با توافق هسته‌ای اضطراب متقاضیان خرید مسکن می‌خوابد؟

با توافق هسته‌ای اضطراب متقاضیان خرید مسکن می‌خوابد؟

http://www.bananews.ir/بسیاری از مردم منتظر در صف خانه‌دار شدن در بیم و اضطراب کاهش یا افزایش قیمت خانه بعد از توافق هسته‌یی هستند.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبخش مسکن حدود سه سال است که با حباب قیمت و رکود مواجه شده و به دلیل ارتباطش با بیش از ۱۲۰۰ نوع شغل، هم‌اکنون با توافق هسته‌یی مستعد یک تغییر است که هر نوع رفتار در این بخش می‌تواند به ضرر هریک از بخش‌های دست‌اندرکار مسکن تمام شود.

 

آن‌چه که مسلم است رونق بخش مسکن نباید به ضرر متقاضیان صف خرید خانه تمام شود؛ چرا که در حال حاضر نیز قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه بسیار کمتر از قیمت‌های بادکرده‌ی فعلی مسکن است.

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند هرچه قیمت زمین افزایش یابد قدرت مانور را از اقتصاد کشور می‌گیرد تا جایی که به گفته‌ی شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی متاسفانه پول‌های کشور در زمین، زمین‌گیر شده است. وی گفته است که در ایران نهادهای عمومی و بخش خصوصی زمین‌داری می‌کنند که بسیار برای اقتصاد مضر است.

اما وزیر مسکن و شهرسازی درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت مسکن معتقد به خویشتنداری است. آخوندی به ایسنا گفت: توصیه من به مردم این است که در این ایام از اقدامات هیجانی جلوگیری کنند و تحت تاثیر این هیجانات قرار نگیرند. نباید هرگز اطلاعات غلط به مردم داده شود. در هر صورت توافقی که صورت می‌گیرد ما را به یک اقتصاد و رقابت بین‌المللی وارد می‌کند. این به این مفهوم نیست که فردا در جیب هر کس پول گذاشته شود. در اقتصاد واقعی یک شبه اتفاق عجیب رخ نمی‌دهد.

آخوندی در ادامه به تاثیر این توافقات بر حوزه‌های محلی‌تر مانند مسکن و شهرسازی، گفت:‌ یک نوع رقابت بین‌المللی باید داشته باشیم اولا سعی می‌کنیم تمام واسطه‌ها را حذف کنیم و فقط در واقع شرکت‌های اصلی و بدون واسطه در یک سیستم رقابت بین‌المللی حضور پیدا کنند.

کیوان شادمان کارشناس مسکن هم امیدوار است: تا چند ماه آینده بازار مسکن از اضطراب فعلی خارج شود و با تعادل عرضه و تقاضا، حالت منطقی به خود بگیرد. وی پیش‌بینی کرده قیمت‌ها کمی افزایش یابد اما شاهد پرش قیمت نخواهیم بود.

حالتی که می‌توان برای بخش مسکن که متاثر از اقتصاد کشور است متصور شد این است که با برداشته شدن تحریم‌ها احتمالا بازار طلا و ارز با افت نسبی مواجه شود و سه ماه بعد مجددا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم که این مساله طبیعتا مقداری قیمت مسکن را بالا می‌برد اما چون سرمایه‌ی کلانی آماده‌ی ورود به بخش مسکن نیست، این افزایش قیمت طبیعتا نمی‌تواند از تورم سالیانه سبقت بگیرد و نگران‌کننده باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز معتقد است توفیق احتمالی مذاکرات هسته‌یی تاثیری بر افزایش قیمت‌های بخش مسکن نخواهد داشت.

حسام عقبایی اظهار کرد: به طور کلی مناقشات بین‌المللی و سیاسی از عوامل اثرگذار بر اقتصاد مسکن است اما با توجه به ارتباط بخش مسکن با ۱۲۰۰ نوع شغل دیگر، اثراتی که تحولات این بخش‌ها بر اقتصاد مسکن ایجاد می‌کنند بسیار بیشتر از مذاکرات هسته‌یی است.

 

ایسنا

    نظرات