تخریب یک میلیون هکتار از اراضی کشور

تخریب یک میلیون هکتار از اراضی کشور

http://www.bananews.ir/رییس سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: در ۵ دهه اخیر یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با تخریب مواجه شده که این میزان تخریب نشانگر آن است که سالانه ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی از دست رفته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irقباد افشار، رییس سازمان امور اراضی کشور در جلسه ای که به مناسبت امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بنیاد مسکن و سازمان امور اراضی کشور در ساختمان بنیاد مسکن برگزار شد، اظهار کرد: امروز این موازنه تنها یک تفاهم‌نامه در چند برگ نیست بلکه سرآغاز یک حرکت هماهنگ بین دو دستگاه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و ساماندهی کارهای اجرایی است.

وی افزود: یکی از اهداف مهم انقلاب توجه به اقشار پایین و ضعیف جامعه است بنابراین شعار اصلی انقلاب توجه به کشاورزی است چرا که کشاورزی محور امنیت غذایی و استقلال ما برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه است.

افشار با بیان این که نگاه امروز ما بر اقتصاد مقاومتی، مزیت‌های ما در بخش کشاورزی است، ادامه داد: بنابراین توسعه کشاورزی چه در مدیریت بهینه منابع آب و چه در مدیریت بهینه خاک بسیار مهم است بنابراین قدم اول ما حفاظت از اراضی کشاورزی است.

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به این که در دهه‌های گذشته بخش‌های زیادی از اراضی کشاورزی تخریب شده است تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد در ۵ دهه اخیر یک میلیون از اراضی کشاورزی تخریب شده و به عبارتی سالانه ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهرها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در معرض تهدید و نابودی است اما خوشبختانه چند برنامه در وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از اراضی کشاورزی در دستور کار است که می‌توانیم آن را به فال نیک بگیریم.

افشار با بیان این‌که بسیاری از باغات در حال از بین رفتن است افزود: تلاش خواهیم کرد قانونی را به زودی به دولت و مجلس ببریم تا موجب حفظ کاربری اراضی باغات شود. بنابراین ما امروز این تفاهم‌نامه را با بنیاد مسکن امضا کرده‌ایم تا هویت مرکز تولید بر روستاها حفظ شود و از بین رفتن اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به این که برای کاداستر اراضی کشاورزی قراردادی با سازمان نقشه‌برداری بسته شده که این می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی برای سایر سازمان‌ها و حتی بنیاد مسکن قرار گیرد، گفت: این کاداستر اراضی کشاورزی می‌تواند کل اراضی کشور و وضعیت آب و خاک را بررسی و برنامه‌ریزی کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تنها ۳۰ درصد اراضی کشور دارای سند مالکیت هستند در لایحه رفع موانع تولید تحت عنوان سنددار کردن اراضی کشاورزی این دغدغه را از روستاییان حذف و تلاش خواهیم کرد دغدغه روستاییان فقط تولید باشد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری بنیاد مسکن در هر جای کشور که روستاها توسعه پیدا کنند و همه اتفاقاتی که قرار است برای تغییر کاربری‌ها صورت گیرد کاملا کنترل شده پیش رود و به کمک این بنیاد ظرفیت تولید افزایش یابد.

 

ایسنا

    نظرات