برای  احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس؛  ۱۵هکتار از زیباترین ساحل قشم خشک می‌شود

برای احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس؛ ۱۵هکتار از زیباترین ساحل قشم خشک می‌شود

www.BanaNews.irدر حالی عملیات احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس که با استحصال حدود ۱۵ هکتار زمین و خاکریزی ۱۳۰ هزار متر مکعب جهت احداث پروژه و اسکله‌ها و سایت‌های پشتیبانی بندر بهمن و بندر صیادی در دی ماه سال جاری در محله چابهار جزیره قشم آغاز شد که آخرین خبرهای دریافتی حاکیست با اعتراض مردم محلی و دوستداران محیط زیست و به دلیل عدم ارائه و تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی این پروژه، احداث آن بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان قشم متوقف شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایسنا، پروژه احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس و احداث اسکله‌ها و سایت پشتیبانی بندر بهمن و بندر صیادی، دی ماه سال جاری کلنگ خورد و بر اساس آن قرار است راه ارتباطی بین بندر بهمن و بندر شهید ذاکری در جزیره قشم و همچنین بندر بهمن به بلوار ساحلی خلیج‌فارس فراهم شود.

بر اساس اطلاعات دریافتی طول بلوار ساحلی خلیج‌فارس ۱۵۰۰ متر، مساحت محدوده استحصال شده از دریا حدود ۱۵ هکتار،‌ حجم مصالح سنگی جهت احداث موج شکن بلوار ساحلی حدود ۱۳۰ هزار متر مکعب و مبلغ قرارداد در فاز یک که قرار بود ۴ ماهه به اتمام برسد ۱۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

هنوز مدت زیادی از عملیات خاکریزی برای احداث این بلوار نگذشته بود که جمعی از صیادان تحت پوشش شرکت تعاونی صیادان قشم در نامه‌ای به مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه محله چابهار که برای احداث بلوار ساحلی و جزیره قشم در نظر گرفته شده یکی از با ارزش ترین سواحل خلیج فارس و حتی در نوع خود در دنیا محسوب می‌شود تاکید کردند: «از آنجایی که این بخش از سواحل قشم در حریم جزر و مدی دریا قرار داشته و محل تخم ریزی، پرورش و تغذیه آبزیان به ویژه ماهی‌هاست، تخریب چنین ساحل باارزشی جنایتی هولناک در قبال محیط زیست دریایی قشم و لاجرم خیانتی بزرگ در حق صید و صیادی خواهد بود لذا به دلیل اهمیت موضوع و تهدید معیشت جامعه صیادی انتظار می‌رود جنابعالی در مقام نماینده صیادان این شهر طی اقدامی عاجل نسبت به جلوگیری و جمع آوری مصالح تخلیه شده در این ساحل با ارزش اقدام لازم را مبذول فرمایید.»

در عین حال جمعی از دانشجویان، صیادان، زنان و جوانان دوستدار محیط زیست قشم نیز در نامه‌ای جداگانه به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین کشور و تجارب کشورهای پیشرفته تخریب محیط زیست ساحلی و صخره‌های با ارزش خسارات جبران ناپذیری دارد و با اشاره به مشکلات موجود در این جزیره، جلوی این طرح که به شکل مخربی در حال اجراست گرفته شود.

در این حال سرپرست اداره محیط زیست شهرستان قشم نیز ۱۸ دی ماه سال جاری در نامه‌ای به مدیر عامل شرکت بهمبر که به عنوان پیمانکار این پروژه محسوب می‌شود با تاکید بر اینکه هر گونه ساخت و ساز و عملیات ساختمانی در محدوده حریم دریا به دلیل حساسیت زیست محیطی برابر قوانین و مقررات کشور مشمول ارزیابی زیست محیطی و دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است تاکید کرد: «متاسفانه اخیرا مشاهده شده که این شرکت در حال تخلیه سنگ و از بین بردن ساحل در منطقه چابهار شهر قشم جهت طرح احداث جاده اتصالی اسکله صیادی به اسکله شهید ذاکری است لذا با توجه به اینکه این عمل بدون هرگونه بررسی کارشناسی ممکن است موجب وارد آمدن زیان‌های جبران ناپذیری به محیط زیست دریایی و همچنین سواحل گردد مقتضی است ضمن توقف کامل عملیات از انجام هرگونه اقدام بدون مجوز در این خصوص خودداری شود. در غیر این صورت عواقب بعدی متوجه آن شرکت خواهد بود.»

بدین ترتیب با اعتراض مردم محلی و صیادان شورای تامین شهرستان قشم تصمیم گرفت فعلا جلو احداث این پروژه را بگیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:

باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی این پروژه پیش از اجرا در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شود

پروژه همچنان متوقف است

کشورهای عربی که در خاکریزی در دریا خیلی جلوتر هستند هم اکنون مورد انتقاد مردم و سازمان‌های زیست محیطی منطقه‌ای و جهانی هستند

دکتر سید محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص با اشاره به اینکه جزیره قشم و منطقه‌ای که قرار است بلوار ساحلی خلیج فارس در آن احداث شود جزو مناطق حساس و دارای اکوسیستم‌های منحصر به فرد مانند آب سنگهای مرجانی و بسترهای گلی، جلبک‌زارهای جزر و مدی و زیر جزر و مدی و بسترهای ماسه‌ای برای زاد و ولد آبزیان است به ایسنا گفت: این منطقه جزو مناطق حساس از نظر سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست توسعه باید در کشور صورت گیرد اما با رعایت ضوابط زیست محیطی لذا احداث چنین پروژه‌هایی نیازمند ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی پیش از اجرا و دریافت تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه صنعت باید همخوان با محیط زیست باشد انتظار داریم تا صنعتگران ما به شیوه‌ای رفتار کنند که ایران به عنوان الگویی برای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در سازگاری صنعت و محیط زیست محسوب شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات رسیده از هرمزگان هم اکنون پروژه احداث بلوار ساحلی خلیج فارس متوقف است گفت: برای اجرای چنین طرح‌هایی باید حتما مطالعات امکان سنجی و مکان یابی طرح جامع صورت گیرد.

فرماندار قشم:

پروژه بلوار ساحلی خلیج فارس با مصوبه شورای تامین شهرستان فعلا متوقف شده است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)ارجمند منش، فرماندار شهرستان قشم نیز در این خصوص به ایسنا گفت: پروژه احداث بلوار ساحلی خلیج فارس بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان متوقف شده تا مراحل قانونی اجرای این پروژه سپری شود.

وی افزود: این پروژه به دلیل وجود یک سری ابهامات در نحوه اجرا، اعتراضاتی را از سوی اداره محیط زیست و مردم در پی داشت.

وی تصریح کرد: بخشی از ایراد کار، مربوط به ابهامات طرح در زمینه ملاحضات زیست‌محیطی بوده و بخشی نیز به بی‌اطلاعی مردم از این قضیه و اعتراضات آنها ارتباط دارد.

فرماندار شهرستان قشم خاطرنشان کرد: بر همین اساس، در جلسه شورای تامین شهرستان مقرر شد تا در خصوص مباحث زیست‌محیطی پروژه بررسی کارشناسی صورت گرفته و از طرف دیگر زمینه لازم جهت اطلاع‌رسانی اجتماعی به مردم نیز فراهم شود تا شرایط مناسب برای عملیاتی شدن این پروژه تامین شود.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم:

بلوار ساحلی خلیج فارس حتما باید احداث شود

در این حال سید رضا موسوی، مدیر عامل منطقه آزاد قشم به ایسنا گفت: ضمن احترام به دیدگاه مردم اعلام می‌کنیم که احداث اتوبان خلیج فارس حتما باید انجام شود.

وی اظهار کرد: هر چه شهر قشم بیشتر پیشرفت می کند و فرهنگ شهرنشینی در آن حاکم می شود، رفت و آمد کامیون ها و ماشین های سنگین باید در سطح شهر محدود شود تا عوارض ایجاد شده برای شهروندان کاهش یابد.

موسوی تصریح کرد: یکی از روش‌های کاهش این عوارض ایجاد مسیرهایی با عنوان کمربندی در شهرهاست. رینگ جنوبی شهر قشم با احداث بلوار ساحلی، اسکله مسافری شهید ذاکری را به اسکله بهمن متصل می کند که این مسیر به طول بیش از یک هزار و ۱۰۰ متر است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه بلوار ساحلی خلیج فارس حتماً باید احداث شود، به مزیت‌های انجام این پروژه اشاره کرد و به ایسنا گفت: اولین مزیت انجام خدمات رسانی بهتر به محلات واقع شده در مناطق جنوبی شهر قشم است. زیرا در شرایط فعلی اگر زلزله‌ای در این منطقه اتفاق بیافتد، امکان امدادرسانی به ساکنان این محلات وجود ندارد و این موضوع در آینده باعث بروز یک سری مشکلات خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم بیشترین منافع احداث این اتوبان را برای خود مردم محلات جنوبی قشم دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر خدمات رسانی و فراهم شدن شرایط لازم جهت امداد رسانی در مواقع بحرانی، احداث اتوبان خلیج‌فارس، باعث افزایش ارزش افزوده املاک و زمین های مردم ساکن در این محدوده شده و دسترسی شهروندان را به شرایط مناسب زندگی شهری فراهم می‌کند. زیرا اگر این محلات به حالت فعلی رها شوند، شاید در آینده به مناطق فاقد هرگونه امکانات رفاهی و اجتماعی تبدیل شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعتراضات و مخالفت‌های مردم با این پروژه مدعی شد: مردم از انجام این پروژه جلوگیری نکرده‌اند و به عقیده ما اطلاع‌رسانی دقیق حق مردم است. بر همین اساس و ضمن احترام به دیدگاه مردم اعلام می‌کنیم که احداث اتوبان خلیج فارس حتماً باید انجام شود. به عنوان مثال مردم ساکن در محدوده اسکله ذاکری نیز با احداث اتوبان در این منطقه مخالف بودند اما در حال حاضر که کار انجام شده، خود آنها از این مسیر استفاده می کنند.

به گفته این مقام مسوول، ساحل رینگ جنوبی شهر قشم مرجانی نیست و تنها به علت جزر و مد دریا، ساحل صخره‌ای این منطقه جلبک بسته است.

موسوی محلات واقع شده در این محدوده را از مناطق ناامن شهر قشم دانست و ابراز عقیده کرد: این منطقه شهری در ساعات پس از غروب آفتاب برای رفت و آمد شهروندان به ویژه بانوان نا امن است. از طرف دیگر به دلیل اینکه قشم در مسیر توسعه شهری قرار دارد، بنابراین لازم است در کنار شکل گرفتن بخش‌های مختلف و سکونت گاه های جدید، امنیت محلات قدیمی نیز مد نظر قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: در مجموع ما به دنبال این هستیم که در کنار احداث این اتوبان در محلات ساحلی شهر، شرایطی فراهم شود تا استفاده های درستی از این مناطق صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی قشم:

به هیچ وجه موافق احداث بلوار ساحلی با وضعیت فعلی نیستیم

منطقه آزاد به جای عرض ۱۳ متر، ۷۰ متر از ساحل را برای بلوار ساحلی خشک کرده است

در آینده چیزی به عنوان جزر و مد در ساحل بکر و زیبای شهر نخواهیم داشت

سازمان منطقه آزاد هیچ کدام از طرح‌های خود را با شورای شهر و شهرداری هماهنگ نمی‌کند

ساحل محله چابهار از جمله پر رفت و آمدترین اماکن تفریحی برای بانوان قشمی محسوب می‌شود

این اظهارات در حالیست که محمد رفیع پورمولوی، رییس شورای اسلامی قشم با بیان اینکه متاسفانه در این جزیره چیزی به عنوان حریم ۶۰ متری ساحل رعایت نمی‌شود، به ایسنا گفت: با اجرای طرح احداث بلوار ساحلی خلیج فارس با وضعیت فعلی به هیچ وجه موافق نیستیم، زیرا در آینده اثری از جزر و مد در ساحل شهر نخواهیم دید.

وی اظهار کرد: ساحل محله چابهار قشم از محلات بکر و طبیعی و محل زیست گونه‌های مختلف آبزیان از جمله حلزون‌ها، خرچنگ‌ها و برخی ماهیان است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح تفصیلی سازمان منطقه آزاد، مقرر شده بود یک جاده دسترسی با عرض ۱۳ متر از کنار پارک شهرداری (در نزدیکی اسکله شهید ذاکری) تا جنوب محله چابهار (اسکله بهمن) احداث شود اما این سازمان در محدوده‌ای به عرض بیش از ۷۰ متر شروع به استحصال دریا کرد که با مخالفت مردم روبرو شد.

پورمولوی تصریح کرد: در صورت عملیاتی شدن این پروژه با وضعیت فعلی در آینده چیزی به عنوان جزر و مد در این ساحل بکر و زیبا نخواهیم داشت و جاذبه طبیعی این منطقه از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد هیچ کدام از طرح های خود را با شورای شهر و شهرداری هماهنگ نمی‌کند، ابراز عقیده کرد: برهمین اساس، اطلاع چندانی از برخی از پروژه های مهم شهری نداریم. متأسفانه در بخش عمران شهری تنها یک فرد تصمیم گیری می کند و مراحل کارشناسی زیست محیطی یا لحاظ کردن دیدگاه های مردم از مجراهای قانونی - محیط زیست و شورای شهر- انجام نمی‌شود.

رییس شورای اسلامی قشم تاکید کرد: براساس قانون، حریم ۶۰ متری ساحل باید رعایت شود. شهرداری قشم ۵۰ سال قدمت دارد و طی این سال ها اجازه نداده در حریم ۶۰ متری کمترین ساخت و سازی صورت گیرد اما متاسفانه از زمان تاسیس سازمان منطقه آزاد در قشم ساخت و سازهای زیادی در حریم ساحل انجام شده است. به عنوان مثال در پروژه احداث مجتمع تجاری معراج قشم که در کنار اسکله ذاکری واقع شده، به حریم ۶۰ متری تجاوز شده بود که به شدت با این موضوع اعتراض کردیم.

وی اظهارات مدیر عامل منطقه آزاد قشم مبنی بر ناامن بودن محلات واقع شده در مسیر اتوبان خلیج فارس را رد کرد و گفت: اتفاقا به دلیل جزر و مدی بودن ساحل این منطقه، ساحل محله چابهار از جمله پر رفت و آمدترین اماکن تفریحی برای بانوان قشمی محسوب می‌شود.

پورمولوی تاکید کرد: از نظر ما نمایندگان مردم در شورای شهر امنیت این محلات مشکلی ندارد و نمی دانم منظور مدیر عامل منطقه آزاد از ناامنی این محلات چیست؟

رییس شورای اسلامی قشم در پایان با بیان اینکه متاسفانه در این جزیره چیزی به عنوان حریم ۶۰ متری رعایت نمی شود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح احداث بلوار ساحلی خلیج فارس با وضعیت فعلی به هیچ وجه موافق نیستیم و موارد خلاف را طی مکاتباتی به فرمانداری قشم و استانداری هرمزگان نیز اعلام کرده‌ایم.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

اجرای چنین پروژه‌هایی شاید توجیه اقتصادی داشته باشد اما اکوسیستم دریایی را دچار مشکل می‌کند

دوبی همچنان بر سر احداث جزایر نخل زیر سوال است

سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالعات انجام شده در خصوص احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس و توسعه اسکله‌های اطراف آنرا در جزیره قشم به فراکسیون ارایه کند

متاسفانه مسوولان مناطق آزاد بیشتر به جنبه‌های اقتصادی نگاه می‌کنند

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این خصوص با تاکید بر این که نمی‌توان خیلی در اکوسیستم آبی دخل و تصرف و سازه ایجاد کرد چرا که این امر موجب ایجاد تغییر در بستر دریا و بر هم خوردن تنوع زیستگاه دریایی می‌شود به ایسنا گفت: اجرای این گونه طرح‌ها شاید توجیه اقتصادی داشته باشد اما باید اثرات زیست محیطی آنها توسط کارشناسان محیط زیست پیش از اجرا مورد بررسی قرار گیرد چرا که قطعا چنین اقداماتی اکوسیستم دریایی و تنوع حیات دریایی را دچار مشکل می‌کند.

وی با تاکید بر این که امروز دوبی به خاطر احداث جزایر نخل که تنها بواسطه کسب درآمد بیشتر و رونق اقتصادی بوده است و از محیط زیست دریایی صرف‌نظر کرده، از نظر علمی زیر سوال است تاکید کرد: قطعا فراکسیون محیط زیست مجلس از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهد که مطالعات انجام شده در خصوص احداث بلوار ساحلی خلیج‌فارس و توسعه اسکله‌های اطراف آنرا در جزیره قشم به این فراکسیون ارایه کند، چراکه این اقدام سبب تخریب گونه‌های ارزشمندی که در این مناطق وجود دارد می‌شود گونه‌هایی که شاید بعضا منحصر به فرد باشند.

محسنی بندپی تصریح کرد: احداث چنین سازه‌هایی در دریا شاید از جنبه‌های تفریحی خوب باشد، اما از نظر زیست محیطی، اکوسیستم دریایی را دچار مشکل می‌کند، به نحوی که گونه‌های دریایی منطقه مجبورند از محل زیست خود بگریزند و به جایی بروند که با شرایط زندگی آنها سازگار نیست.

وی با تاکید بر این که متاسفانه مسوولان مناطق آزاد بیشتر به جنبه‌های اقتصادی نگاه می‌کنند تا بتوانند با ایجاد سازه‌های توریستی گردشگر بیشتری جذب کنند، تصریح کرد: این در حالیست که نمی‌توان مسایل زیست محیطی را به لحاظ ریالی و عددی ارزشگذاری کرد.

 

 

    نظرات