قصه پر غصه مسکن در زنجان

قصه پر غصه مسکن در زنجان

http://www.bananews.ir/استاندار زنجان گفت: یکی از مشکلات مهمی که در مقوله مسکن وجود دارد مربوط به تعاونی‌های مسکن است؛ چرا که تعهدات را می‌پذیرند، ولی اقدامات اجرایی در راستای تعهدات خود را ندارند که این امر زمینه‌ساز مشکل شده است، لذا باید در راستای حل مشکلات حرکت کنیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irجمشید انصاری عصر روز گذشته(سه‌شنبه) در جلسه شورای مسکن استان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر طبق گزارشی که ارائه شد، در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته تا پایان امسال، ۱۹ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر تقریباً پروژه‌ها به اتمام رسیده است که امیدواریم تا پایان امسال پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد که این مهم منوط به همکاری همه دستگاه‌های مربوطه است.

وی افزود: البته انتظار نمی‌رود مجموعه ۱۸۰۲ واحدی که مسکن‌مهر تلقی می‌شود نیز تا پایان سال به اتمام برسد؛ چرا که سازنده این مجموعه دولت یا تعاونی‌ها نیستند و اشخاص خود باید اقدام کنند. دولت فقط نسبت به پرداخت تسهیلات برای این مجموعه ۷۳ هکتاری مکلف است. همچنین برای اینکه بتوان پروژه‌ها را به اتمام رساند، نیاز است که وام‌های تکمیلی پیش‌بینی شده پرداخت شود تا کسری منابع، دالی بر تمام نشدن پروژه‌ها نباشد.

انصاری با اشاره به وضعیت انشعابات آب و برق تصریح کرد: به جز چند مورد، وضعیت انشعابات آب و برق مناسب است، لذا لازم است برای اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند حق انشعاب‌ها به موقع پرداخت شود. در ضمن برای صدور پایان‌کار نیز شهرداری موظف است به اعتبار ۹۵ درصد پیشرفت پروژه پایان‌کار صادر کند که این پایان‌کار مجوز سکونت نیست، بلکه زمانی اجازه سکونت صادر می‌شود که همه زیرساخت‌های لازم تامین شده باشد.

در ادامه این جلسه کلیم‌الله وثوقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز عنوان کرد: تا پایان امسال ۱۹ پروژه در نظر گرفته شده که شش پروژه که در مجموع ۱۳۳۴ واحد است، خردادماه افتتاح خواهد شد. برای شهریورماه شش پروژه دیگر داریم که ۱۰۹۹ واحد را شامل می‌شود و برای آبان و بهمن‌ماه به ترتیب پنج و دو پروژه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر نیز پروژه‌هایی که به خدمات روبنایی نیاز دارند شامل ۱۲ مدرسه که دو مورد از آن در دست احداث است، چهار درمانگاه و کلینیک، پنج کلانتری و ۱۱ مسجد می‌شود.

وی گفت: از جمله مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که پروژه به لحاظ فیزیکی آماده تحویل است، ولی به دلیل همکاری نامناسب شرکت‌های خدمات‌رسان امکان تحویل وجود ندارد که این شرکت‌ها نبود منابع مالی را برای این وضعیت عنوان می‌کنند. همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود مربوط به افزایش تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد است که امیدواریم همه این مشکلات رفع شود تا بتوانیم پروژه‌ها را در زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسانیم.

احمد حاجی‌زاده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه تاکید کرد: مجموعه واحدهایی که در قالب خودمالکین و اجاره ۹۹ ساله است شامل ۳۹۸۳ واحد می‌شود که تاکنون پنج میلیارد ریال یارانه در جهت آماده‌سازی سایت مسکن‌مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به تصویب رسیده است. همچنین ۴۷ هزار و ۸۵۷ مسکن روستایی نیز مقاوم‌سازی شده است، به طوری که در حال حاضر ۵۸۴ پروژه آماده افتتاح داریم.

حبیب‌الله ملایی‌یگانه، شهردار زنجان نیز خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای پایان‌کار ۱۰۰ درصدی محدودیت‌های خاص خود را دارد، به همین جهت پایان‌کار برای پروژه‌هایی که پیشرفت ۹۵ درصدی دارند صادر می‌شود، چرا که باید تمام تاسیسات عملیاتی نظیر تجهیز آسانسورها که سابقاً در مساکن‌مهر مشکل‌ساز بوده فراهم شود تا پایان‌کار صادر شود. صادر نشدن مجوز برای حفاری از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان نیز به این دلیل است که این شرکت‌ها به بازه زمانی مشخص شده در مجوزها برای ترمیم نوارهای حفاری توجه ندارد، لذا در صورت انجام تعهدات آماده صدور مجوز هستیم.

احمد غریوی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان هم در خصوص اقدامات تعاونی‌های مسکن‌مهر متذکر شد: از جمله اقداماتی که تعاونی مسکن‌مهر انجام داده شامل ثبت‌نام و پالایش قریب به ۲۴ هزار نفر از متقاضیان مسکن‌مهر، رسیدگی به شکایات واصله در ارتباط با تعاونی مسکن‌مهر، حضور مستمر در جلسات کمیته مسکن‌مهر و شورای مسکن استان می‌شود. ضمن اینکه این تعاونی با مشکلاتی همچون صادر نشدن سند مالکیت، عدم ترهین اسناد مالکیت تک‌تک واحدها به‌نام بانک عامل، معوق شدن اقساط برخی از اعضاء مواجه است که ضروری است تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.

 

ایسنا

    نظرات