جزئیات احداث کریدورهای ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب تشریح شد

جزئیات احداث کریدورهای ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب تشریح شد

www.BanaNews.irمدیرکل دفتر منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه ضمن بیان اینکه پس از تمکیل کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب ریلی ایران هیچ کشوری رقیب مسیرهای موجود کریدوری ایران نخواهد شد، جزئیات ساخت این کریدور‌ها را در منطقه تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از فارس، عباس نظری در خصوص کریدورهای ریلی کشور ضمن بیان اینکه موضوعاتی مفصلی در این‌باره مطرح است، اظهار داشت: ریل تنها مسیری است که بعد اقتصادی آن قوی‌تر از بعد سیاسی آن است زیرا اغلب کشور‌های دنیا به اجبار باید از این مسیر حمل و نقلی استفاده کنند.

وی ضمن بیان اینکه با وجود روابط سیاسی مناسب و زیاد ایران و ترکیه، میزان حمل و نقل ریلی بین این دو کشور رقم پایینی است، تصریح کرد: دور دریاچه وان به طول ۲۳۷ کیلومتر، گپ (خلاء و گسستگی) ریلی وجود دارد که موجب قطع خط‌آهن بین آسیا و اروپا شده است.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در حال حاضر خط آهن از چین تا بندر هامبورگ آلمان وجود دارد و تنها در بین این مسیر ریلی، گپی بین آسیا و اروپا وجود دارد که همان دریاچه‌ وان است؛ قطار‌ها هنگامی که به این نقطه می‌رسند، در آن محل وارد کشتی شده و به‌ آن طرف دریاچه منتقل می‌شوند که این خود معضلی در خط‌آهن آسیا و اروپا است.

نظری ضمن بیان اینکه دولت ترکیه بر تکمیل نواقص این مسیر در منطقه خود اصرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر فریبوت‌های در دریاچه وان در حال نصب است که در صورت نصب فریبوت‌ها، ظرفیت این مسیر به سه میلیون تن افزایش می‌یابد البته ظرفیت خطوط ریلی ایران در آن مسیر (تهران تا مرز رازی) بیش از سه میلیون تن نیست.

مدیرکل دفتر منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه توضیح داد: طبق پیگیری‌های انجام شده با طرف ترکیه‌ای، در حال حاضر دو فریبوت در این دریاچه در حال ساخت است که در هر فریبوت ۵۰ واگن جای می‌گیرد و مسیر پنج ساعته را در ۱٫۵ ساعت طی می‌کند.

نظری اظهار داشت: ترک‌ها قول داده‌اند ظرف ۲۰ ماه این کار انجام شود که در صورت اجرا، ۳۰۰ هزار تن حمل و نقلی که بین ایران و ترکیه انجام می‌شود به سه میلیون تن در سال افزایش می‌یابد البته بهتر است نهایتاً خط ریلی در اطراف دریاچه وان ساخته شود اما فعلاً همین دو فریبوت جوابگو است.

* جزئیات احداث کریدور ریلی ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان ـ چین

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات کردیدور ریلی ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان ـ چین آغاز شده است، گفت: اگر این پروژه اجرا شود باید جابه‌جایی ریلی کالا از آسیا به اروپا که هم‌اکنون از طریق روسیه انجام می‌شود، تغییر یابد و از طریق ایران صورت ‌گیرد، زیرا با احدث این مسیر نزدیک به یک هزار کیلومتر از مسیر آسیا به اروپا کاهش می‌یابد.

نظری با بیان اینکه این مسیر ریلی دوهزار کیلومتر است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کشورهای مذکور اراده اجرای این پروژه را دارند و در این‌باره یادداشت تفاهم به امضاء رسانده‌اند.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مطالعات اجرای این پروژه آغاز شده است، ادامه داد: قطعه مربوط به ایران در کردیدور ریلی ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان ـ چین، از سنگان تا اراک در حال ساخت است، ‌از مزار شریف تا هرات نیز توسط افغان‌ها در حال ساخت است، همچنین مطالعات مزار شریف تا مرز تاجیکستان توسط بانک توسعه آسیایی انجام شده است.

نظری با بیان اینکه مطالعات مسیر تاجیکستان با کمک‌های مالی ایران در حال انجام است، توضیح داد: قطعه‌ای از این مسیر واقع در منطقه قرقیزستان و ۲۸۰ کیلومتر از مسیر این خط‌آهن که در کشور چین ساخته شود، توسط چینی‌ها در حال انجام است.

مدیرکل دفتر منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه ضمن بیان اینکه مسیر مذکور در غرب دریای خزر وجود دارد، تصریح کرد: در صورت تکمیل این کریدور، کل معادلات منطقه دگرگون می‌شود.

* جزئیات احداث خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون به طرف ترکمنستان و قزاقستان

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه هم‌اکنون مسیر خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری گرگان ـ اینچه‌برون به طرف ترکمنستان و قزاقستان در حال ساخت است، تصریح کرد: ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی مربوط به ترکمنستان، ۱۳۰ کیلومتر مربوط به قزاقستان و ۹۰ کیلومتر آن در خاک ایران است.

نظری خاطرنشان کرد: ترکمنستان و قزاقستان مطالعات خود را درباره این پروژه به پایان رسانده‌اند و عملیات اجرای مسیر را آغاز کرده‌اند، ایران نیز عملیات مطالعات قطعه مربوط به خود را شروع کرده است.

نظری اظهار داشت: تا پایان سال جاری مطالعات این قطعه در ایران به اتمام می‌رسد و از سال آینده عملیات احداث مسیر مذکور آغاز می‌شود.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه سه رئیس جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان تعهد کرده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۱ این ۹۰۰ کیلومتر خط‌آهن احداث شود، توضیح داد: این مسیر ریلی دقیقاً در شرق دریای خزر قرار دارد، که بدین وسیله رینگ ریلی دور دریای خزر تکمیل می‌شود.

* راه‌اندازی قطار مسافری در مسیر ریلی اکو در آینده نزدیک

نظری با بیان اینکه در تکمیل مسیر اکو در ایران (از رازی تا میرجاوه) فعالیت‌های بسزایی انجام شد، تصریح کرد: تاکنون دو قطار نمایشی اکو از این مسیر عبور کرده است و پس از آن هشت رام قطار کمک‌های بشردوستانه ترکیه به افغانستان از این مسیر تردد کرده است.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ایستگاه‌ها و مسائل ارتباطی این مسیر در ایران نیز در حال اتمام است و به زودی قطار مسافری در آن راه می‌افتد.

وی با بیان اینکه کشور‌های ایران، ترکیه و پاکستان در سازمان اکو در حال بررسی تعرفه این مسیر ریلی هستند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعرفه حمل و نقل بار در این مسیر ریلی بسیار پایین است و در صورت اتمام مسائل فنی مسیر راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به هیئت ایرانی توصیه داشت که این مسیر هر چه سریع‌تر به اتمام برسد.

* هیچ کشوری رقیب مسیرهای موجود کریدوری ایران نخواهد شد

نظری تصریح کرد: در حال حاضر ایران در منطقه سرخس از طریق ریل به کشورهای cis متصل است و سالانه ۴ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کنیم.

وی ضمن بیان اینکه بنادر ایران از طریق خلیج فارس بسیار فعال هستند، تصریح کرد: با اتمام عملیات اجرایی احداث کریدورهای مذکور، مطمئنا هیچ کشوری رقیب مسیرهای موجود کریدوری ایران نخواهد شد.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در تکمیل کریدورهای شمال ـ جنوب، کریدور غرب با روسیه و آذربایجان و کریدور شرق با ترکمنستان و قزاقستان کاملاً موفق بوده‌ایم؛ همچنین در کریدور شرق به غرب کشورهای مسیر اراده قوی دارند که این مسیر ریلی سریع‌تر تکمیل شود.

 

 

    نظرات