رییس کمیسیون شهرسازی: شورا به دنبال حذف ماده ۳۳ نظام مهندسی نیست

رییس کمیسیون شهرسازی: شورا به دنبال حذف ماده ۳۳ نظام مهندسی نیست

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از عدم برگزاری مراسم تحلیف شورایاران انتقاد کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد سالاری در نطق پیش از دستور در جلسه صدوپنجاه و چهارم شورای شهر تهران، اظهارداشت: در ماه‌های گذشته شائبه‌هایی در خصوص فعالیت شورای شهر تهران ایجاد شده است که لازم دانستم مطالبی را برای روشن شدن و شفاف‌سازی این موضوعات مطرح کنم.

وی تصریح کرد: موضوع نظام مهندسی ساختمان که به صورت تعاملی با شهرداری و شورای شهر پیگیری می‌شود، یکی از موضوعاتی است که در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر در کشور قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در حوزه سازمان نظام مهندسی و مدیریت شهری و در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز و اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی اقدامات لازم صورت می‌گیرد و تصمیمات مهمی از سوی شهرداری و شورا در این زمینه اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری و شورا و تعاملات مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی استان تهران، گفت: علیرغم تمامی اقدامات سازمان مهندسی در استان تهران بویژه در حوزه ارتقای ساخت و کیفیت نقشه‌ها، در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستیم.

سالاری بیان داشت: در ماه‌های اخیر شائبه‌ای ایجاد شده است که شورای شهر و کمیسیون معماری به دنبال حذف ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی است که باید در این زمینه اعلام شود که شورا و سایر کمیسیون‌ها نه تنها در جهت حذف این ماده نیست بلکه می‌بایستی فرایند ساخت و ساز از صفر تا ۱۰۰ به صورت حرفه‌ای و توسط کارشناسان و مهندسین خبره صورت گیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر فرایند ساخت و ساز توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام می‌شود و همین امر به ارتقاء کیفیت ساخت و سازها لطمه می‌زند.

سالاری خاطرنشان کرد: وجود مجریان تمام وقت در فرایند ساخت و ساز امری الزامی است که متاسفانه بستر آن در سازمان نظام مهندسی فراهم نشده است، به طوری که بیشترین مجریانی که تحت عنوان مجریان ذیصلاح فعالیت می‌کنند به صورت صوری هستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: در فرایند ساخت و ساز و از مرحله اول تا انتها می‌بایستی مهندسین ناظر و مجریان به صورت مستمر و دائم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به سیل تخلفات ساختمانی در کمیسیون‌های ۱۰ گانه شهرداری، گفت: یکی از دلایل این تخلفات، مهندسین ناظر و مجریان هستند. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم شهرداری نیز می‌بایستی در حوزه شهربانی و در ۲۲ منطقه تهران نظارت بیشتری را بر امر ساخت و ساز داشته باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از تخلفات ساختمانی، حضور مهندس ناظر و مجریان ذیصلاح و نظارت مستمر شهرداری بر ساخت و سازهاست که این موارد می‌بایستی مورد توجه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های مطرح شده قرار است تمامی کارهای ستاد معاون شهرسازی به دفاتر الکترونیکی برون سپاری شود و این معاونت بیشتر وقت خود را بر حوزه نظارت بگذراند.

سالاری ضمن اشاره به اینکه می‌بایستی تعرفه‌های مجریان ذیصلاح واقعی شود، گفت: ما اعتقاد داریم مجریان ذیصلاح برای همه متراژ‌ها دیده شود.

وی در ادامه جلسه با اشاره به نظارت اعضای شورای شهر تهران در امور کلی شهر، گفت: با توجه به پیچیدگی‌های اداره شهر ، امکان رصد کردن تمام مشکلات از سوی اعضای وجود ندارد و می‌بایستی بستر لازم برای دیده‌بانان شهر، صاحب‌نظران و کارشناسان در تمامی فرایند از جمله تدوین برنامه پنج‌ساله شهرداری، طراحی و امکان سنجی پروژه‌ها وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: می‌بایستی دیده‌بان‌های شهری در پروژه‌ها حضور پیدا کنند و شورا به عنوان داور عمل کند.

سالاری همچنین به فعالیت شورایاری‌ها در ۳ دوره گذشته در شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم شورای شهر ایجاد شورایاری‌ها بوده که در ۳ دوره گذشته اقدامات خوبی را در شهر انجام دادند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، ادامه داد: خوشبختانه در برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، دولت و وزارت کشور و نمایندگان تهران و سایر دستگاه‌ها همکاری نزدیکی را با شورا داشتند و ما توانستیم انتخاباتی با شکوه را در ۲۲ اسفند ماه برگزار کنیم.

وی ضمن تذکر به رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، خاطرنشان کرد: بنده ضمن احترام به شخص آقای طلایی (رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها) انتقادی را به عدم برگزاری مراسم تحلیف اعضای شورایاری‌ها به وی دارم.

سالاری گفت: در ۲۲ اسفندماه سال گذشته، انتخابات شورایاری‌ها برگزار و قرار شد فعالیت شورایاری‌ها در دوره چهارم همزمان با ۸ اردیبهشت ماه آغاز شود که متاسفانه هنوز مراسم تحلیف شورایاری‌ها برگزار نشده است و ما انتظار داریم مراسمی با شکوه و در شأن شورایاری‌ها برگزار شود که متاسفانه به دلیل نامعلوم هنوز از این جلسه خبری نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین با اشاره وظایف شورایاری‌ها در این دوره گفت: متاسفانه اخباری به گوش ما می‌رسد که در نحوه و اختیارات و وظایف شوراها تغییراتی صورت گرفته است و این در حالی است که هر نوع تغییر در آئین‌نامه شورایاری‌ها می بایستی به تصویب اعضای شورای شهر تهران برسد.

سالاری همچنین با اشاره به شائبه شمار اعضای علی‌البدل از ۶ به ۷ نفر، گفت: تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف این شائبه‌ها و شایعات را جدی‌تر کرده است و حتی شنیده شده که اختیارات اعضای شورایاری نه تنها افزایش پیدا نکرده است بلکه نیز کم شده است.

 

ایسنا

    نظرات