برنامه دولت در بخش مسکن باید شفاف و عملیاتی باشد

برنامه دولت در بخش مسکن باید شفاف و عملیاتی باشد

http://www.bananews.ir/یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه دولت در بخش مسکن باید شفاف و عملیاتی باشد و بر اساس واقعیت جامعه تدوین شده باشد، نه تئوری‌های مرسوم اقتصادی.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irکمال علیپور با اشاره به وضع مسکن در دولت تدبیر و امید و برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی از سوی وزارت مسکن که در معرض نظرخواهی نمایندگان و کارشناسان قرار گرفته است، تصریح کرد: از دولت گذشته برنامه مسکن مهر برای ساماندهی وضع مسکن اقشار متوسط مطرح شد اما همراه با انتقاداتی در دولت فعلی در مورد بار تورمی و نقدینگی همراه شد و دولت عملا ادامه آن را متوقف کرد و هنوز با گذشت دو سال، دولت تدبیر و امید برنامه عملیاتی ارائه نکرده است.

وی افزود: مسکن یکی از نیازهای اصلی جامعه است و دولت‌ها باید در چارچوب برنامه‌های رفاهی و عمرانی خود سهم مهمی را در بخش مسکن قرار دهند و در این میان مسکن اقشار متوسط و پایین جامعه یکی از اصلی‌ترین مسائل در بخش مسکن است.

علیپور با بیان اینکه دولت باید در بخش ساخت و ساز نیز مشارکت کند، گفت: اینکه دولت تسهیلات بدون سازمان و ضابطه در اختیار بخش خصوصی برای توسعه مسکن قرار دهد عواقبی نظیر نابسامانی در نحوه ساخت و جانمایی دارد؛ چرا که بخش خصوصی بیش از هر چیزی به فکر منافع شخصی خود است که البته غیرمنطقی هم نیست اما دولت باید در کنار اعطای تسهیلات، زمین و عرصه برای ساخت و ساز تخصیص دهد.

نماینده مردم ماکو در مجلس تصریح کرد: اگر دولت برنامه عملیاتی و منطقی به مجلس برای ساماندهی وضع مسکن ارائه کند، مجلس با تمام توان برای رفع این مشکل اقدام خواهد کرد اما تاکنون در عمل برنامه خاصی دیده نشده است.

وی ادامه داد: در کشور ما ظرفیت‌های بزرگی نظیر بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سازمان‌های حمایتی وجود دارد که می‌توان از توان و اطلاعات فنی و تخصصی آنها در بخش مسکن استفاده کرد و با همکاری با این نهادها دولت می‌تواند به پیشبرد اهداف خود امیدوار باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: افزایش میزان وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان در شرایطی می‌تواند موثر باشد که زمین نیز با تسهیلات ویژه در اختیار مردم و انبوه‌سازان قرار گیرد و در شهرهای بزرگ نظیر تهران این ۸۰ میلیون تومان نمی‌تواند درد زیادی از مردم دوا کند اما در شهرستانی نظیر ماکو با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان یک منزل مسکونی آپارتمانی در حدود ۱۰۰ متر تهیه کرد.

 

ایسنا

    نظرات