بازار مسکن نیازی به افزایش تسهیلات ندارد

بازار مسکن نیازی به افزایش تسهیلات ندارد

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن، افزایش تسهیلات مسکن را در افزایش قدرت خرید مردم بی‌تاثیر دانست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irهومن افشار بیان کرد: با توجه به خالی شدن حباب بازار مسکن طی دو سال گذشته و به حرکت در آمدن موتور این بازار طی ماه‌های اخیر، افزایش تسهیلات مسکن قدرت خرید مردم را افزایش نمی‌دهد، چرا که این اتفاق در حال حاضر به طور طبیعی افتاده و تزریق نقدینگی منجر به ایجاد تورم در این بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و ثابت ماندن سپرده‌های تسهیلات خرید مسکن بوده‌ایم، ‌گفت: نرخ سود سپرده‌های یک ساله به ۲۰ درصد کاهش یافت، اما نرخ سود تسهیلات مسکن همچنان ۱۶ درصد باقی مانده و این شکاف ۴ درصدی به نفع مردم است.

افشار با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون تسهیلات بخش مسکن تغییری نکرده است، عنوان کرد: از اواخر سال گذشته با توجه به بهبود نسبی وضعیت بازار مسکن شاهد رونق این بخش و افزایش معاملات در عین عدم تغییر قیمت‌ها بودیم.

وی با اشاره به احتمال ایجاد شوک روانی بر بازار مسکن در صورت افزایش تسهیلات این بخش، تصریح کرد: در حال حاضر تسهیلات این بخش بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و افزایش این میزان تا سقف ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، فقط به ایجاد شوک روانی و تورم در این بخش منجر می‌شود و تاثیر آنچنانی بر قدرت خرید جامعه هدف این طرح نخواهد داشت.

افشار با اشاره به شیب ملایم رونق بازار مسکن، بیان کرد: در حال حاضر بهترین حرکت، عدم افزایش در میزان تسهیلات خواهد بود.

این کارشناس مسکن در ادامه با اشاره به وضعیت بازار مسکن در مشهد، گفت: به طور کلی در ۶ ماهه پایانی سال گذشته در کشور شاهد افزایش سه درصدی حجم معاملات مسکن بودیم، اما چرخ بازار مسکن در مشهد به دلیل مشکلاتی که برای برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به وجود آمد، دیرتر به حرکت افتاد.

افشار ادامه داد: پس از این مشکلات و بی‌اعتمادی مردم نسبت به این شرکت‌ها و با توجه به اینکه بازار مسکن همواره ثابت کرده کم‌ریسک‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است، در حال حاضر شاهد افزایش سرمایه‌گذاری مردم در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه بازار مسکن در حال خروج از رکود دو ساله است، اظهار کرد: اگر کارشناسان مربوطه بتوانند راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه دهند، در سال جاری شاهد بازگشت رونق به این بازار خواهیم بود.

 

ایسنا

 

    نظرات