انتشار ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک برای طرح‌های راه وشهرسازی

انتشار ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک برای طرح‌های راه وشهرسازی

http://www.bananews.ir/معاون اول رئیس جمهور در آیین‌نامه اجرایی بند "ز" تبصره "۶" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، علاوه بر بند "ل" ماده واحده قانون بودجه مبنی بر انتشار اوراق مشارکت به میزان پانزده هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آزادراه‌ها و خطوط ریلی، انتشار ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی را ابلاغ کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمعاون اول رئیس جمهور با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند "ز" تبصره "۶" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور"۲" تصریح کرد: در اجرای بند "الف" تبصره "۶" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور با ناشران (شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی) اجازه داده شده است مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و صکوک (اوراق بهادار اسلامی) به منظور اجرای طرح‌ها با تضمین خود منتشر کند.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند "ز" تبصره "۶" ناشران (شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی) مکلفند فهرست طرح‌های متقاضی استفاد هاز منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت و یا صکوک را ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ این آیین‌نامه از طریق بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط برای تصویب شورای اقتصاد ارائه نماید.

بر اساس ماده "۷ این آیین نامه، ارا ارائه مدارک و مستندات مورد درخواست بانک مرکزی از ناشر، موافقت اولیه انتشار اوراق مشارکت و یا صکوک ظرف یک هفته صادر می‌شود و ناشر ظرف ۲۰ روز از زمان دریافت موافقت اولیه مکلف به انتخاب بانک یا بانک‌های عامل خواهد بود.

اوراق مشارکت و صکوک منتشر شده موضوع این آیین‌نامه از پرداخت هر گونه مالیات معاف بوده و نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشارکت و اجاره صکوک بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

با پذیرش این دسته از اوراق مشارکت و صکوک در سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات ثانویه آن تابع شرایط سازمان مذکور خواهد بود.

بر اساس بند الف تبصره "۳" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، به شرکتهای وابسته و تابعه وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده می شود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب ۱۳۷۶٫۶٫۳۰ تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال برای اجرای طرحهای انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه ها و طرحهای میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، طرحهای حمل و نقل به ویژه وسائط نقلیه برقی، طرحهای آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرحهای آب شیرین کن، تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، نیروگاههای برق، احداث و تکمیل طرحهای نیمه تمام ورزشی، تبدیل گاز به فرآورده های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی و با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و برای طرحهایی که به تصویب شورای اقتصاد می رسد، با تضمین خود درخصوص اصل و سود، منتشر نمایند.

بنابر این گزارش اوراق مشارکت فروش نرفته طرحهای بندهای (الف) و (ب) تبصره "۳"، قابل واگذاری به پیمانکاران، مشاوران و تأمین کنندگان تجهیزات همان طرحها در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید رئیس دستگاه اجرائی، ذی حساب ذی ربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است. اوراق واگذارشده، قابل بازخرید، قبل از سررسید توسط بانک عامل نیست.

بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور از حیث منابع بالغ بر هشت میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و چهارصد و یازده میلیارد و چهارصد و هشتاد و هفت میلیون (۸٫۴۶۷٫۴۱۱٫۴۸۷٫۰۰۰٫۰۰۰)ریال و از حیث مصارف بالغ بر هشت میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و چهارصد و یازده میلیارد و چهارصد و هشتاد و هفت میلیون (۸٫۴۶۷٫۴۱۱٫۴۸۷٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال مصوب شده است.

همچنین بر اساس بر اساس بند "ط" تبصره "۳" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید یک تا سه سال به صورت بی نام و یا بانام، صادر کند و به منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای و مابه التفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب مطابق ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶٫۶٫۱ به قیمت اسمی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار نماید. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده و به عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴٫۹٫۱ محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می شود.

اسناد خزانه اسلامی از قابلیت داد و ستد در بازار ثانویه برخوردار است و سازمان بورس و اوراق بهادار باید ترتیبات انجام معامله ثانویه آنها را در بازار بورس یا فرابورس فراهم کند و خرید و فروش این اوراق توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

بنابر این گزارش بر اساس بند "ل" ماده واحده قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می شود نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان پانزده هزار میلیارد (۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال جهت اجرای طرحهای آزادراهها و خطوط ریلی و با تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مزبور از محل عواید حاصل از طرحهای مذکور (حق دسترسی و عوارض آزادراههای احداث شده و خطوط ریلی) با رعایت مفاد قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت اقدام کند.

 

ایسنا

    نظرات