انتقاد از دخالت دولتی‌ها در سازمان نظام مهندسی

انتقاد از دخالت دولتی‌ها در سازمان نظام مهندسی

http://www.bananews.ir/عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از دخالت دولتی‌ها در سازمان نظام مهندسی، گفت: باید گواهی صلاحیت برای گودبرداری و تخریب ساختمان صادر شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irفرشاد امیرخانی در نشست خبری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۰۰ هزار عضو با مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس دارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان و مشکل کمبود کار، فارغ التحصیلان تمایل بسیار زیادی به عضویت در سازمان نظام مهندسی دارند تا بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند، به همین دلیل هر سال تعداد زیادی عضو این سازمان می شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۷ رشته عمران، معماری، تاسیسات برق، تاسیسات مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک در سازمان نظام مهندسی، گفت: در حال حاضر در سازمان نظام مهندسی برای مهندسان شهرسازی و ترافیک شغلی در نظرگرفته نشده است، ضمن آنکه تا دو سال پیش برای مهندسان نقشه‌بردار نیز در سازمان نظام مهندسی شغلی وجود نداشت تا آنکه بر اساس یک تفاهمنامه با سازمان ثبت اسناد برای آنها هم شغلی در نظرگرفته شد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر ضرورت صلاحیت‌های لازم در کار ساخت و ساز، افزود: باید برای مهندسان، صلاحیت گودبرداری و یا صلاحیت تخریب تعریف شود تا افراد مشخصی برای این کارها در سازمان فعالیت کنند زیرا سیاری از مشکلات به‌وجود آمده در ساختمان به این دلیل است که صلاحیت افرادی که ساخت و ساز می کنند، مشخص نیست.

امیرخانی با اشاره به اینکه در ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ متر ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی انحصارا انجام شود که خلاف عرف است، بیان کرد: براساس تفاهم نامه شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران، ۴ ناظر معمار، عمران، تاسیسات برق و مکانیک بر ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ مترمربع نظارت می کنند در حالیکه سختمان‌های کمتر از ۱۵۰۰ متر یک مهندس ناظر دارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که قانون نظام مهندسی می‌گوید ساختمان در هر متراژی چهار مهندس ناظر نیازد دارد، بنابراین اغلب شهروندان از داشتن ساختمانی استاندارد و با کیفیت محروم هستند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از دخالت دولتی‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: متاسفانه دست‌هایی با استفاده از امکانات و جایگاه دولتی قصد دارند سازمان‌ نظام  مهندسی  ساختمان را به قهقرا بکشاند. در حالی یکی از دغدغه‌های مهندسان این است که قانون اجرا شود که نمونه‌های متعددی از این نوع دخالت مغرضانه موجود است.

امیرخانی با اشاره به اخراج و ابطال پروانه اشتغال یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران در جلسه هیات مدیره سازمان که به حد نصاب نرسیده بود، گفت: رئیس سازمان نظام مهندسی به لحاظ قانونی نمی‌تواند عضوی را اخراج کند، متاسفانه برخوردهای شخصی با اهداف شخصی که به منزله تداخل غیرقانونی در امور داخلی سازمان نظام مهندسی استان تهران از همین جا شروع شد.

 

مهر

    نظرات