قدیم خانه‌های غیراستاندارد به نسل آینده

قدیم خانه‌های غیراستاندارد به نسل آینده

http://www.bananews.ir/یک معمار شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد ساخت خانه‌هایی هستیم که تناسبی با نیاز و سبک زندگی نسل‌های آینده ندارند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: خانه‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند از لحاظ کیفیت و سبک معماری برای نسل‌های آینده قابل استفاده نیستند؛ چرا که نگاه کوتاه‌مدت بر این بخش حاکم است. بسیاری از واحدها به علت طراحی غلط و عدم پیش‌بینی الگوی زندگی اقتصادی و فرهنگی آینده قابل استفاده نیستند.

وی با اشاره به ساخت خانه‌های غیراستاندارد طی سال‌های نه چندان دور یادآور شد: مجموعه ساختمان‌هایی که طی دهه‌های اخیر ساخته شدند برای بسیاری از اطرافیان ما غیرکاربردی هستند. در این ساختمان‌ها پیش‌بینی لازم برای استفاده افراد کم‌توان همچون معلولان و سالمندان صورت نگرفت و نسل فعلی دارد چوب گذشته را می‌خورد. پس بهتر است ما این اشتباه را تکرار نکنیم.

میرعمادی تصریح کرد: سبک زندگی آینده‌ی بشر با توجه به تکنولوژی‌های روز در حال تغییر است. در آینده ورزش وارد مجموعه‌های زندگی می‌شود؛ چون همه چیز الکترونیکی خواهد شد و افراد مجبورند در نزدیک‌ترین مکان به ورزش بپردازند. باید از هم‌اکنون امکان ایجاد ارتباطات جمعی و فضاهای فرهنگی و ورزشی در مجتمع‌ها پیش‌بینی شود. هم‌اکنون با توجه به زندگی مکانیکال، شغل و نوع زندگی ما دارای تحرک است ولی در آینده تحرک کمتر خواهد شد. لذا برای سلامت و بهداشت جامعه باید در محل‌های زندگی چاره‌اندیشی شود.

به گفته این کارشناس مسکن، جامعه‌ی ما رو به پیشرفت است. لذا باید سرمایه‌های ملی به صورتی هزینه شود که در آینده استفاده شود و خانه‌ها باعث افتخار جامعه باشند. همان‌طور که بسیاری از خانه‌های قدیمی هم‌اکنون تبدیل به میراث فرهنگی شده‌اند، باید کاری کنیم که خانه‌های فعلی هم میراث فرهنگی آینده باشند؛ به شرطی که استانداردهای مقاوم‌سازی و رفاهی نسل‌های آینده در آنها لحاظ شود.

وی تصریح کرد: طراحی ساختمان‌ها در ایران معمولا بر اساس اقتصاد تعریف می‌شود؛ در حالی که باید بر اساس فرهنگ باشد. در حال حاضر ساخت خانه در ایران با توجه به دستمزدهای پایین نسبت به قیمت‌های جهانی، ارزان‌تر است. لذا هنوز فرصت سرمایه‌گذاری برای ساخت خانه‌های با کیفیت از دست نرفته است.

 

ایسنا

    نظرات