زه آب‌های کشاورزی نفس خوزستانی‌ها را بریده است

زه آب‌های کشاورزی نفس خوزستانی‌ها را بریده است

http://www.bananews.ir/مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون، الزامات اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان که از آن به عنوان یک طرح استراتژیک یاد می‌شود، را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسیدحسین فاضلی اظهار کرد: تضمین تامین آب برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اولین الزام مهم این طرح محسوب می‌شود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم مدیریت آب توسط وزارت نیرو در استان و تبعات انتقال آب بین منطقه‌ای از مهمترین معضلاتی است که بخش کشاورزی خوزستان را تهدید می‌کند و اعلام ممنوعیت کشت توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان نماینده وزارت نیرو از جمله این معضلات بوده است.

فاضلی با بیان اینکه برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی معتقدند وزارت نیرو صداقت ندارد، تصریح کرد: حال این سوال پیش می‌آید که با این شرایط چه تضمینی برای انجام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری وجود دارد؟ تجارب گذشته ثابت کرد که نگرش و سیاست‌ها از دولتی به دولت دیگر در زمینه مسائل مختلف کشور متفاوت است و آیا وزارت نیرو در دولت بعدی به انجام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری سیاست و نگرشی مثبت خواهد داشت؟

سد گتوند، کشاورزی خوزستان را به نابودی کشانده است

وی عنوان کرد: یکی دیگر از الزامات، توجه به معضلات تهدید کننده بخش کشاورزی در استان است که به عنوان مثال می‌توان به سدسازی‌ها اشاره کرد. در سدسازی، سد گتوند نمونه بارزی است که کشاورزی خوزستان را به نابودی کشانده است، به گونه‌ای که سازمان جهادکشاورزی استان معتقد است سد گتوند در طولانی مدت موجب لم‌یزرع شدن زمین‌ها می‌شود. حال این سوال مطرح است که چگونه می‌توان با وجود چنین تهدیدکننده خطرناک در بخش کشاورزی، به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و صرف کردن سرمایه ملی اقدام کرد؟

زه آب‌های کشاورزی نفس مردم را بریده است

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون، مساله زه‌آب‌های کشاورزی ناشی از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی دیگر از الزامات این طرح دانست و اظهار کرد: در حال حاضر زه آب‌های کشاورزی نفس مردم را بریده و زمینه بروز انواع بیماری‌های صعب العلاج را فراهم کرده است. به عنوان مثال بیشترین زه‌آب‌های رودخانه کارون، مربوط به زه آب کشاورزی است.

وی بیان کرد: این سوال پیش می‌آید که چه برنامه ریزی و راهکاری برای حجم زه‌آب کشاورزی غیر قابل تصور طرح ۵۵۰ هزار هکتاری انجام شده است؟ منتقدینی که از بعضی شرکت‌ها همچون شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان یک شرکت آلوده کننده نقد می‌کنند، چه نظری درباره زه‌آب‌های کشاورزی این طرح دارند؟

فاضلی، فرهنگ سازی روانی برای تعامل بین مردم و مجریان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را از دیگر الزامات طرح عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه در تبلیغات مختلف، از این طرح به عنوان یک طرح بزرگ یاد می‌شود اما هیچ اقدامی در زمینه فرهنگ سازی روانی برای آن انجام نشده است و این مساله نشان دهنده نگرش غیرکارشناسی متولیان امر به این طرح است که می‌تواند فرآیند اجرای طرح را به خطر بیندازد.

ضرورت بررسی‌های آکادمیکی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان

وی افزود: ضرورت بررسی‌های آکادمیکی از دیگر الزامات این طرح به شمار می‌آید زیرا پایه و اساس یک طرح موفق، انجام پژوهش و فعالیت‌های علمی است. بررسی پایان نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های استان خوزستان نشان می‌دهد که فارغ التحصیلان و اساتید راهنمای این دوره‌ها خروجی علمی مستندی در ارتباط با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نداشته‌اند.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: این سوال پیش می‌آید که مثلاً اولین همایش ملی ۵۵۰ هزار هکتاری چگونه می‌تواند فراخوان مقاله علمی داشته باشد؟ یعنی از کدام پایان نامه، مقاله پژوهشی استخراج و برای دبیرخانه کنفرانس همایش ملی ۵۵۰ هزار هکتاری ارسال می‌شود؟ مهمتر اینکه آیا پایان نامه یا مقاله پژوهشی مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری (از محورهای اصلی همایش ملی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری) وجود دارد؟

فاضلی تصریح کرد: بررسی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های خوزستان از سال‌های گذشته تاکنون، نشان می‌دهد که میزان تولید علمی رسانه‌ای درباره طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به صفر نزدیک است و این سوال مطرح است که صاحبنظران و مولدان علمی این طرح در استان چه کسانی هستند؟

وی عنوان کرد: ضرورت دارد تا به الزام انجام فعالیت‌های آکادمیکی جهت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توجه خاص کنیم و نیاز است قبل از اجرای طرح و برگزاری حتی همایش مرتبط با آن، چند سری سمینار علمی (که فراخوان مقاله پژوهشی ندارد و متخصصین مختلف در آن سخنرانی می کنند) برگزار و زمینه انتقال علم از متخصصین به جامعه فراهم شود. لازم است بر انجام پایان نامه و مقاله مرتبط با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تمرکز و تولید علمی جامعه در این زمینه بیشتر شود.

فاضلی بیان کرد: ضرورت دارد تا متولیان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نگرشی چند بعدی به طرح داشته باشند و همه گیر بودن علمی طرح را افزایش دهند، در غیر این صورت بعید نیست که در طولانی مدت، این طرح به عدم اجرا منتهی شود و مانند خیلی از طرح‌های غیر کارشناسی، نیمه کاره باقی ماند که سد کرخه نمونه بارز آن است.

وی افزود: نگرش کنونی دولت و اهتمام استاندار خوزستان برای انجام طرح استراتژیک ۵۵۰ هزار هکتاری قابل تحسین و تمجید است، بنابراین باید دانشگاه‌های استان به طور مستقیم درگیر بررسی آن در قالب بخشی از فعالیت‌های آکادمیکی شوند.

فاضلی اظهار کرد: همزمان با فعال کردن بخش دانشگاهی، باید بخش رسانه‌ای در این زمینه فعال شود. در حال حاضر چند مصاحبه علمی رسانه‌ای با متولیان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و حتی اعضای کمیته علمی همایش ملی این طرح انجام شده است؟ در این راستا باید نشست‌های مکرر علمی خبری توسط متولیان طرح با هدف دانش افزایی برگزار شود.

 

ایسنا

    نظرات