کشف سرامیک ذخیره‌کننده انرژی گرمایی توسط چشم بادامی‌ها

کشف سرامیک ذخیره‌کننده انرژی گرمایی توسط چشم بادامی‌ها

http://www.bananews.ir/محققان دانشگاه توکیو ماده جدیدی را کشف کرده‌اند که انرژی گرمایی را برای یک بازه زمانی طولانی ذخیره می‌کند.

به گزارش بنانیوز ؛ دانشمندان این ماده را «سرامیک ذخیره‌کننده گرما» لقب داده‌اند.

می‌توان از این ماده جدید به عنوان مؤلفه ذخیره‌سازی گرما برای استفاده در سیستم‌های تولیدکننده انرژی حرارتی خورشیدی یا استفاده کارآمد از اتلاف گرمایی صنعتی بهره برد.

این موضوع موجب بازیافت انرژی گرمایی می‌شود چون ماده جدید انرژی گرمایی ذخیره‌شده را بنا به تقاضای کاربر با اعمال فشار ضعیف آزاد می‌کند.

از میان موادی که قادر به ذخیره‌سازی انرژی گرمایی هستند، می‌توان به آجر یا بتن اشاره کرد که به تدریج انرژی گرمایی ذخیره‌شده را آزاد می‌کنند. از جمله مواد دیگر در این زمینه می‌توان از آب یا اتیلن گلیکول نام برد که هنگام تبدیل‌شدن از حالت جامد به مایع، انرژی گرمایی جذب می‌کنند.

با این حال، هیچ یک از این مواد نمی‌تواند انرژی گرمایی را برای بازه زمانی طولانی در خود ذخیره کنند زیرا آن‌ها به طور طبیعی گرما را با گذر زمان آزاد می‌کنند.

سرامیک ذخیره‌سازی گرمایی جدید توسط تیمی از دانشمندان به رهبری پروفسور اوکوشی در دانشکده علوم توکیو کشف شد و این ماده انرژی گرمایی را برای مدت طولانی ذخیره می‌کند.

ماده جدید stripe-type-lambda-trititanium-pentoxide نام دارد و فقط از اتم‌های تیانیم و اکسیژن تشکیل شده و می‌تواند مقادیر بالای انرژی گرمایی را جذب و آزاد کند.

همچنین اعمال فشار ضعیف ۶۰ مگاپاسکال به این ماده موجب تغییر فاز آن به بتا- تری‌تیتانیم-پنتااکسید می‌شود و این موضوع آزادشدن انرژی گرمایی ذخیره‌شده را به دنبال دارد.

    نظرات