واگذاری پروژه‌ها فقط بر مبنای رقابت/ گرایش به هیچ پیمانکاری ندارم

واگذاری پروژه‌ها فقط بر مبنای رقابت/ گرایش به هیچ پیمانکاری ندارم

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با تاکید برلزوم ورود بحث تضمین کیفیت در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: هیچ گرایش مثبت و منفی به پیمانکار یا مشاور خاصی ندارم و در واگذاری پروژه‌ها، مبنا فقط رقابت سالم است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی در گردهمایی مشترک مدیران فنی - اجرایی و مدیران حراست ادارات کل راه و شهرسازی، با بیان اینکه باید در سازمان های تخصصی فهرستی از پیمانکاران توانمند تهیه و در فواصل زمانی مشخص به روز شود، اظهار داشت: اگر افرادی سابقه انجام کارهای ضعیفی دارند، نباید پروژه‌های مهم را به دلیل ارائه قیمت کمتر به آنها سپرد.

وی با تأکید براینکه غیر از رقابت هیچ فرایند دیگری را نمی پذیرم، افزود: هیچ گرایش مثبت یا منفی نسبت به پیمانکار یا مشاور خاصی ندارم.

وزیر راه و شهرسازی در این گردهمایی با اشاره به تاریخچه تأسیس سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی در سال ۱۳۷۲ ادامه داد: سازمان مجری، نهادی پیشتاز در عرصه مدیریت و اجرای پروژه های دولتی و عمومی محسوب می شود که طی دوران فعالیت خود یادگارهای ارزشمندی به جا گذاشته است.

وی گفت: فرهنگستان علوم، کتابخانه ملی، سالن اجلاس سران، ساختمان مجلس شورای اسلامی و پروژه های بیمارستانی مختلف نمادهایی از فعالیت های سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی هستند.

آخوندی با بیان اینکه اکثر ساختمان های احداث شده توسط سازمان مجری به عنوان نماد یا پروژه شاخص شهرهای مختلف کشور محسوب می شوند، اظهارداشت: مسئولان این سازمان باید توجه ویژه ای به مقوله معماری در پروژه ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه معماری علاوه بر حفظ ارزش های بومی باید مدرن، معاصر و نشان دهنده سبک زندگی باشد، اظهار داشت: برای مثال هرچند با کاشی هیچ مخالفتی ندارم، اگر در معماری بنایی فقط از کاشی قدیمی استفاده شود، نمی تواند نمایانگر معماری امروز ما باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: معماری ضمن حفظ فضاهای ایرانی از عنصر بروز بودن و از فناوری های نوین نیز استفاده کند.

توسعه حرم حضرت معصومه (س) نمونه ای موفق از معماری

وی از پروژه توسعه حرم حضرت معصومه (س) به عنوان نمونه ای موفق از معماری یاد کرد و ادامه داد: در این پروژه ضمن حفظ فضای معنوی، همه چیز با استفاده از فناوری های نوین ساخته شده است و دوره متفاوت تاریخی معماری را بخوبی نشان می دهد. حتی در نورپردازی ها نیز از ابزارهای پیشرفته استفاده شده است اما احساس نامانوسی به فرد دست نمی دهد.

آخوندی با تأکید براینکه در معماری پروژه های بیمارستانی نیز باید به سمت استفاده از تکنولوژی های مدرن و دنبال نکردن کارهای تکراری حرکت کرد، اظهار داشت: در انتخاب مصالح، رنگ، درب و پنجره ها باید توجه ویژه ای داشت و از نمونه های موفق الگو گرفت.

وی با اشاره به عرضه شدن فناوری های پیشرفته در سالهای اخیر، افزود: استفاده از چنین فناوری هایی در عرصه ساخت پروژه هایی مانند بیمارستان ها و ورزشگاه ها دارای اهمیت ویژه ای است که می تواند به افزایش کارایی و صرفه جویی مصرف انرژی منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کشور زلزله خیزی مانند ایران، فقط بحث پایداری بیمارستان ها مطرح نیست بلکه چنین ساختمانهایی باید با سبک سازی و استفاده از مصالح جدید، بتوانند خدمات دهی خود را حفظ کنند.

وی در ادامه بر لزوم ورود بحث تضمین کیفیت به پروژه ها تأکید کرد و گفت: به نظر می رسد ساختار کنونی نظام کنترل کیفیت باید گامی رو به جلو بردارد و بتواند با اتکا به مستند سازی های دقیق کارایی محصول نهایی را تضمین کند.

آخوندی تصریح کرد: کنترل پروژه آنلاین موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت و در چنین شیوه ای می توان با استفاده از دوربین در کارگاه، روند اجرای پروژه را در مرکز کنترل کرد.

وی با اشاره به وجود تنگناهای مالی اظهارداشت: تلاش می کنیم با استفاده از اسناد خزانه بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط سخت، امکان تخلف بیشتر است، خواستار هماهنگی مدیران فنی و حراست با یکدیگر شد و تصریح کرد: نظارت باید جنبه پیشگیری داشته باشد و از سوی دیگر اگر به کوچکترین خلاف در همان لحظه اول رسیدگی شود، جلوی انحراف گرفته می شود.

 

مهر

    نظرات