ایران به ساخت هواپیماهای جدید ادامه می‌دهد

ایران به ساخت هواپیماهای جدید ادامه می‌دهد

www.BanaNews.irبا وجود ثبت عملکرد غیرقابل دفاع هواپیمای ایران۱۴۰ که روزگاری از آن به عنوان افتخار صنعت هوایی نام برده می‌شد، به نظر می‌رسد حرکت به سمت تولید هواپیماهای جدید در ایران بدون هیچ توقفی ادامه دارد.

به گزارش بنانیوز ؛صنعت هوایی ایران که به دلیل قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های یک جانبه آمریکا از روزهای نخست پیروزی انقلاب فشارهای زیادی را تجربه کرده و حتی برای خرید چند فروند هواپیما با عمر بیش از ۱۰ سال با تهدید مصادره روبه رو می‌شود، این روزها تلاش می‌کند نخستین گام‌ها را برای عبور از این فشارها بردارد.

تلاش برای ساخت هواپیماهای مسافرتی که از سال‌ها پیش آغاز شده و به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها به نیازی غیرقابل کتمان بدل شده است، در حالی این روزها نیز به مسیر خود ادامه می‌دهد که تجربه‌های ناموفق قبل قدری آن را با اما و اگر مواجه کرده است.

به گواه نظر بسیاری از کارشناسان سطح بالای فن‌اوری به کار رفته در ساخت هواپیماها باعث شده در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی جهان، ترجیح دهند محصولات خود را در قالب گروه‌های بین المللی طبقه بندی کرده و عملا هواپیمای ملی را کنار بگذارند.

با این وجود هم چنان طرح‌های ساخت هواپیماهای مسافرتی با قدرت دنبال می‌شود و در آخرین خبر دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بهره‌برداری از هواپیمای شش نفره ساخت متخصصان کشور تا پایان سال جاری خبر داده و حتی از تکمیل طرح‌های ساخت هواپیماهای هشت نفره و بیشتر در آینده خبر داده است.

هرچند ظرفیت پایین این هواپیماها عملا به آنها اجازه حرکت در مسیرهای مسافرتی را نمی‌دهد اما صرف خبر ورود ایران به این عرصه حسی دو گانه را ایجاد می‌کند، حسی که از یک سو به حرکت کشور در راستای خودکفایی در عرصه صنایع هوایی یاد می‌شود و از سوی دیگر تجربه نه چندان موفق گذشته را یاد آوری می‌کند.

تداوم برنامه‌های ساخت هواپیماهای جدید نشان از آن دارد که متخصصان این عرصه با وجود تمام نگرانی‌ها برای ثبت نام ایران در فهرست کشورهای تولید کننده هواپیما فعالیت خود را ادامه می‌دهند، تلاشی که می‌تواند به ساخت تاریخ منجر شود، هرچند ترس حاصل از تجربه‌های گذشته را به همراه خود خواهد داشت.

ایسنا

    نظرات