اطلاع‌رسانی ناقص شهرداری به سازندگان مسکن

اطلاع‌رسانی ناقص شهرداری به سازندگان مسکن

http://www.bananews.ir/"متاسفانه شهرداری به سازندگان اعلام نکرد که ما در تهران یک میلیون خانه خالی داریم".

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد عدالتخواه با بیان جمله بالا اظهار کرد: عامل رکود مسکن، بی‌برنامگی سرمایه‌گذاران و نیز عدم ارایه‌ی اطلاعات صحیح درباره ظرفیت‌های خالی مسکن از سوی شهرداری به سازندگان بود. وقتی یک میلیون خانه خالی داریم طبیعی است که مسکن، تقاضا و سودآوری نخواهد داشت و وارد رکود می‌شود.

وی افزود: اقتصاد بدون تقاضا هیج توجیهی ندارد. اگر راهنمایی‌ها انجام می‌شد طبیعتا سازندگان مسکن در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند. لذا بهتر است هماهنگی بیشتری بین مسوولان و سرمایه‌گذاران اقتصادی صورت گیرد تا هزینه‌های کشور هدر نرود. در بخش مسکن اگر تا دیروز سود آن‌چنانی وجود داشت، امروز به دلیل افزایش خانه، زمینه‌ی سودآوری کم شده است و بعید به نظر می‌رسد قیمت‌ها به این زودی‌ها افزایش یابد.

این کارشناس مسکن با اشاره به مهاجرت‌های روستایی به کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: یک زمان جمعیت شهرها کم بود؛ چرا که روستاها و شهرهای کوچک هنوز تخلیه نشده بودند. وقتی که آن جمعیت به سوی کلان‌شهرها روانه شدند، برای تامین مسکن باید معجزه‌ای صورت می‌گرفت. سازندگان هم که نمی‌توانستند معجزه کنند و برخی از آنها بدون توجه به تقاضا، مدام به تولید مسکن پرداختند؛ تا جایی که الان عرضه بیش از تقاضا شده است.

عدالتخواه ادامه داد: در عین حال در بخش دهک‌های ضعیف با مشکل کمبود مسکن مواجهیم که باید با پرداخت یارانه صاحب خانه شوند. زمانی شهر تهران به شدت رشد خارجی می‌کرد ولی الان در بالای شهر، مسکن با تراکم‌های بالا ساخته شده که طرح‌های جامع را هم رعایت نکرده است.

وی با بیان این‌که در بخش مسکن با یک آشفته‌بازار مواجهیم گفت: در قسمت خانه‌های ارزان قیمت اضافه ساخت داریم. تقاضا برای اسکان در مسکن مهر کم است. در قسمت لوکس‌سازی هم خانه بیش از نیاز بازار ساخته شده است. ضمن این‌که کلی خانه‌ی فرسوده و غیرایمن داریم که باید مرمت شوند. لذا دولت باید تدابیری را به موازات هم برای این آشفته‌بازار اتخاذ کند.

 

ایسنا

    نظرات