمانی پرونده‌اش به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفت و رای قطعی در این زمینه صادر شد و دیوان عدالت اداری نیز طرح دعوای مالک پاساژ را رد کرد و رای برای بامداد جمعه ۱۲ دی ماه براساس موازین قانونی اجرا شد.

نوروزی در مورد پرونده‌های رفع تصرف نیز گفت: تعداد این پرونده‌ها زیاد است و در دادسرای ناحیه ۷ پرونده‌های زیادی در مورد رفع تصرف از زمین‌های شهرداری، قطع درختان و اقدام علیه فضای سبز، در راستای حمایت از حقوق شهر ایجاد شده است.

معاون حقوقی شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۲ هزار پرونده در مورد شکایت شهرداری از نهادهای مختلف و شکایت علیه شهرداری تهران مفتوح است، گفت: بیشتر علت شکل‌گیری این پرونده‌ها رفع تصرف از اراضی، دعاوی اعمال ماده ۹، رفع سد معبر، جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای آرای ماده ۱۰۰ و درخصوص زیباسازی معابر است که شهرداری اجازه نصب تابلوهایی که منظر شهری را خراب و مخالف شئونات اسلامی است، نمی‌دهد.

وی در مورد پرونده مرحوم چراغی نیز گفت: این موضوع مربوط به شهرداری نیست.

 

ایسنا

    نظرات