اعلام آمادگی بنیاد مسکن برای صدور پروانه ساختمانی روستایی

اعلام آمادگی بنیاد مسکن برای صدور پروانه ساختمانی روستایی

http://www.bananews.ir/رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تشکیل صندوق اعتبار ملی و محلی روستایی برای توسعه روستاها خبر داد و گفت: تا زمانی که مردم در این امور مشارکت نداشته باشند توسعه روستایی موفق نمی‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلیرضا تابش در مراسم سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) که امروز، شنبه ۲۲ فروردین در محل این بنیاد و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در بخش‌های عمرانی و روستایی معرفی کرد و افزود: در حال حاضر صدور اسناد مالکیت شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و پیاده‌سازی طرح‌های هادی روستایی بر عهده این بنیاد است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که صدور پروانه ساختمانی در روستاها توسط بخشداری‌ها صورت می‌گیرد ادامه داد: این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است و از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم شرایطی را به وجود بیاورد تا این وظیفه به یک دستگاه فنی سپرده شود.

وی با اعلام آمادگی برای پذیرفتن این مسئولیت گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چشمداشتی به منافع این موضوع ندارد.

تابش سیاست‌های کلی حوزه کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را هویت بخشی براساس الگوی معماری اسلامی دانست و گفت: در همین راستا سایت‌های گردشگری روستایی را در روستاهای دارای پتانسیل گردشگری فعال کردیم.

وی افزود: علاوه بر این اهتمام به حفظ اراضی کشاورزی و باغ‌ها با تفاهم نامه‌ای که میان ما و جهاد کشاورزی امضا شده در دستور کار قرار گرفته است. با این حال معتقدیم تا زمانی که مردم در این امور مشارکت نداشته باشند توسعه روستایی موفق نمی‌شود. متاسفانه کمتر به شرایط روستاها توجه شده و از این رو پیشنهاداتی برای مدیریت اجرایی روستاها مطرح شده که وزیر راه و شهرسازی در جریان آن قرار گرفته است.

تابش با بیان این‌که صندوق اعتبار ملی و محلی روستایی برای توسعه و عمران روستاها از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است گفت: دکتر آخوندی به شدت علاقه‌مند به تشکیل این صندوق است و در سال جاری این طرح را پیگیری می‌کنیم. این صندوق با بخشی از منابع مالی روستاییان فعال خواهد شد و امکان سنجی تولید واحدهای مصالح ساختمانی کوچک هم در دستور کار بنیاد است.

وی درباره وضعیت طرح‌های هادی روستایی در کشور گفت: این طرح‌ها که برای روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار است تا پایان سال جاری در تمام روستاها آماده می‌شود.

تابش جلوگیری از الحاق اراضی کشاورزی به محدوده روستاها مگر در شرایط خاص و توجه جدی به ضوابط طرح‌های روستایی را از جمله برنامه‌های امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست و گفت: از مجموع ۳۸ هزار و ۱۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار، در ۳۲ هزار و ۴۸ روستا تدوین تهیه طرح روستایی تمام شده است و در ۴۸۷۹ روستا طرح روستایی بازنگری می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که تاکنون در ۱۴ هزار روستا طرح اجرا شده و در ۲۶۰۰ روستا طرح نیمه تمام وجود دارد افزود: مسکن روستایی از تکالیف بنیاد مسکن است و در این بخش اقدامات زیادی انجام شده است. تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار روستا بهسازی شده‌اند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام مسکن روستایی ارائه شده است.

تابش درباره این تسهیلات گفت: به تازگی نیز وام ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی با اعتبار سه هزار میلیارد تومان برای بهسازی ۲۰۰ هزار روستا اختصاص یافته است.

وی تهیه و تدوین طرح جامع مسکن روستایی را از اقدام‌های مناسب این بنیاد دانست و گفت: آنلاین شدن سامانه بهسازی و تهیه و مبادله تفاهم‌نامه طراحی نظارت بر ساخت‌و‌ساز در نظام فنی و روستایی از جمله این اقدامات است. ضمن این‌که ابلاغ ۳۰ هزار وام قرض الحسنه روستایی سال گذشته در حال پیگیری است.

بازسازی مناطق حادثه دیده موضوع دیگری بود که تابش به آن پرداخت و در این‌باره توضیح داد: تاکنون یک میلیون و چهارصد هزار و ۷۱۶ واحد حادثه دیده‌اند که یک میلیون و چهارصد هزار واحد آن بازسازی شدند. ضمن این‌که در سال ۹۲ و سال گذشته، ۷۸ هزار واحد شهری و روستایی بازسازی شدند و ۱۹۲ میلیارد تومان در این دو سال منابع بلاعوض در اختیارمان قرار گرفت.

تابش فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن مهر را موفق ارزیابی و اظهار کرد: ساخت ۳۴۷ هزار واحد مسکن مهر توسط این بنیاد شروع شد و تاکنون ۲۷۰ هزار واحد را تحویل داده‌ایم. ضمن این‌که بیشترین دفترچه اقساطی مسکن مهر را ما ارائه داده‌ایم.

وی از دست ساخت بودن ۲۷ هزار واحد مسکن توسط خیرین خبر داد و گفت: به دلیل این‌که هنوز مسکن از رکود خارج نشده است سال مشکلی را در پیش رو داریم. امیدوارم بیش از گذشته از سیستم بانکی بهره مند شویم و امسال، سالی است که باید صرفه جویی کنیم.

تابش گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آبان امسال ۱۵ هزار مسکن برای افراد محروم خواهیم ساخت و امید است حساب صد امام خمینی (ره) پشتوانه مسکن محرومان کشور باشد.

 

ایسنا

    نظرات