تدوین سند چشمانداز دانشکده صنعت هوانوردی در آینده نزدیک
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها با بیان اینکه چشمانداز دانشکده صنعت هوانوردی این است که به قطب آموزش، تحقیق و پژوهش در صنعت هوانوردی کشور تبدیل شود، از تدوین سند چشمانداز این دانشکده در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا عبدالرحیمی در گفتوگو با خبرنگار فارس، ضمن بیان اینکه صنعت هوانوردی در ادبیات توسعه به عنوان یک صنعت ویژه یا به تعبیری high tech مطرح است، اظهار داشت: هرجایی که ویژه و برتر بودن مطرح میشود قطعاً نقش دانش و فناوری که محصول دانش است برجستهتر از سایر حوزهها نمایان میشود.
وی تصریح کرد: صنایع متعدد شامل پتروشیمی، خودروسازی، هواپیماسازی و از این قبیل همگی نیازمند دانش هستند ولی آنجا که به high tech میرسیم، نقش دانش و ضرورت تجهیز خودمان به آن بسیار برجستهتر میشود از اینرو جایگاهی برای انتقال دانش و علم نظیر دانشکدهها و مراکز آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.
عبدالرحیمی خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از معضلات در صنعت هوانوردی به فقر دانش و نیازهای دانشی در حوزههای مدیریتی و فنی و تکنیکال کارشناسی در ردههای مختلف برمیگردد.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی تصریح کرد: هماکنون تصویر بسیار خوبی از انتظار جامعه از دانشکده صنعت هوانوردی یا مرکز آموزش عالی صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور ترسیم شده است که باید این چنین باشد و لازم است همه آموزشهای صنعت هوانوردی کشور در این مرکز دولتی صورت بگیرد اما در بعضی موارد چنین راهبری پیشبینی نشده ولی باید در این جهت حرکت کرد.
عبدالرحیمی با بیان اینکه احیای جایگاه دانشکده هوانوردی و علم و دانش صنعت هوانوردی نیازمند همفکری و همدلی است، توضیح داد: این همدلی در داخل دانشکده، صنعت هوانوری، مجموعه شرکتهای هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاههای کشور و مدیران فرودگاهها وجود دارد تا زنجیره خدمترسانی را تکمیل کنند.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها اذعان داشت: مجموعههای مذکور همه دور هم جمع هستند تا ارائه خدمات حمل و نقل هوایی ایمن، امن، منظم، کارآمد، سهلالوصول و در دسترس، به مردم انجام شود.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی ادامه داد: در این سیستم و نگاه مدیریت مبتنی بر سیستم، آنچه که بیشتر از همه نیازمند توجه است وظایف مدیرتی و هماهنگی است؛ این هماهنگی در سیستمی همچون صنعت هوانوردی، اساس کارآمدی و تحقق کامل اهداف سیستم است به همین دلیل ایجاد این تعامل و نهادینه کردن این تفکر یکی از وظایفی است که باید در مجموعه دانشکده هوانوردی برای نهادینه کردن و بالا بردن ادراک همه آنهایی که در مجموعه صنعت هستند، انجام شود.
سرپرست دانشکده هوانوردی افزود: انجام نیازسنجیهای مناسب برای آموزش در صنعت هوانوردی و رشتههای متعدد و تخصصهای متعددی که در حوزه هوانوردی ایفای نقش میکنند در دستور کار جدید دانشکده قرار دارد و با درسگیری از تجربیات موفق گذشته خود و آنهایی که تجربیات موفقی در خارج از کشور رقم زدهاند، قطعاً میتوان آینده خوبی را در صنعت رقم زد.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی ضمن بیان اینکه ارتقاء و تعالی دانشکده در دو حزوه سختافزاری و نرمافزاری در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: قطعاً در دانشکده صنعت هوانوردی تلاش میکنیم بهترینهای هر حوزه در مهمترین مناصب کارها قرار گیرند؛ مجموعه دانشکده نیاز به بسیج همه داشتههای علمی و فکری و معنوی خود دارد.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها ادامه داد: چشمانداز دانشکده صنعت هوانوردی این است که به قطب آموزش، تحقیق و پژوهش در صنعت هوانوردی کشور تبدیل شود به نحوی که دانشکده به یک جایگاه مرجع برای اظهارنظر در همه حوزههای تخصصی صنعت اعم از مدیریتی، برنامهریزی، اقتصادی و خدمات فنی و مهندسی و عملیاتی تبدیل شود در حالی که خلاء بسیار اساسی در این حوزههای فکری و برنامهریزی و مدیریتی صنعت وجود دارد.
عبدالرحیمی تصریح کرد: راهبرهای اساسی و کلان کشور، قانون اساسی، سیاستهای کلی متعدد حوزههای مختلف، مقررات بینالمللی حاکم بر کارها، کنوانسیون بینالمللی هواپیمایی کشوری، تحلیلهای استراتژیک و اتخاذ استراتژیهای متناسب با شرایط، از جمله مهارتهای ادراکی مورد نیاز برای مدیران ارشد است.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی تصریح کرد: اگر کسی میخواهد در صنعت هوانوردی فعالیت کند اما زیرساختهای نهادی صنعت را نشناسد شاید بتواند ارزشهایی را تولید نمایند ولی همیشه تضمینی برای این ارزش آفرینی وجود نخواهد داشت.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها ضمن بیان اینکه مهارت ادراکی، نیاز امروز مدیریتها در صنعت هوانوردی است، خاطرنشان کرد: در برنامه استراتژیک هر آن چه که تصور شدنی است قطعاً محقق شدنی نیز است؛ چشمانداز دانشکده صنعت هوانوردی کشور و جایگاه آن در آینده این است که این دانشکده به عنوان قطب و مرجع آموزش، تحقیق، پژوهش در صنعت هوانوردی و در سطح ملی و هاب آموزشی سازمان هواپیمایی جهانی کشوری (icao)، اتحادیه بینالمللی فرودگاهها (aci)، انجمن بینالمللی شرکتهای حمل و نقل هوایی (iata) و سازمان شرکتها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات ناوبری (canso)، خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز و کشورهای همسایه مطرح شود.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی تصریح کرد: این افق و چشماندازی است که قطعاً محقق شدنی است که برای این کار وجود اتاق فکر جامع و مؤثر و اثربخش در تصمیمگیریها مشارکتی الزامی است.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها خاطرنشان کرد: تدوین سند چشمانداز دانشکده حاصل فکر، تحقیق، بررسی و تطبیق تمامی موارد است در حالی که صنعت هوانوردی فعلاً سند چشمانداز ندارد، هماکنون تدوین سند چشمانداز دانشکده آغاز شده است و طی جلساتی که با اساتید داشتهایم تدوین این سند در حال پیگیری است.
سرپرست دانشکده صنعت هوانوردی با بیان اینکه سند چشمانداز دانشکده را به زودی با مشارکت متخصصان و اهل فن آماده میشود، اذعان داشت: تجهیز خود به دانش و توانمند شدن، مؤلفه مهمی است که همدلی و همفکری لازمه آن است.
عبدالرحیمی خاطرنشان کرد: بنا به گفته یکی از محققان، "دور هم جمع شدن آغاز است، با هم کار کردن پیشرفت است و با هم ادامه دادن موفقیت ".
نظرات