تالاب شورک، چشم‎‎انتظار برنامه‌ریزی مسئولان

تالاب شورک، چشم‎‎انتظار برنامه‌ریزی مسئولان

http://www.bananews.ir/تالاب شورک میبد هر ساله در ایام بارش و به دنبال بارندگی‌های فصلی، شکل دریاچه‎‎ای زیبا را به خود می‎‎گیرد که در صورت توجه بیشتر به آن، حتی قابلیت استفاده به عنوان تفرجگاهی زیبا برای تفریح مردم این دیار را خواهد داشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irتالاب یا دریاچه فصلی میبد که در قسمت شمال شرقی این شهرستان و در نزدیکی مرز اردکان و میبد واقع شده چند سالی است که در اثر تجمع آب کانال­‌های آب زه‎کشی کشاورزی یا بارش‌های موسمی ایجاد و جلوه زیبایی را در منطقه کویری این شهرستان بوجود آورده است به نحوی که چشم هر بیننده‎‎ای را به خود جلب می­‎‎کند.

وجود چنین پدیده­‌هایی با توجه به نبود فضای طبیعی دریاچه یا تفرجگاه­‌های متنوع دیگر در دل کویر خشک، شاید بتواند به عنوان نقطه­‌ای آغازین برای ایجاد تفریگاه یا پارکی آبی در نظر گرفته شود تا مردمان سختکوش این خطه کویری را به نظاره‎ی بخشی از جلوه­‎‎های طبیعی خدادای بنشاند.

البته "عباس دهقانی" رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میبد در گفت‎و‎‎گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در این رابطه گفت: "دریاچه میبد" که در منطقه شهیدیه(شورک) واقع شده، روزانه قریب به ۱۰۰ نفر از اهالی شهرهای میبد و اردکان را به سمت خود می­‎‎کشاند.

وی می‌گوید: این تالاب یا به نوعی دریاچه فصلی، بر اثر ایجاد کانال‎‎های زه کشی که از سال ۸۰ به علت بالا بودن سطح آب اراضی کشاورزی میبد ایجاد شده، بوجود آمده است.

دهقانی اضافه می‏‏‌کند: در کانال‏‏‎کشی‎‎های ایجاد شده، آب‏‎های سطحی اراضی کشاورزی منطقه که برای کشاورزان نیز معضلی شده بود، به این منطقه هدایت شده است.

این مقام مسئول موجودیت این تالاب را در حوزه شهری عنوان و خاطرنشان می‎‎کند: مالکیت این تالاب به علت تغییر کاربری این منطقه به راه و شهرسازی واگذار شده ولی مسلماً در صورت برنامه‏‏‎ریزی، قابلیت کاربری‏‏‎های بهتری نیز می‏‏‎تواند داشته باشد.

"صدرالدین صدری" مدیر جهادکشاروزی میبد نیز در گفت‎‎و‎‎گو با خبرنگار ایسنا، منطقه یزد در این مورد اظهار می‎‎کند: به منظور دفع آب مازاد و کاهش شوری آب‎‎های سطحی، خشک کردن زمین و فراهم کردن شرایط مناسب در خاک این منطقه، با ایجاد کانال‎‎هایی سعی در انتقال آب مناطق زیرکشتی همچون باغات کشاورزی و پسته‎‎زارهای مناطق شورک، حجت آباد، اله‎آباد و غیره شده که ماحصل این آب، ایجاد این تالاب بوده است.

وی ادامه می‎‎دهد: البته به دنبال ایجاد شدن این تالاب، تاکنون پیشنهاداتی در خصوص کاربری آن مطرح شده که با توجه به اهمیت و حساس بودن طرح، نیازمند به برنامه‎‎ریزی و نگاه ویژه مسئولان به این امر است.

 

ایسنا

    نظرات