اتفاق نظری درباره معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد

اتفاق نظری درباره معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به تعداد مردم کشور که صاحب پلاک هستند، موضوع معماری ایرانی – اسلامی تسری پیدا می‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید از قلعه فلک الافلاک افزود: هدف اصلی سفر به خرم آباد آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک و در اختیار قرار دادن آن برای مردم است.

وی با بیان اینکه یکی از اهدافی که دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی تعقیب می‌کند اعتلای هویت معماری ایرانی برای زندگی امروز مبتنی بر تجربیات دیروز است تصریح کرد: در راستای سبک معماری ایرانی اسلامی ایده‌هایی را مطرح کردیم و چند طرح تحقیقاتی در این‌باره آغاز شده تا نتایج آن را در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کنیم که البته بخشی از این نتایج، ضوابط موجود و بخشی دیگر به شیوه نگرش‌مان به شهرها برمی‌گردد.

دبیرشورای عالی معماری و شهرسازی ادامه داد: در قطعات مسکونی این سبک ۶۰ به ۴۰ لحاظ شده است و شیوه های تفکیک ثبت عملا در شهرهای کشور در حال شکل گیری است و هم اکنون این روش‌ها در مرحله ارزیابی مجدد است.

حناچی اضافه کرد: به تعداد مردم کشور که صاحب پلاک هستند موضوع معماری ایرانی اسلامی تسری پیدا می کند ولی به هر جهت شهرهایی که دارای عقبه و پیشینه تاریخی بسیار غنی هستند نظیر اصفهان ، شیراز و تبریز قطعا در اولویت قرار می‌گیرند.

وی گفت: اتفاق نظر مشخصی در مورد معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد و به جهت تئوریک بین تئوریسین‌ها فاصله وجود دارد اما آن‌چه که مشخص است این است که همه آن‌ها روی یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که هرآنچه را داریم حفظ کنیم و برای تداوم و ترجمه‌اش به زبان زندگی امروز فکری کنیم که همه تلاش ما در این باره ایجاد این بستر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه هدف از بازدید ساختمان‌های ارتش را خروج پادگان ها از شهرها برشمرد و با بیان اینکه این مهم موضوعی کشوری است یادآور شد: هنوز تصمیمی برای تغییر کاربری ساختمان‌های ارتش در خرم آباد صورت نگرفته و این موضوع باید در شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد تا بسته به طرحی که در این شورا مصوب می شود تغییر کاربری‌ها صورت گیرد.

 

ایسنا

    نظرات