برای وام ۶۰ میلیونی مسکن صبر کنید

برای وام ۶۰ میلیونی مسکن صبر کنید

http://www.bananews.ir/با وجود گذشت چند روز از ابلاغ مصوبه وام ۶۰ میلیونی مسکن به بانک‌ها، شعب هنوز دستورالعملی در این رابطه نداشته و مشتریان خود را با "صبر کنید" و یا اینکه "فعلا امکان پرداخت نداریم" بدرقه می‌کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irتصویب وام ۶۰ میلیون تومانی برای خرید و ساخت مسکن در جلسه ماه گذشته شورای پول و اعتبار ظاهرا می‌توانست خبر خوشایندی برای متقاضیان خرید و حتی ساخت واحدهای مسکونی که منتظر افزایش مبلغ وام بودند باشد، اما در ادامه برخی مسایل پیرامون آن، شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم می‌زند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد بانک‌های تجاری که مسئوول پرداخت وام ۶۰ میلیونی هستند با توجه به حجم وام و سود ۲۱ درصد برای بازپرداخت که نیازمند منابع قابل توجهی است هنوز تمایلی برای پرداخت نشان نداده‌اند.

این در حالی است که روسای شعب برخی بانک‌ها عنوان می کنند که پرداخت چنین وامی با سود ۲۱ درصد برای بانکهای تجاری به صرفه نیست آنهم در شرایطی که نمی توان دوره زمانی بالایی برای بازپرداخت آن متصور بود و اقساط ماهیانه انطباق چندانی با سایر وام های مسکن نداشته و مشتری را نیز تا حدی منصرف می کند.

 

بانکی ها این را هم تاکید دارند که ورود بانکهای تجاری به ماجرای وام ۶۰ میلیونی به طور حتم با توجه به احتمال بالای عقب افتادن اقساط ماهیانه دریافت کنندگان تسهیلات بر میزان معوقات آنها اضافه خواهد کرد.

قابل ذکر است که میزان بازپرداخت اقساط وام ۶۰ میلیونی در شرایط ایده آل با دوره ۱۲ ساله و در صورت تن دادن بانکها به سود مبادله ای ۲۱ درصد در هر ماه حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و مجموع بازپرداخت ۱۶۵ میلیون تومان است. که البته با توجه به اینکه به نظر می رسد بانک‌ها با سقف بازپرداخت بیش از ۵ تا ۷ سال موافقتی نداشته باشند در این شرایط اقساط به ۱٫۵ میلیون تومان هم خواهد رسید.

با این وجود اغلب شعب بانکها اعلام می کنند که هنوز دستورالعملی برای پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن دریافت نکرده‌اند و به زودی هم نمی‌توانند در این رابطه پاسخگوی مشتریان خود باشند چرا که باید دفاتر مرکزی آنها سازوکار پرداخت این تسهیلات و نحوه بازگشت آن از سوی گیرنده را تعیین و منابع آن تامین مالی شود. زیرا در شرایط فعلی که بانک‌ها با محدودیت منابع مواجه اند به راحتی نمی توانند منابع لازم چنین تسهیلاتی را تامین کنند. بنابراین فعلا باید برای پرداخت وام ۶۰ میلیونی صبر کرد.

گفتنی است که شورای پول و اعتبار با وجود تصویب وام ۶۰ میلیونی مسکن و آزادسازی بانک‌های تجاری برای پرداخت آن، هیچ گونه سازوکاری را تعیین نکرده و آن را بر عهده بانک‌ها گذاشت. اما به گفته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی دریافت وام ۶۰ میلیونی نیازی به سپرده گذاری مانند وام ۸۰ میلیونی صندوق پس انداز مسکن و یا خرید اوراق نظیر وام ۳۵ میلیونی خرید ندارد.

 

ایسنا

    نظرات