آرامش بازار مسکن در سایه ماه رمضان / رقابت بین مالکان همچنان ادامه دارد

آرامش بازار مسکن در سایه ماه رمضان / رقابت بین مالکان همچنان ادامه دارد

http://www.bananews.ir/با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد رکود در خرید و فروش مسکن هستیم این در حالی‌ است که چشم و هم‌چشمی بین مالکان در این بازار ادامه دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، این روزها بازار مسکن حال چندان خوشی ندارد و تب افزایش قیمت در این حوزه مدام بالا و پایین می‌رود به طوری که بسیاری از مشاوران املاک از بی‌ثباتی قیمت‌ها در این بازار گله‌مند هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از مسئولان حوزه راه و شهرسازی از جمله عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور و همچنین مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از ثبات قیمت‌ها و همچنین افزایش نیافتن قیمت اجاره خبر داده‌اند ولی متأسفانه واقعیت در بازار مسکن چیز دیگری است.

افزایش نرخ تسهیلات مسکن و همچنین اجرای طرح‌های مختلف در این حوزه نیز نتوانست وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد بلکه حتی کاهش نرخ سود بانکی و نیز افزایش تسهیلات بازار را با نوسان قیمت روبرو کرد به طوریکه بسیاری از متقاضیان مسکن از افزایش نرخ اجاره و نبود مسکن برای رهن کامل گله‌مند هستند و معتقدند کاهش نرخ سود بانکی، ما را بسیار به درد سر انداخته است به طوری که بسیاری از مالکان به هیچ قیمت حاضر به ارائه رهن کامل واحدهای خود نیستند .

گزارشات میدانی حاکی از وضعیت نابسامان مسکن است به طوری که یکی از مشاوران املاک در این زمینه گفت: در حال حاضر بازار رهن و اجاره در رکود به سر می‌برد و این سیر همچنان ادامه خواهد یافت.

البته ماه رمضان نیز در رکود بازار مسکن بی‌تأثیر نبوده و در این بین تعدادی از مشاوران املاک معتقدند که با پایان یافتن این ماه، احتمالا بازار خرید و فروش کمی جان بگیرد.

یکی دیگر از مشاوران املاک هم در همین زمینه گفت: افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت اجاره در بین مالکان تبدیل به یک سنت همیشگی شده است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مالکان و مستأجران اقدام به تمدید قرارداد خود می‌کنند و کمتر مستأجری است که به سراغ ملک دیگری برای اجاره برود همین موضوع باعث کساد بازار شده است.

بسیاری از مشاوران املاک معتقدند که وام مسکن سبب رونق بازار مسکن در متراژهای کوچک شده است زیرا خریداران می‌توانند با این میزان تسهیلات یک واحد ۴۰ تا ۵۰ متری خریداری کنند در مقابل برخی مشاوران املاک معتقدند که نرخ های بازار مسکن را مالکان تعیین می‌کنند. به عقیده آنها در این حوزه چشم و همچشمی به مالکان سرایت کرده است و اگر ببینند همسایه‌شان واحدش را ۵۰ میلیون تومان رهن داده است وی نیز ملک خود را ۵۵ میلیون تومان رهن می‌دهد.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز مرداد ماه که اوج بازار اجاره مسکن است چه تغییری در این بازار ایجاد خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات