خانه ی بهنام فاخرترین اثر دانشکده ی معماری تبریز

خانه ی بهنام فاخرترین اثر دانشکده ی معماری تبریز

http://www.bananews.ir/مسئول دانشکده معماری تبریز گفت:خانه ی بهنام در نوع خود از فاخرترین آثار مجموعه ی دانشکده معماری است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irروشنی افزود: خانه ی بهنام تبریز که سبک معماری اولیه آن اشاره به دوره ی زندیه دارد و در دوره ی قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است این خانه شامل یک ساختمان اصلی، به عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به عنوان ساختمان ییلاقی است و دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که پنجره های حیاط بیرونی به شکل پنجره های اروسی دوجداره است و دو نیم ایوان مشرف به حیاط بیرونی است و فضای تابستان نشین نیز در ضلع جنوبی قرار دارد و در نوع خود از فاخرترین آثار مجموعه ی دانشکده ی معماری است.

مساحت اعیانی این ساختمان ۸۴۰ متر مربع و مساحت عرضه آن ۹۰۰ متر مربع است.

وی گفت:تقریبا نود و هشت درصد خانه های قدیمی تبریز از دوره ی قاجاریه به این طرف محسوب میشوند چرا که زلزله ی تاریخی سال ۱۱۹۳هجری قمری تمام قسمتهای تبریز از جمله آثار تاریخی را ویران کرد و از خانه ها ی قدیمی و تاریخی چیزی باقی نماند.

روشنی ادامه داد:این خانه به طوری که در تاریخ هم ثبت شده است به اعتمادالدوله والیه ی شهر تبریز تعلق دارد که در این مکان سکنی گزیده است البته قبل از وی نیز این خانه دایر بوده است .

وی افزود:تالار خانه ی بهنام دارای نقاشی های روی گچ و دیوارنگاریهای ارزشمندی است که نمادهای حیوانی و انسانی در آن دیده می شود. اما به واسطه ی زلزله ی آن زمان ، نامی از این نگار گران باقی نمانده است . در قسمت غربی بنا که تخریب شده اصطبل، مطبخ و توالت قرار داشته است حیاط اندرونی این خانه با ابعاد متناسب، زیبایی زیادی را به مجموعه بخشیده است. مهتابی این خانه در ضلع شمالی مجموعه و رو به حیاط اندرونی است.

به گفته ی وی خانه ی بهنام از هشتادوپنج سال قبل محل زندگی یکی از خانواده های ملاک شهر تبریز به نام خانواده ی بهنام قرار گرفت و در سال ۱۳۶۹ از سوی اداره یکل میراث فرهنگی استان خریداری و پس از مرمت های اساسی تبدیل به دانشکده ی معماری و شهرسازی شد و هم اکنون در سه مقطع کارشناسی-کارشناسی ارشد و دکترای معماری دانشجو می پذیرد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات