کارون خشک می‌شود؟

کارون خشک می‌شود؟

http://www.bananews.ir/مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون گفت: سمینار علمی بررسی ضرورت تدوین سند ملی رودخانه کارون ۳۱ اردیبهشت‌ در اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسیدحسین فاضلی اظهار کرد: مردم حساسیت‌های مقام معظم رهبری درباره محیط زیست را بارها دیده‌اند و در این راستا فرمایشات رهبری در دیدار با مسئولین حفاظت محیط زیست در اسفند سال گذشته نشان دهنده هشدار و ابراز گلایه ایشان نسبت به خطر نابود سازی محیط زیست بوده است.

وی افزود: باید به صورت ملی تمام الزامات تهیه این سند، تدوین و اجرا شود. از آنجایی که کارون سند ملی ندارد، شان رودخانه‌ای و محیط زیستی آن در معرض خطر است و از نعمت‌های حیاتی و خدادادی خود به دور شده و به مثابه مال بی‌صاحب در طبیعت شهری و روستایی رو به خشک شدن است.

فاضلی تصریح کرد: لازم است قانونی برای رودخانه کارون وجود داشته باشد تا احیا شود و این رودخانه بتواند به جریان پایدار و آرامش بخش خود ادامه دهد و به عنوان سرمایه‌ای جاودانی به نسل‌های آینده تحویل داده و به این ترتیب از برداشت آب از سرچشمه‌های کارون، تشکیل جزیره‌های جدید، کاهش دبی آب، رسوب گذاری، خطرات مهلک دوره‌ای طبیعی و مصنوعی آتی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: سند ملی رودخانه کارون سندی است که می‌توان از طریق آن نقشه‌ کلان و نظام برنامه‌ریزی مشخصی را برای جلوگیری از بروز چالش‌ها و استفاده از پتانسیل‌های رودخانه کارون به منظور تحقق اهداف دولت برای حفاظت از محیط زیست تعیین و تبیین کرد.

فاضلی گفت: خیلی مضحک است که ما خود را کشوری در حال پیشرفت معرفی می‌کنیم اما در زمینه تنظیم سند ملی رودخانه کارون (به عنوان یک نوع سند ملی حفاظت از محیط زیست) و تنظیم قوانین، هیچ اقدامی نکرده‌ایم. یعنی سند و مرجع مکتوبی که نقش مهمی در مدیریت صحیح و نیاز سنجی رودخانه کارون می‌تواند داشته باشد، را در اختیار نداریم، بنابراین تنظیم سند ملی رودخانه کارون به عنوان سند ملی حفاظت از محیط زیست، لازم و غیر قابل انکار است.

وی بیان کرد: سمینار علمی بررسی ضرورت تدوین سند ملی رودخانه کارون توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند برگزار می‌شود تا اهمیت و ضرورت تدوین این سند از دیدگاه‌های مختلف بررسی شود. علاقمندان می‌توانند جهت ثبت نام در این سمینار علمی به وب سایت کنفرانس ملی رودخانه کارون (www.karoon1393.ir) مراجعه کنند. در این سمینار، بعضی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین استانی به سخنرانی می‌پردازند و به شرکت کنندگان در این سمینار، گواهی نامه شرکت در سمینار اعطا می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات