مشکلات صنعت ساخت و ‌ساز با حضور کاردان‌ها برطرف می‌شود

مشکلات صنعت ساخت و ‌ساز با حضور کاردان‌ها برطرف می‌شود

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: حوزه مشکلات کاردان‌ها اگر دغدغه مسوولان شود، عمده مشکلات صنعت ساخت‌ و ‌ساز رفع خواهد شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان اینکه آموزش‌های لازم، عامل موثری در ارتقای فرهنگ ساخت‌‌ ‌و ‌ساز در کشور است افزود: هر چه ارایه این عوامل بین مجریان بیشتر شود، نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

وی با بیان این‌ که در صنعت ساختمان این نیروی انسانی است که سرمایه اصلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ابلاغ دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان‌های فنی ساختمان برای نظارت بر ساختمان‌ها در کلیه شهرهای استان تهران(به استثنای شهر تهران)، در دستور کار دولت و در انتظار امضای مدیران ذیربط است و بدون شک مشارکت کاردان‌های فنی در حوزه اجرا می‌تواند یکی از ارکان سلامت و ایمن‌سازی در صنعت ساخت‌ و ‌ساز باشد.

وی تصریح کرد: سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با حضور ده‌ها هزار نیروی مجرب و ورزیده، شامل کاردان‌های فنی و معماران تجربی، نتوانسته‌اند در چرخه ساخت و‌ساز حضور داشته‌ باشند و آثار این عدم حضور را هم‌اکنون در ساختمان‌های احداث شده شاهد هستیم.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران افزود: اگر می‌خواهیم عمر مفید ساختمان در تهران از حدود ۳۰ سال به ۱۰۰ سال افزایش یابد، لازم است حوزه نظارت تعریف شده، از مصالح استاندارد استفاده شود و برای انجام کنترلِ مضاعف بر عملیات اجرایی باید حضور کاردان‌های فنی در کارگاه‌های ساختمانی جدی گرفته شود.

** نیاز سالانه کشور به یک و نیم میلیون واحد مسکونی

موذن گفت: هر ساله باید برای برطرف کردن نیاز جامعه، یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود این در حالی است که توان حداکثری ساخت در کشور ما حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی است، چرا که بسترهای لازم برای تامین مصالح، نیروی انسانی متخصص و مدیریت انبوه سازی در حد لازم در کشور فراهم نشده است.

وی کاردان‌های فنی ساختمان را حلقه مفقوده زنجیره ساخت و ساز کشور دانست و افزود: اگر در یک زنجیره حلقه ای وجود نداشته باشد، آن زنجیره کارکرد خود را از دست می دهد.

وی بیان کرد: امروز این حلقه مفقوده درصنعت ساختمان سازی کشور وجود دارد و به همین دلیل در بخشی از فرآیند ساخت‌و‌ساز و تاسیسات مشکل وجود دارد و ساختمان‌هایی که احداث می‌شوند به گفته کارشناسان این صنعت، حداکثر ۲۵ تا ۳۰ سال بعد باید تخریب شوند، یعنی آنها از زمان ساخت در فهرست ساختمان‌های فرسوده قرار می‌‌گیرند. چون ساختمان‌ها در کشورمان بدون استقرار سرپرست کارگاه فنی احداث می شوند.

** فرار از مقطع کاردانی

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با اشاره به این که با وجود این شرایط برخی از کاردان ها «سر خورده شده» و به دنبال فرار از مقطع کاردانی هستند، اظهار داشت: با حضور کاردان در کنار مهندس چرخه ساخت و ساز کشور تکمیل می شود. چرا‌که نبود این افراد در عرصه ساختمان سازی همواره موجب ضعف کیفیت ساخت و ساز در کشور می شود.

** ضرورت تغییر نگاه به فرآیند ساخت و ساز

موذن با بیان اینکه باید ساختار و نگاه به حوزه ساخت و ساز تغییر کند، گفت: به گفته مسوولان، کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است، لذا هر قدر در برابر وقوع زلزله آمادگی داشته باشیم؛ میزان آسیب پذیری ساختمان ها کاهش می یابد.

وی صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را موجب بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و روان سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان دانست و بیان کرد: مسوولان بر این باورند که صدور شناسنامه فنی ساختمان زمینه‌ای برای کیفی‌سازی است و دستگاه‌هایی برای نظارت تعیین شده‌اند و در این بین کاردان های فنی قطعا به عنوان نیروی انسانی متخصص صلاحیت نظارت دارند.

موذن اظهار داشت: نبود چرخه یکپارچه طراحی و نظارت باعث ناکارآمدی طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان می شود.

** نگاه مثبت مدیران وزارت راه و شهرسازی به کاردان های فنی

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران ضمن قدردانی از توجه و مساعدت مدیران وزارت راه‌و‌شهرسازی به کاردان‌ها، خطاب به تمام اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان یادآور شد: با توجه به اینکه فعالیت این سازمان با امکانات محدود آغاز شد و با تلاش شبانه روزی توانستیم جایگاه امروز خود را کسب کنیم به شما این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک، شرایط برای ورود کاردان‌های فنی در صنعت ساخت‌و‌ساز فراهم خواهدشد.

موذن با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در صنعت ساختمان همواره شاهد معضلی به نام« اقتصاد مسکن و آسیب‌های جدی آن» بوده‌ایم، افزود: مسوولان در این حوزه اقداماتی انجام داده‌اند و هدف از انجام آنها، تامین مسکن، تولید انبوه و غلبه بر قیمت‌های کاذب بود.

** حضور نیروی انسانی متخصص در زنجیره ساخت و ساز

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور افزود: با توجه به اهمیت نیروی انسانی به خصوص اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان، امید است برای برون رفت از مشکلات موجود، با نگاه واقع‌بینانه، تمهیدات لازم را فراهم کنند تا کاردان‌های فنی در ساخت‌و‌ساز به‌کار گرفته شوند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در پایان از بخش های تصمیم‌گیر در صنعت ساختمان خواست اجازه ندهند که کاردان های فنی ساختمان و معماران تجربی بیش از این در حوزه های مختلف نادیده گرفته‌شوند. اگر می خواهیم وضعیت ساخت‌و‌ساز بهبود یابد، باید از این دو گروه نیروی انسانی(کاردان‌های فنی و معماران تجربی) در این صنعت استفاده شود.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات